XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Jan the Man schreef: zo 23 mei 2021, 11:09
Crapton schreef: zo 23 mei 2021, 09:48 Als je even zoekt op de bekendere Chinese sites Lexon, BXT, Trifox, Flyxii en bv Hongfu test dept dan zal je zien dat die lui echt niet dom zijn. Er zijn > 1 miljard ijverige Chinezen en ze weten heel goed hoe ze hoogwaardige spullen moeten maken. Sommigen schakelen zelfs externe inspectie/kwaliteits firma's in.
Inderdaad, maar de uitdaging is dan om de juiste fabrikant te vinden. Er zitten ook veel rommelaars tussen. Bij een 'merk' heb je in ieder geval een stukje meer zekerheid.

Daarnaast de vraag: met welke onderdelen wil je dat risico lopen. Voor een stuur vind ik dat anders dan een bidonhouder.

Ik koop veel velgen uit China, maar wel bij een bedrijf met een goede track record. Heb wel eens een set "AliExpress' velgen gekregen, omdat het de eigenaar niet lukte een goed wiel van te bouwen, en dat was dan ook een hele klus om er iets van te maken.
Oja, je zocht feiten: een clubgenoot heeft onlangs zijn elleboog gebroken omdat zijn AliExpress stuur afbrak. Heeft toch een tijdje niet kunnen werken. Als je dan ZZP'er bent is het achteraf een heel duur stuur geworden.

Ciao,
Jan
Ik denk dat we hetzelfde zeggen in andere woorden. Koop NIET de goedkoopste brol van noname, niet uit China niet uit Afrika of Polen. De kwalificatie "Chinees" is eigenlijk belachelijk inaccuraat. In China maken ze kwalitatief uitstekende sturen en getest, maar ze maken daar ook brol. Net als in de USA. Ik heb moeite dat mensen alles wat uit China kopen kwalificeren als brol, alleen omdat het uit China komt. Dat is kul.

Ik rij overigens al 7-8 jaar met Chinese carbon sturen en zadelpennen, ook Alpen en nooit enig probleem.

Vervelend voor je vriend. Onder welke omstandigheden brak het stuur, was het een MTB stuur en waarom kocht hij geen beter stuur? Brak het spontaan zomaar plotseling en welke plaats? En was dat een el cheapo Aldi type stuur van AliExpress of toch een Chinees "merkstuur" uit bv de lijst van namen boven?
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Opgebouwd & maiden voyage! 8)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gewogen zoals hij in de tuin staat, 11.3kg.

Frame: Trifox SDY20, maat M
Gewicht: 840gr (incl steekas & derailleurhager, zonder headset)

Opmerkingen / bijzonderheden:
  • BSA draad was extreem vuil. De BB paste pas nadat ik met een schroevendraaiertje en oude tandborstel de schroefdraad heb uitgekrabt.
  • Zadelpen paste niet netjes in elkaar. Het zadel zit vast met een klem mechanisme van 2 kanten. Pas na vijlen & schuren gingen de klemkoppen diep genoeg in de zadelpen, zodat ik het zadel kon bevestigen.
  • Ondanks dat ik van een 19" frame kwam, paste de ketting niet. Hij was 2 schakels tekort, dat had ik niet verwacht.
  • Balhoofd ligt iets boven het frame, maar dat lijkt zo te horen. Past verder heel mooi en zonder speling. Had het alleen nog niet eerder zo gezien.
  • Mijn Rockshox Judy Silver TK uit 2018 past met remote lockout niet in het frame. De lockout knop is te hoog en slaat bij maximale stuuruitslag tegen het frame. Ik heb besloten de lockout te verwijderen, wil niet het risico lopen met een valpartij het hele frame omzeep te helpen. (wellicht een mooi projectje om de vork naar Crown Lockout om te bouwen :D )
  • BSA is 73 ipv de 68 zoals getoond op de website
  • Besteld via Aliexpress bij de Trifox Official Store. Het proces t/m verzenden is extreem onduidelijk. Mijn ervaring is blijven vragen en na 2x de levertijd te hebben verlengd heb ik aangegeven het niet nogmaals te doen, prompt werd het frame verstuurd. Stel je in op heel veel 'yes friend, no worries' dan komt alles goed. :lol:
  • Shipping time was echt waanzinnig snel, 8 dagen na verzenden stond het frame voor de deur! We zijn nu ruim een week verder, maar ik heb nog geen naheffingen gehad. Erg fijn!
Maiden voyage was een succes! Geen problemen gehad anders dan dat de zadelpen pas na een keer of 5 inzakken goed bleef zitten. (vergeten de carbonpasta op de zadelklem te doen :roll: )

Kreeg gistermiddag ook bericht dat het Lexon frame ook onderweg is, op naar het volgende project! :)
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Ziet er goed uit. Ik ga binnenkort de bxt fully opbouwen.
Valt me btw op dat trifox fully de remklauw achter tussen de achterbrug heeft liggen, zeg maar in driehoek tussen staande en liggende stang. De bxt heeft de temklauw op de stande stang, maakt dat nog iets uit?
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks!

Dan is hij geschikt voor het ruigere werk! Binnenin kan er meestal een max 160mm remschijf gemonteerd worden, als de klauw achterop zit kun je groter. :-q
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Flummox schreef: za 29 mei 2021, 12:39 Thanks!

Dan is hij geschikt voor het ruigere werk! Binnenin kan er meestal een max 160mm remschijf gemonteerd worden, als de klauw achterop zit kun je groter. :-q
Weer wat geleerd. Ik heb overigens 180v 160a klaarliggen.
In de zoektocht naar shimano remmen kwam ik uit op nieuwe deore set (compleet) met 4 zuigers.
Ik begrijp dat ik dat waarschijnlijk niet ndog ga hebben (zuid limburg, af en toe ardennen of eiffel), is dat nog iets om te ruilen. Of is dat grammendiscussie?
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

In Nederland is de 4 piston versie niet echt nodig, daarom is het vaak een kostenoverweging. De 4 piston versie is meestal duurder, tenzij je een mooie aanbieding te pakken hebt. En er is uiteraard ook gewichtsverschil, maar als je voor het fietsen ff goed op de wc gaat zitten heb je die al teruggewonnen. :wink:
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Thanx voor toelichting, misschien maar eens eigen topic starten om mijn keuzes (& wellicht door schade en schande wijs geworden, opbouw te laten zien...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Flummox schreef: za 29 mei 2021, 12:39 ...
Binnenin kan er meestal een max 160mm remschijf gemonteerd worden, als de klauw achterop zit kun je groter. :-q
Afbeelding
203mm :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Blijft altijd indrukwekkend die grote schoepen! Bijna jammer dat we dat niet nodig hebben in Nederland 8)
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

het door mij bestelde frame voor de bike van mijn vriendin is ook eindelijk binnen. Eind maart besteld, hoop smoesjes vanuit China, problemen bij de spuiter, transporteur vertraging, etc. Afijn, we gaan de komende dagen eens lekker opbouwen!

Afbeelding
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Gaaf! Hij ligt er mooi bij, leuk effect met al die onderdelen!
Kek kleurtje ook! Succes met opbouwen :-q
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Matthijs_XtC schreef: ma 7 juni 2021, 16:43 het door mij bestelde frame voor de bike van mijn vriendin is ook eindelijk binnen. Eind maart besteld, hoop smoesjes vanuit China, problemen bij de spuiter, transporteur vertraging, etc. Afijn, we gaan de komende dagen eens lekker opbouwen!

Afbeelding
Mooie kleur! Hou ons op de hoogte met de build :-q
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Matthijs_XtC schreef: ma 7 juni 2021, 16:43 het door mij bestelde frame voor de bike van mijn vriendin is ook eindelijk binnen. Eind maart besteld, hoop smoesjes vanuit China, problemen bij de spuiter, transporteur vertraging, etc. Afijn, we gaan de komende dagen eens lekker opbouwen!

Afbeelding
Wow, mooi setje. Heb je dat allemaal bij dezelfde leverancier besteld of zelf verzameld?
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Tarwetijger schreef: do 10 juni 2021, 11:11 Wow, mooi setje. Heb je dat allemaal bij dezelfde leverancier besteld of zelf verzameld?
Overal en nergens verzameld, complete sets zijn echt nergens meer te krijgen. Frame uit China, vork via dit forum, crank, pedalen en remmen bij BikeDiscount, aandrijving SLX via marktplaats, stuur/stuurpen/zadelpen nog liggen, banden/binnenbanden/bidonhouder/bel bij Mantel, wielen via dit forum, trapas via BikeInn en de 180mm adapter via Amazon. Dan ben je er wel ongeveer :winkie: De speurtocht naar parts is ook een leuke hobby.

De opbouw is eigenlijk al klaar, alleen volgende week nog even langs Beukers om de remnokken op het frame te laten vlakken, dat zag er niet uit en wil ik 100% recht/vlak. Verder vond ik het frame in de afwerking en details stukken minder als het strandframe dat ik laatst heb opgebouwd, maar deze was dan ook wat goedkoper. Alleen sommige dingen snap ik niet helemaal. Het is volgens mij redelijk standaard dat je de shifterkabel naar de achterderrailleur helemaal gesloten laat lopen, dus buitenkabel van voor tot achter. Hier moest ik de kabeldoorvoeren uitboren (die van alu waren). De kabeldoorvoer bij het balhoofd zit los, en zou op de plek gehouden worden door de korte shifterbuitenkabel, afijn, die dus vastgelijmd in het frame. Ook de kabels boven de trapas geleid. Komt op mij wat 'ouderwets' over terwijl het wel een boost frame is. Spuitwerk is niet helemaal 100% perfect, maar ook dat zijn kleine details op vrijwel niet zichtbare plekken. Balhoofd en geleverde headset passen wel perfect en sluiten erg mooi aan. BSA draad perfect en erg makkelijk, net zoals de rearpad/steekas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Heel deftig!! Daar zal ze wel blij mee zijn. Kabels lopen ook mooi bij het stuur, heel strak gedaan :-q
Plaats reactie