XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bospaadje schreef: di 20 april 2021, 11:00 Leuk om te volgen, iemand btw bekend met deze crankset?

Afbeelding

ZRAce hardrock. 175mm 34T komt op een +/- 638 als ik de reviews mag geloven.

Mijn slx komt op 525 (zelf gewogen) + XT 32T 115gram = 640gram.

Ontloopt elkaar dus niets.
Ik zou de klempassing a la Shimano kiezen.
Ook bij Ali
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jaspergk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 maart 2021, 19:46

Flummox schreef: do 1 april 2021, 08:44 De Lexon Scale staat toch wel hoog op het verlanglijstje. Weet iemand toevallig wat de maximale breedte voor de banden achter is bij de Scale, dat heb ik niet kunnen vinden in de advertenties.

Deze van OG EVKIN is ook wel mooi. Lijkt erg op de Scale, maar dan met BSA.
Afbeelding

Deze van Trifox is de mooiste die ik heb gevonden, maar die is wel erg duur. Ruimte voor 2.4 banden achter, super licht 864gr en BSA. Wel flink duurder dan de andere fietsen met E570,-
Afbeelding
Ik heb toevallig vandaag net dit frame in ontvangst genomen. Heb ook de lexon scale overwogen. Qua afmetingen zijn deze 2 frames precies hetzelfde kwam ik achter uit de afmetingen die de fabrikanten doorgeven.

De keuze voor dit frame is gevallen omdat deze leverancier vanuit EU kon verzenden. Scheelt weer in de belasting. Afgelopen maandag bestelt. Vandaag ontvangen. Ex verzending €283 betaald. Verzenden was met €90 wel prijzig.
Verder ziet het frame er netjes uit. Ik kan niet echt wat zeggen over carbon kwaliteit. Verkoper adverteert met T1000 en T800. Afwerking lijkt gewoon prima. Dit is het eerste carbon frame wat ik uit china haal.

Hier voor de liefhebbers een paar kiekjes:
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... dMT0ZYNXV3
https://photos.google.com/share/AF1QipN ... VJamx0anpB
https://photos.google.com/share/AF1QipO ... 9ua1FYZ3lR

https://photos.google.com/share/AF1QipP ... FKVmlxNlZn
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Gaaf Jaspergk! :-q

Ik heb zelf de Trifox besteld, maar wacht nog op verzending.

Hoe ga je hem opbouwen? Ben benieuwd!
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Cool, ik heb overigens op ali shimano deore remmen met dubbele zuigers besteld. Zijn inmiddels geleverd en ik kan ze niet van echt onderscheiden.
Geen douane kosten.
jaspergk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 23 maart 2021, 19:46

Flummox schreef: do 22 april 2021, 20:01 Gaaf Jaspergk! :-q

Ik heb zelf de Trifox besteld, maar wacht nog op verzending.

Hoe ga je hem opbouwen? Ben benieuwd!
Ja het kriebelde al een tijd om een project als dit te doen. Nu de knoop maar door gehakt. Toch vind ik het wel lastig omdat veel onderdelen uitverkocht zijn. Zodoende heb ik erg veel onderdelen uit China gehaald.
Gisteren toevallig nog een mooie voorvork op de kop getikt voor deze fiets.

Rockshox revelation RC.
Mavic crossmax 29er boost.
12 speed cassette 9-50t ZTTO.
Sride 500c derailleur
Prowheel claw crankstel kettingblad 32T
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Cool!
Ja ik merk het ook, al meerdere keren misgegrepen of mijn geld terug gestort gekregen omdat de webshop voorraad niet klopte.

Ik hou het vooralsnog bij alleen het frame, aangezien die nog niet op de post zit vermoed ik dat ik nog tijd genoeg heb om shops in de gaten te houden. :-D

Succes met de opbouw!!
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

So far is mijn eerste ervaring met een frame uit China bestellen nog niet heel succesvol, ik heb nog niet eens daadwerkelijk iets gekocht. :o Voel me een beetje gegijzeld door Trifox, heb op verzoek 2x mijn Buyer protection verlengd. Levertijd is van 4 dagen naar 34 dagen gegaan en krijg net weer een verzoek tot verlenging.

Dat geeft ook weer ruimte voor verder kijken en heb mijn oog op dit frame laten vallen. Een fully, met best goede reviews en mooie foto's. Hij heeft wat weg van de Scott Spark zo op het oog en als ik de geometrie vergelijk.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met Lexon?
Ik zie dat de rear shock een maat van 165x38 heeft. Ik heb geen ervaring met fullys, is dit een gangbare maat? Ik kan er maar weinig aanbod van vinden.

Afbeelding
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Daar is best veel over te vinden, kijk op Youtube en zoek Trifox. Er staan verschillende builds op, ik denk hetzelfde als Lexon maar ander naamplaatje.

Frame is redelijk zwaar maar verder een nette Spark kopie. Ik heb begrepen dat de shock idd wat speciaal is, die zou normaal een "trunnion" mount moeten hebben onderkant dwz de bevestiging zit op zijkant van de barrel dus dat is een kortere maat. Verkrijgbaarheid is lastig.

Ik meen dat op Chinertown div topics te vinden zijn o.a. deze en met foto.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

165x38mm is een gangbare maat voor dempers, daar is nog genoeg in te vinden.
Er is wel een switch naar metrische maatvoering bij dempers gaande maar er zijn zoveel fullies met een 165mm demper gemaakt dat die nog wel even leverbaar blijven.

Hieronder zie je links de conventionele maten van veelgebruikte dempers, rechts de metrische "opvolgers". De inbouwlengte blijft gewoon 165mm, alleen de slag wordt bijna 2mm langer. Dit betekent dat je achterwiel iets meer dan die 2mm verder zal inveren. Bij sommige frames zou dat kunnen betekenen dat het wiel bij maximaal inveren het frame aantikt, maar het kan ook zijn dat er ruimte genoeg is om dat kleine verschil op te vangen.

Afbeelding

Standard mount is met een oog waar een bout doorheen gaat, Trunnion is een bevesting waarbij twee bouten aan weerszijden in de demper geschroefd worden. Het frame bepaalt welke mount je nodig hebt, dat is niet uitwisselbaar. Links standard mount, rechts Trunnion (de bovenste bevestiging).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks Kermit!

Als ik bij RockShox op de site kijk noemen zo naast Standard en Trunnion ook nog 'No Bushing'. Wat betekend dat?
Nu begrijp ik in ieder geval de (TR) aanduiding bij de maatvoeringen.

Ik zal Lexon eens vragen of de montage Standard of Trunnion is.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Crapton schreef: di 4 mei 2021, 09:49 Ik meen dat op Chinertown div topics te vinden zijn o.a. deze en met foto.
Cool, appreciated! :-q
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

is gewoon standaard montage
en voor 150 extra leveren ze RS demper bij
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Flummox schreef: di 4 mei 2021, 09:31 So far is mijn eerste ervaring met een frame uit China bestellen nog niet heel succesvol, ik heb nog niet eens daadwerkelijk iets gekocht. :o Voel me een beetje gegijzeld door Trifox, heb op verzoek 2x mijn Buyer protection verlengd. Levertijd is van 4 dagen naar 34 dagen gegaan en krijg net weer een verzoek tot verlenging.

Dat geeft ook weer ruimte voor verder kijken en heb mijn oog op ........
Deze vertragingstactieken zijn helaas gebruikelijk geloof ik. De hardtail die ik besteld heb op 27 maart is ook nog niet verzonden. Eerst wacht de verkoper tot het laatste "shipping" moment met het bericht dat standaard verzending niet meer gratis mogelijk is. Dan krijg je dus de XDB/DPD verzendoptie (geen belasting en met DPD Air). Op 20 april bericht dat er een probleempje was in het spuitproces in de fabriek (heb een gespoten frame besteld, dat op voorraad zou zijn), zou nog 7 dagen duren. Als compensatie een gratis derrailleurhanger. Eind april bericht dat na 1 mei (vakantie in China) het frame verzonden zou worden en vandaag bericht graag nog 7 dagen geduld, wordt nu gespoten in de fabriek en dan verzonden.....

Volgens mij allemaal BS smoesjes, ze verkopen op Ali een frame dat op voorraad lijkt, gaan dan zelf inkopen bij hun leverancier maar krijgen uiteraard te maken met de enorme vertragingen en vraag naar Carbon frames. Afijn, al komt het frame eind mei binnen dan nog prima, 2 maanden kan ik wel geduld opbrengen. Maar die onzinsmoesjes kan ik slecht tegen.

Maar weet je zeker dat je een ander frame wilt bestellen? Ik ben bang dat het hele proces dan opnieuw begint...

Het kan wel gewoon netjes en snel. Op 25 april een stuurpen besteld bij OG-EVKIN en die kwam 3 mei netjes via PostNL binnen. Prima verpakt en goede updates.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Matthijs_XtC schreef: di 4 mei 2021, 10:59 Maar weet je zeker dat je een ander frame wilt bestellen? Ik ben bang dat het hele proces dan opnieuw begint...
Ja dat is het deel waar ik me gegijzeld voel, zit er nu al 30 dagen en geen enekele garantie dat het bij Lexon beter gaat.
Ik heb net als jij nog geen enkel straight antwoord gehad. 10 dagen terug was het spuiten bijna klaar, nu zijn er geen updates en is het vakantie. Na mijn vakantie ga ik mijn best voor je doen. Ze reageren overigens wel heel snel op berichtjes, maar geen enkel concreet antwoord.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Crapton schreef: di 4 mei 2021, 09:49 Frame is redelijk zwaar maar verder een nette Spark kopie.
Gewicht: Van 1899g tot 2055g ± 40g

Dat valt wel mee toch qua gewicht voor een fully? Ik heb er op Ali niet veel kunnen vinden die daar serieus onder duiken, of heeft de techniek bij de 'grote' merken alweer een stap gemaakt?
Plaats reactie