XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Mario070 schreef: vr 2 april 2021, 12:30:roll:
denk dat het nu wel duidelijk is dat je geen chinees zult halen vanavond :wink: probeer even langs je vooroordelen en de hearsay-verhalen te kijken, wie weet sta je over een tijdje zelf een frame uit het verre oosten op te bouwen. Gewoon omdat het kan, het leuk is, budgetvriendelijker en leerzaam :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

void schreef: vr 2 april 2021, 09:57 Misschien is het een slechte kopie.
440 CS, geen 430. Reach en HA kunnen ook onjuist zijn, ze zijn moeilijker te meten.

http://chinertown.com/index.php/topic,3058.15.html
De geo charts van fabrikanten liegen ook wel eens. Bewust of onbewust?
Wellicht heeft die chinees wel een exacte kopie gemaakt, dus niet van de geo tabel, maar een echt frame opgemeten.
Of misschien is die chinees ook wel de fabrikant van het originele frame...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
R1Phrankey
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 20:24
Mijn mountainbike: Canyon Lux

Flummox schreef: do 1 april 2021, 08:44 De Lexon Scale staat toch wel hoog op het verlanglijstje. Weet iemand toevallig wat de maximale breedte voor de banden achter is bij de Scale, dat heb ik niet kunnen vinden in de advertenties.

Deze van OG EVKIN is ook wel mooi. Lijkt erg op de Scale, maar dan met BSA.
Afbeelding

Deze van Trifox is de mooiste die ik heb gevonden, maar die is wel erg duur. Ruimte voor 2.4 banden achter, super licht 864gr en BSA. Wel flink duurder dan de andere fietsen met E570,-
Afbeelding

Die OG-Evkin is volgens mij dezelfde als de Lexon Reveres:
https://nl.aliexpress.com/item/40012867 ... 4f02Fiw44V
Mijn andere fietsje: ........ een S-Works Tarmac SL7, en een SL8 :-D
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Kogel is door de kerk! Ik heb de Trifox besteld! Er is nu zoveel korting door de 11jaar festiviteiten dat ik de verleiding niet kon weerstaan. Totaal net onder de E550,- incl verzenden, mijn grootste aankoop bij Aliexpress ever. Nog even spannend of hij door de douane glipt of dat ik nog netjes belasting mag aftikken, dan komt er nog iets van 160 euro bij gok ik.

Next stop de Rockshox SID Ultimate. Alleen is de SID Ultimate overal uitverkocht! Bij bijna alle shops dat ze hem in ergens in Mei weer verwachten. Ik denk zelf aan 100mm of max 110mm. Zijn er daar nog overwegingen te maken?

Benodigde compromis met de lady des huizes is dat mijn plannen om mijn PC te upgraden de ijskast ingaan. Maar met de huidige prijzen van de videokaarten is het dat offer wel waard. (en heb straks toch een goede reden om weer druk te zijn :bier: )

Nu eens even bezinnen met een zak paaseitjes en bedenken waar ik hem verder mee ga afmonteren. :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik zie dat Specialized de Epic HT voornamelijk op een voorvork met 100mm veerweg zet. Ik ben met mijn Judy op 100mm op mijn huidige fiets nooit tekort gekomen, dus denk dat ik voor 100mm ga.
Verder nog veel om over na te denken, zal vast nog een paar aanvullende posts maken om ervaringen te horen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De zadelpen zit erwel bij he :-D
Heb je nog andere dingen meebestellen zoals bv de stuurcombo die ziet er ook goed uit!

Leuk ben benieuwd
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Flummox schreef: vr 2 april 2021, 21:03 Kogel is door de kerk! Ik heb de Trifox besteld! Er is nu zoveel korting door de 11jaar festiviteiten dat ik de verleiding niet kon weerstaan. Totaal net onder de E550,- incl verzenden, mijn grootste aankoop bij Aliexpress ever. Nog even spannend of hij door de douane glipt of dat ik nog netjes belasting mag aftikken, dan komt er nog iets van 160 euro bij gok ik.

Next stop de Rockshox SID Ultimate. Alleen is de SID Ultimate overal uitverkocht! Bij bijna alle shops dat ze hem in ergens in Mei weer verwachten. Ik denk zelf aan 100mm of max 110mm. Zijn er daar nog overwegingen te maken?

Benodigde compromis met de lady des huizes is dat mijn plannen om mijn PC te upgraden de ijskast ingaan. Maar met de huidige prijzen van de videokaarten is het dat offer wel waard. (en heb straks toch een goede reden om weer druk te zijn :bier: )

Nu eens even bezinnen met een zak paaseitjes en bedenken waar ik hem verder mee ga afmonteren. :winkie:
Leuk, ben benieuwd wat je er van maakt. Overigens zag ik ander fotootje met gewich 939 gr. Welke maat? In elk geval wel licht voor een Chinees frame.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hi Crapton, ik heb hem in maat M besteld. Op de site geven ze 864gram aan voor deze maat. Als ik hem heb zal ik hem nawegen, maar vermoed dat het nog wel een week of 6 tot 8 zal duren voor hij hier is.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

de mijne was in 6 dagen in huis bij wxy transport die verzorgde ook de import kosten
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

De Trifox store nam contact dat de verzendtermijn naar 20 dagen gaat ivm een verhuizing en bij Hibike is de leveringsdatum van de Rockshox sid van 1e week mei naar 1 augustus versprongen! :o Daar net een mailtje aan gewaagd, ander annuleren en elders bestellen.
Gaat nog niet super snel so far hier :roll:
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Trifox frame staat nu voor € 809,68 op de site incl. "gratis" verzending. Hoe ken dah nou, die was toch ca. 550 €? OG EVKIN kost nog steeds 287 € incl "gratis" verzending, en die Lexon is 268 € + 42 € verzenden.

Ik heb overigens een Trifox carbonnen stuur een paar maanden geleden gekocht, prima kwaliteit prima afgwerkt. Trifox is aan de prijs voor een Chinees carbonnen product.

Ali website Trifox
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hi Crapton, ik heb deze versie besteld bij de offical store en niet de dropshipping store. Er stond van de week heel groot boven Aliexpress 11th anniversery, maar deze is nog steeds actief.

Ik heb nu een stuur & een ongebruikte 6cm stuurpen van ToSeek liggen, die zet ik over. Het stuur ziet er wel mooi uit, maar idd ook niet gratis.
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Ik heb toch al een fiets of 3 gebouwd met frames uit china. mijn ervaring was eigenlijk dat de duurste de minst goede was. Ik heb een Flyxii frame gehad compleet met stuur en zadelpen . Het frame was net als de naam erg flexie.. het frame was ook heel erg licht en dun, de zadelpen brak in de 2 de rit, deze werd wel direct kosteloos vervangen.

2de fiets wa een No name "strandfiets" ik denk dat het een BXT geweest is. Het frame was duidelijk sterker en iets dikker dan de Flyxii , ik vond alleen de achterbrug delen erg dun en ielig.. verder wel stijf en sterk. toch veel gebruikt met een starre vork op parcourtjes als zeist, LDH, Noordwijk enz.

In het najaar 2020 heb ik de OG evkin opgebouwd. viewtopic.php?f=14&t=148607&p=2593975#p2593975 . mijn eerste bevinding is dat dit frame overal oversized is. Dik frame en knetter sterk. vooral de chain en seat stay zijn lekker dik en daardoor bulkt van vertrouwen. kleine jumps en drops zijn geen enkel probleem met dit frame. ik vind vooral de lijn in de onderbuis erg mooi.

Alle drie de frames waren trouwens Pressfit BB. ik heb geen enkel probleem gehad en ik vind het ook zwaar overdreven om daar bang voor te zijn. als je met grof geweld en een enorme lagerpers net zo lang een lager in een frame perst tot de boel kapot springt dan heb je het wat mij betreft niet begrepen. Bij elke zelfbouw is het verstandig om de diameter goed te checken en desnoods oneffenheden te verwijderen alvorens met beleid een lager te persen. bij ging het altijd als boter.

Ik ben zelf veel voorzichtiger met carbon sturen en zadelpennen, Ik heb ervaring met een licht gewicht pen die naar mijn idee te veel flexte en dus ook brak. tegelijk heb ik er ook al een paar gehad die echt kanon hard waren en dus ook geen krimp gaven .. je kunt echt het verschil wel voelen is mijn ervaring.

Ik ben van mening dat je zonder veel problemen een stand/ gravel of XC bike kan bouwen met de huidge "betere" chinese frames.
zodra we gaan freeriden en enduro/ doenhill wordt het een heel ander verhaal.
Plaats reactie