Remschijven; alles oke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Ga een paar remschijven vervangen. Zit eens te kijken, maar maakt het eigenlijk wat uit voor gebruik op de parcoursen in NL? Heb het idee dat het allemaal wel prima is. Shimano, Sram, Magura, Swisstop enz Of zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Uit ervaring; SRAM Centerline schijven en Shimano 8000 serie remklauwen gaan minder goed samen. Maar Magura Storm bijvoorbeeld weer wel.
Ik vermoed dat er meer combinaties zijn die ook droog al hard piepen omdat remblokje en schijf niet op elkaar afgestemd zijn.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn ervaring is dat het prima kan, schijven van andere merken gebruiken.
Icm diverse Shimano remmen heb ik gebruikt: verschillende Shimano schijven, Hayes, Avid Centerline, Formula (nu de iets dikkere uitvoering, in XT8020 calipers), LifeLine (huismerk Wiggle, ook te koop onder tig andere merknamen), BBB en misschien vergeet ik nog wel iets.

Werkt allemaal prima. Uiteraard moet de boel wel op elkaar inlopen, dus het kan zijn dat in het begin de werking nog niet top is. Maar dat geldt ook voor schijven van het remmenmerk zelf.
Zo perfect mogelijk afstellen en brandschoon monteren is denk ik belangrijker dan het merk van de schijf die je ertussen propt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Bijna alles. Geventileerde Hope schijven zijn dikker bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hope floating discs (of immitatie) hebben ook meer ruimte nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Thanks voor de reacties. Dan gaan er volgende week nieuwe schijven op, gelijk met bleeden en nieuwe blokken. Kijk ik nog wat leuk lijkt, komt vast goed.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: di 30 maart 2021, 16:37 Hope floating discs (of immitatie) hebben ook meer ruimte nodig.
Inderdaad, kan bevestigen dat het niet goed gaat met SRAM calipers. Om dezelfde reden gaan ook niet alle Shimano schijven goed met alle SRAM calipers. Simpele schijven als SLX, Deore, SRAM gaat eigenlijk altijd wel goed..
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie