XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Gewicht Canyon Lux frame M size 1662 gr zie hier.

Dat scheelt een 200-300 gr, en daar is voor het geld waarschijnlijk prima mee te leven, mits je aandacht besteedt aan lichte wielen, banden enz. Uiteraard met dikke banden en zware wielen telt het op en ga je het wel voelen tov een lichtgewicht XC HT. Bekend verhaal natuurlijk: wil je top speed XC racen kies dan HT op gewicht maar het comfort is dus matig. Bredere inzet met ook toeren en AM dan is die Lexon FS prima.

MvdP en Ferrand rijden een lichtgewicht Lux XC FS racer, geeft aan dat dat blijkbaar voordeel biedt.

De Lexon is ook iets meer AM/XC dan puur XC. De Chinezen gaan niet tot het gaatje met gewicht en zullen die frames wat overbemeten met carbon voor voldoende veiligheidsmarge.

Tov een HT scheelt het wel behoorlijk natuurlijk, de lichtste XC MTB frames rond 900 gr tot 1100-1200 gr. Komt de demper nog bij.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Flummox schreef: di 4 mei 2021, 10:38 Thanks Kermit!

Als ik bij RockShox op de site kijk noemen zo naast Standard en Trunnion ook nog 'No Bushing'. Wat betekend dat?
Nu begrijp ik in ieder geval de (TR) aanduiding bij de maatvoeringen.

Ik zal Lexon eens vragen of de montage Standard of Trunnion is.
Op die foto lijkt het me boven en onder een standaard mount met oogjes.
Trunnion heeft het voordeel voor de constructeur dat je voor dezelfde demperlengte & slag net iets minder ruimte in het frame nodig hebt. Bovendien zitten de bouten die in de Trunnion demper gaan in kogellagers, in elk geval wel bij mijn eigen frame (een Merida e-mtb).

Rond de 2.000gr voor een fully frame vind ik niet zwaar, bovendien maakt twee of drie ons op een frame helemaal niks uit voor de rijbeleving. Liever drie ons meer frame als het daardoor meer reserves heeft :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rond de 2.000gr voor een fully frame vind ik niet zwaar, bovendien maakt twee of drie ons op een frame helemaal niks uit voor de rijbeleving. Liever drie ons meer frame als het daardoor meer reserves heeft :)
Precies.
200g is 1 glas water.
Ga je je daar ook druk om maken?
Ga je lichtere wielen monteren omdat je van tevoren een slokje drinkt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Het Trifox HT frame dat ik nu in bestelling heb is met 864g wel echt een licht gewicht, daarmee zou ik rond de 9kg voor de hele opbouw uitkomen. Met het Lexon fully frame zou rond/net onder de 11kg moeten kunnen, dat is nog steeds lichter dan mijn huidige hardtail.

Ik heb eigenlijk eerder helemaal geen fully overwogen, maar het extra stukje comfort begint toch wel te vorm aan te nemen. Ik heb geen ervaring anders dan lokaal door de duinen fietsen, waar alles vlak is. Met een fully is wat 'ruiger' terrein opzoeken ook aantrekkelijker. :D

Eerst nog even de laatste 3 dagen van mijn buyer protection afwachten. Ik heb aangegeven dat ik niet nogmaals ga verlengen, dus ben benieuwd of er vanuit Trifox nog iets gebeurd.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Op marktplaats staat nu al een tijdje een Lexon Carbon frame, boost in M. Alleen even checken qua max breedte banden achter, staat nu 2.0? Heb je hem vast deze week nog in je workshop!
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Volgens mij levert BXT een soortgelijk frame, maar dan met bsa.
Kost +/- 500€ +50€ verzend in matzwart
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha ben benieuwd 2u voor het verlopen van de buyer om 23u45 lokale tijd in Shenzen verspringt mijn order naar verzonden...

Die had aan kunnen zien komen natuurlijk. Eens kijken of de track & trace morgen actief wordt, of dat het een nieuwe ronden van vertragingen is.

Was intern al aan het omschakelen naar de Lexon fully, verwarrend dit. :roll: :o
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Flummox schreef: vr 7 mei 2021, 17:47 Ha ben benieuwd 2u voor het verlopen van de buyer om 23u45 lokale tijd in Shenzen verspringt mijn order naar verzonden...

Die had aan kunnen zien komen natuurlijk. Eens kijken of de track & trace morgen actief wordt, of dat het een nieuwe ronden van vertragingen is.

Was intern al aan het omschakelen naar de Lexon fully, verwarrend dit. :roll: :o
gewoon laten komen, opbouwen en biken. Ondertussen lekker blijven speuren naar een fullyframe, heb je einde zomer weer een leuk nieuw project. Trust me, opbouwen van fietsen, zoeken van onderdelen, speuren op het net....heb blijft een leuke hobby naast het fietsen zelf, of omgekeerd :winkie:
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hahaha dat zei ik hier net ook, bij mijn vrouw rolde haar ogen zover dat de exorsist er niets bij is. :lol: :roll:

Het sleutelen en zoeken is voor mij ook een belangrijk deel van de hobby. Naast een fysieke uitlaatklep in het bos, ook lekker rommelen en verbeteren. :-q
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Heb vanmorgen contact gezocht met Trifox, maar de beste man heeft inderdaad tot gister tot laat doorgewerkt om mijn pakket gereed te hebben. Was in China vakantie afgelopen week blijkbaar... :o :oops:

Krijg net een foto van een grote doos opgestuurd met heel veel chinese tekens en mijn adres erop!

Een licht hardtail is in aantocht! :-q *dansje doet*
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

Crapton schreef: di 4 mei 2021, 12:14 Gewicht Canyon Lux frame M size 1662 gr zie hier.

Dat scheelt een 200-300 gr, en daar is voor het geld waarschijnlijk prima mee te leven, mits je aandacht besteedt aan lichte wielen, banden enz. Uiteraard met dikke banden en zware wielen telt het op en ga je het wel voelen tov een lichtgewicht XC HT. Bekend verhaal natuurlijk: wil je top speed XC racen kies dan HT op gewicht maar het comfort is dus matig. Bredere inzet met ook toeren en AM dan is die Lexon FS prima.

MvdP en Ferrand rijden een lichtgewicht Lux XC FS racer, geeft aan dat dat blijkbaar voordeel biedt.

De Lexon is ook iets meer AM/XC dan puur XC. De Chinezen gaan niet tot het gaatje met gewicht en zullen die frames wat overbemeten met carbon voor voldoende veiligheidsmarge.

Tov een HT scheelt het wel behoorlijk natuurlijk, de lichtste XC MTB frames rond 900 gr tot 1100-1200 gr. Komt de demper nog bij.
weet niet hoe het bij Lexon zit maar bij velen kun je voor 100dollar extra een light versie krijgen schilt ongeveer 150 gr, tja of het dat waard is geen idee maar voor weightweenies is het een koopje, je kunt er voor een "kuch" redelijk bedrag een fully van rond de 10 kg mee bouwen,

de mijne met 130mm fox en dropper en zware wielen weegt onder de 11kg, mijn Megamo zonder dat zware spul zit onder de 10 , en ja dat merk je serieus maar ga je in Oostenrijk het bergje af is de zware toch echt more fun
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Whoop Whoop! :winkie:

Afbeelding

Eerste observaties:
- Het verfwerk is perfect, nergens een beschadiging. De decals zitten onder blanke lak, zijn geen stickers achteraf.
- Het frame is bizar licht! 653 gram zoals hij daar ligt (zonder headset, maar incl as en derrie hanger)
- Dikte lijkt heel mooi egaal, ook de seatpost is heel mooi symetrisch en maar 171gr
- De BB lijkt BSA73 ipv BSA68. De schuifmaat blijft als ik de buitenkant opmeet net onder de 74mm steken. Het klopt toch dat dit de buitenmaat is?

Even schrikken: Het BSA draad was heel erg vuil, ik was even bang dat ik er geen BB in zou krijgen. Met wat geduld een kleine schroevendraaier en tandenborstel heb ik alles weer schoon gekregen. Aan beide kanten gaat de BB er nu soepel in.

En... omdat het kan:
Afbeelding
Afbeelding

De fully wordt als het goed is morgen opgestuurd. Ik kreeg de foto's omdat de kleur 'verkeerd' is gegaan. Er zit nu een donkerdere grijstint op dan de bedoeling was, ik vind het zelf veel mooier. :D
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

mooi! ziet er altijd lekker uit een vers frame. Veel plezier met opbouwen!

Het frame voor mijn vriendin wordt deze week eindelijk opgestuurd, na allerlei butsmoesjes is die dan echt aan de transporteur meegegeven. 27 maart besteld...het lijkt verdorie wel alsof ik een frame in Nederland besteld heb met deze levertijden :winkie:
Bospaadje
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: do 21 augustus 2014, 09:12

Heeeel gaaf, ik heb een soortgelijke fully binnen, matt black van bxt, met bsa. Zonder inklaringskosten incl verzenden uiteindelijk 543€ betaald. Via dpd verzonden, heeft 44 dgn geduurd. Frame kostte 500€ verzenden nog eens 43€, hoe de verzender hem voor dit geld langs de douane heeft gekregen is me een raadsel, ik had nog op een 100€ Inklaring gerekend
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mooi heren! Ben benieuwd, die trifox is wel echt bizar licht!!!!!!. Mijn AM eagle weegt nu 8.6 kilo, maar dat frame is 1150.......... als ik nou alles over zet op een trifox....... :roll: :o :bier:

Goed wat kleiner, maar ik heb mijn syncros faser binnen.
740mm en 90mm virtual stem weegt 242gram. Is niet van de echte te onderscheiden. Ik denk dat het gewoon uit dezelfde mal komt en hetzelfde stuur is.

Mooi afgewerkt en geen extra kosten, totaal net even 80 euro voor betaald.
Plaats reactie