Waarom zijn bredere velgen slapper. Meer materiaal, en dan ook nog eens op grotere afstand van elkaar.
Brede velgen, smalle naven?
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Juist door dat laatste. Meestal heeft de bredere velg ook grotere delen met een dunne wanddikte wat goed is voor het gewicht maar slecht voor de stijfheid. Het profiel van de ideale velg wordt als het ware uitgerekt, niet opgeschaald, en dan op zo’n manier dat vooral het gewicht gunstig blijft. Verhoudingsgewijs heeft een brede velg dus minder materiaal en dat komt de stijfheid niet ten goede. Andersom zou een brede velg met optimale stijfheid zo zwaar zijn dat het niet meer leuk is om ermee te fietsen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5502
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
De praktijk is anders, bredere velgen zijn bij elk merk iets zwaarder en stijver.Oli4k schreef: ↑vr 2 april 2021, 09:08Juist door dat laatste. Meestal heeft de bredere velg ook grotere delen met een dunne wanddikte wat goed is voor het gewicht maar slecht voor de stijfheid. Het profiel van de ideale velg wordt als het ware uitgerekt, niet opgeschaald, en dan op zo’n manier dat vooral het gewicht gunstig blijft. Verhoudingsgewijs heeft een brede velg dus minder materiaal en dat komt de stijfheid niet ten goede. Andersom zou een brede velg met optimale stijfheid zo zwaar zijn dat het niet meer leuk is om ermee te fietsen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wat Olli beschrijft gebeurt alleen wanneer ze de velg te licht proberen te maken
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5502
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Dat snap ik, maar welke merken doen dat? Hij beschrijft het als een algemeenheid en dat herken ik echt niet.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 2 april 2021, 18:19 Wat Olli beschrijft gebeurt alleen wanneer ze de velg te licht proberen te maken
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Concrete tips voor velgen zijn overigens ook welkom
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5247
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Alu, ik wil mijn beide nieren nog even houden en de kinderen alleen brood met ketchup te laten eten schijnt op de lange duur ook niet gezond te zijn. Budget voor de beoogde wielset is 300-400 euro, minder mag ook. XTm756 naven, 32 spaaks, DT spaken of iets vergelijkbaars en messing nippels
Dan zit er zelfs nog carbon in, tenzij je een dure wielenvlechter hebt.
Geen brede WTB velgen nemen, die zijn inderdaad slap.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5247
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Die invloed van Boost is zeer marginaal, een paar procent. Je gaat pas echt dichter bij elkaar komen bij een offset velg of een offset achterbrug zoals de FSI's van C'dale. Bij een offset van 3mm is het effect 3x groter dan bij Boost.
Precies, dat is ook mijn ervaring. Is ook maar net waar je het mee vergelijkt. Mijn carbon velgen met 30mm interne breedte zijn veel stijver dan 23mm Crests en wegen net zo veel/weinig.yo-eddy schreef: ↑vr 2 april 2021, 09:55De praktijk is anders, bredere velgen zijn bij elk merk iets zwaarder en stijver.Oli4k schreef: ↑vr 2 april 2021, 09:08 Juist door dat laatste. Meestal heeft de bredere velg ook grotere delen met een dunne wanddikte wat goed is voor het gewicht maar slecht voor de stijfheid. Het profiel van de ideale velg wordt als het ware uitgerekt, niet opgeschaald, en dan op zo’n manier dat vooral het gewicht gunstig blijft. Verhoudingsgewijs heeft een brede velg dus minder materiaal en dat komt de stijfheid niet ten goede. Andersom zou een brede velg met optimale stijfheid zo zwaar zijn dat het niet meer leuk is om ermee te fietsen.
Qua keuze voor TS: In 35mm heb ikzelf goede ervaringen met Race Face ARC velgen (inmiddels ook met offset leverbaar en budgetvriendelijkere AR versie), Newmen (daar moet je dan wel washers gebruiken, die overigens wel een positief effect hebben op de hoek nippel/spaak tov de velg).
Daarnaast hebben Notubes (Baron) en Syntace ook 35mm velgen, maar daar heb ik geen ervaring mee. DT zal ze ook hebben, maar daar heb je dan vaak washers nodig die naar mijn idee niets toevoegen behalve stevigheid (waarvan ik dan vind dat dit gewoon in het ontwerp van de velg had moeten zitten).
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....