XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

het vierkante "vakje" achter het BB is een stukje blik/alu wat op het frame is geplakt ter bescherming van chainsuck/ketting aflopen/klem komen tussen tandwiel&frame
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Matthijs_XtC schreef: do 1 april 2021, 10:16 het vierkante "vakje" achter het BB is een stukje blik/alu wat op het frame is geplakt ter bescherming van chainsuck/ketting aflopen/klem komen tussen tandwiel&frame
:-q , inderdaad, en dat wil je daar wel hebben zitten. Heb al diverse frames kapot zien op die plek omdat door chainsuck de ketting als een zaag door het carbon ging.

Deze week weer een wiel met kapotte spaak gerepareerd omdat ketting tussen cassette en spaken was gekomen, dus als een ketting met 1 trap een 2mm spaak doorsnijdt is een stukje carbon geen probleem.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onze vriend Hambini was erg enthousiast over de kwaliteit van een Trifox rscefietsframe ($500).

Gebeurt niet vaak dat hij enthousiast is over een carbon frame (Cervelo BMC Open...)

Grootste gok is op dit moment niet de Chinees of het carbon, maar de pakketdienst die het bij jou moet afleveren :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ben er zo van overtuigd dat er frames worden aangeboden van 4K die je exact hetzelfde kan kopen voor rond de 500 euro.

Ik wil toch ook wel de gok gaan wagen voor een XC boost frame.
Leuk om voor mijn vrouw en zoon op te bouwen die hebben de komende 2 a 3 jaar dezelfde maat (hoopt mijn vrouw :D )

Koop ik een mooi wielsetje voor deze fiets wat ik dan zelf ook weer kan gebruiken ssssst! :bier:
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


frame van Hong Fu , het is kwaliteit carbon en ook de afwerking is zeer goed , ik zou zeker wel bij de grote chinese carbon makers wat bestellen en de kleine links laten liggen, de chinese frames worden al gekopieerd door andere chinezen, zelfs zij waarschuwen hiervoor.
Hongfu en Deng fu zijn wel betrouwbaar maar levertijden rijzen daar ook de pan uit, 5 tot 6 maanden, het meeste van Ali is kopie zeggen zij en wees er voorzichtig mee.
pressfit van dit frame was prima in ieder geval
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En hoe beoordeel je of het "kwaliteit carbon" is? Volgens mij kun je met het blote oog niet zien hoe de matten gelegd zijn, of er onrechtmatigheden in het carbon zitten etc.
Dat staat los van hoe netjes de passingen e.d. afgewerkt zijn.

Let wel, ik zeg niks over dat frame hè. Maar ik trek wel de conclusie op basis van louter visuele beoordeling dat het om goede kwaliteit carbon/bouwwijze gaat enigzins in twijfel.
Tenzij je een master in carbontechnologie hebt, dan trek ik mijn eigen opmerking in twijfel ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

nee ben geen master maar als je met de camera in het frame gaat kijken zie je vaak serieus plakwerk in het carbon hier een cleane binnenzijde zonder scherpe randen en dergelijke, buitenkant is ook zeer strak en passing van lagers is perfect
inderdaad zegt dit niet heel veel over de kwaliteit maar meer over de afwerking daar heb je gelijk in, zal ik het zo zeggen als je een vergelijking maakt met andere chinese frames ziet dit er beter uit , heb meerdere no names gezien.
maar ook frame's van de grote merken [Scott/Bianchi/Specializd] en dit doet daar niet voor onder.

ik praat alleen over mijn eigen keuze en niet over alle China frame's uiteraard.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hwpaints, mooie fiets! Als ik bij Hong Fu kijk is de site nogal sober en er staan nergens prijzen vermeld, bij sommige frames staat zelfs alleen een render? Heb jij die kekke kleur in NL laten spuiten, ziet er echt heel strak uit!

De Trifox heeft een beetje een vreemde geo, de reach van 430 op een M (17") voelt vreemd. De OV EVKIN lijkt qua geo beter aan te sluiten, maar is weer niet glossy afgewerkt. Krijg er bijna keuze stress van :tong
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

tja de site van Hongfu is ruk, ik heb wel een prijslijst.
een hardtail kost ongeveer 380dollar ex daar komt bij import, verzenden steekas, balhoofd
ongeveer 120 dollar bij elkaar zij regelen dan ook de import, wil je een superlight dan komt daar 170 dollar bij voor 150 gr minder. hoe meer je koopt hoe goedkoper ze worden. ze hebben een aantal Boost frame's

ze leveren aan fietsmerken en Batch is vaak 200 stuks minimaal, je komt dan erbij op de productielijn vandaar is wachttijd erg lang, nu is het juli als je besteld soms hebben ze iets op voorraad , mijn ervaring is communicatie is goed maar levertijden lopen meestal uit dus geduld moet je wel hebben.

spuiten van mijn frame is uiteraard in Nederland gebeurt :wink: Lambo Orange alle stickers en transfers ook zelf gemaakt.
je kan ze ook in China laten spuiten maar daar heb ik geen ervaring mee
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iets zegt mij dat jij het zelf hebt gespoten ;)
Mooi gedaan trouwens. :-q

Uit een ander topic over het spuiten van een carbon frame:
hwpaints schreef: do 29 augustus 2013, 15:49 gebruik wel een thermoplast in je blank, deze houd de lak wat elastisch gebruiken we ook op polyester auto's
de hechting word het grootste probleem alles goed mat schuren en super ontvetten,eventueel speciale kunstof primer gebruiken even navragen is gewoon een blanke primer
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Flummox schreef: do 1 april 2021, 17:37 De Trifox heeft een beetje een vreemde geo, de reach van 430 op een M (17") voelt vreemd.
Trifox boost HT is Epic HT kopie.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Geo op papier vergelijken vind ik best lastig bij een mtb. HT’s hebben volgens mij een wat langere reach dan een fully?
Bicycle, bicycle, bicycle
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha Void thanks! Die link had ik nog niet gelegd! :-q
Van de sworks epic heb ik dit artikel nog in mijn bookmarks staan. Zo'n beetje de aftrap van mijn hele zoektocht. Na wat rondkijken al snel besloten dat zo'n frame meer kost dan ik aan de hele opbouw wilde betalen. Wel frappant dat hij nu via een 'bmerk' (waar Hambini zeer positief over is) weer opduikt. :roll: :winkie:

De reviews van de epic zijn wel goed. Zal de maatwijzer eens invullen op de specialized site om te zien waar ik op uitkom.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Misschien is het een slechte kopie.
440 CS, geen 430. Reach en HA kunnen ook onjuist zijn, ze zijn moeilijker te meten.

http://chinertown.com/index.php/topic,3058.15.html
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha zie de comment op CS length ook in de Alie store, geen opmerking over het bsa draad daar.

Zijn we weer terug bij twijfelen :o
Plaats reactie