Brede velgen, smalle naven?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Oli4k schreef: do 1 april 2021, 21:19 Ik zou voor de smalste velg gaan die past bij de beoogde band. Bredere velgen zijn altijd zwaarder en slapper. Het verschil in zijdelingse stijfheid tussen boost en non-boost is marginaal klein dus daar zou ik me niet druk over maken.
Waarom zijn bredere velgen slapper. Meer materiaal, en dan ook nog eens op grotere afstand van elkaar.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Marke schreef: vr 2 april 2021, 08:37
Oli4k schreef: do 1 april 2021, 21:19 Ik zou voor de smalste velg gaan die past bij de beoogde band. Bredere velgen zijn altijd zwaarder en slapper. Het verschil in zijdelingse stijfheid tussen boost en non-boost is marginaal klein dus daar zou ik me niet druk over maken.
Waarom zijn bredere velgen slapper. Meer materiaal, en dan ook nog eens op grotere afstand van elkaar.
Juist door dat laatste. Meestal heeft de bredere velg ook grotere delen met een dunne wanddikte wat goed is voor het gewicht maar slecht voor de stijfheid. Het profiel van de ideale velg wordt als het ware uitgerekt, niet opgeschaald, en dan op zo’n manier dat vooral het gewicht gunstig blijft. Verhoudingsgewijs heeft een brede velg dus minder materiaal en dat komt de stijfheid niet ten goede. Andersom zou een brede velg met optimale stijfheid zo zwaar zijn dat het niet meer leuk is om ermee te fietsen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: vr 2 april 2021, 09:08
Marke schreef: vr 2 april 2021, 08:37

Waarom zijn bredere velgen slapper. Meer materiaal, en dan ook nog eens op grotere afstand van elkaar.
Juist door dat laatste. Meestal heeft de bredere velg ook grotere delen met een dunne wanddikte wat goed is voor het gewicht maar slecht voor de stijfheid. Het profiel van de ideale velg wordt als het ware uitgerekt, niet opgeschaald, en dan op zo’n manier dat vooral het gewicht gunstig blijft. Verhoudingsgewijs heeft een brede velg dus minder materiaal en dat komt de stijfheid niet ten goede. Andersom zou een brede velg met optimale stijfheid zo zwaar zijn dat het niet meer leuk is om ermee te fietsen.
De praktijk is anders, bredere velgen zijn bij elk merk iets zwaarder en stijver.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Olli beschrijft gebeurt alleen wanneer ze de velg te licht proberen te maken
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 2 april 2021, 18:19 Wat Olli beschrijft gebeurt alleen wanneer ze de velg te licht proberen te maken
Dat snap ik, maar welke merken doen dat? Hij beschrijft het als een algemeenheid en dat herken ik echt niet.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Concrete tips voor velgen zijn overigens ook welkom :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

George schreef: za 3 april 2021, 10:53 Concrete tips voor velgen zijn overigens ook welkom :winkie:
Alu of carbon?

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alu, ik wil mijn beide nieren nog even houden en de kinderen alleen brood met ketchup te laten eten schijnt op de lange duur ook niet gezond te zijn. Budget voor de beoogde wielset is 300-400 euro, minder mag ook. XTm756 naven, 32 spaaks, DT spaken of iets vergelijkbaars en messing nippels :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef: za 3 april 2021, 19:46 Budget voor de beoogde wielset is 300-400 euro, minder mag ook. XTm756 naven, 32 spaaks, DT spaken of iets vergelijkbaars en messing nippels :-q
Dan zit er zelfs nog carbon in, tenzij je een dure wielenvlechter hebt.


Geen brede WTB velgen nemen, die zijn inderdaad slap.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oli4k schreef: vr 2 april 2021, 08:22 Bij de meeste naven is het verschil niet zo groot. Boost zorgt natuurlijk in het ideale geval dat de spaakspanning tussen links en rechts zoveel mogelijk gelijk kan zijn wat een betrouwbaarder wiel of de kans om lichter te bouwen oplevert en dat is mooi.
Die invloed van Boost is zeer marginaal, een paar procent. Je gaat pas echt dichter bij elkaar komen bij een offset velg of een offset achterbrug zoals de FSI's van C'dale. Bij een offset van 3mm is het effect 3x groter dan bij Boost.
yo-eddy schreef: vr 2 april 2021, 09:55
Oli4k schreef: vr 2 april 2021, 09:08 Juist door dat laatste. Meestal heeft de bredere velg ook grotere delen met een dunne wanddikte wat goed is voor het gewicht maar slecht voor de stijfheid. Het profiel van de ideale velg wordt als het ware uitgerekt, niet opgeschaald, en dan op zo’n manier dat vooral het gewicht gunstig blijft. Verhoudingsgewijs heeft een brede velg dus minder materiaal en dat komt de stijfheid niet ten goede. Andersom zou een brede velg met optimale stijfheid zo zwaar zijn dat het niet meer leuk is om ermee te fietsen.
De praktijk is anders, bredere velgen zijn bij elk merk iets zwaarder en stijver.
Precies, dat is ook mijn ervaring. Is ook maar net waar je het mee vergelijkt. Mijn carbon velgen met 30mm interne breedte zijn veel stijver dan 23mm Crests en wegen net zo veel/weinig.

Qua keuze voor TS: In 35mm heb ikzelf goede ervaringen met Race Face ARC velgen (inmiddels ook met offset leverbaar en budgetvriendelijkere AR versie), Newmen (daar moet je dan wel washers gebruiken, die overigens wel een positief effect hebben op de hoek nippel/spaak tov de velg).

Daarnaast hebben Notubes (Baron) en Syntace ook 35mm velgen, maar daar heb ik geen ervaring mee. DT zal ze ook hebben, maar daar heb je dan vaak washers nodig die naar mijn idee niets toevoegen behalve stevigheid (waarvan ik dan vind dat dit gewoon in het ontwerp van de velg had moeten zitten).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie