Bidonhouder

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik rij vaak met een hipbag maar voor kortere ritten wil ik ook nog wel eens alleen een bidon op de fiets gooien. Of voor langere ritten een bidon met een beetje ranja en een hydration pack met water. Ik ben op zoek naar een fraaie bidonhouder die een bidon goed vast houd. Eventueel met geintegreerde tools of straps zou ook mooi zijn zodat ik helemaal niks meer me hoef te nemen in een hipbag op korte ritjes. Maar dan moet er minimaal een binnenband, multitool, pomp/co2 en bandenlichters mee kunnen. Uiteindelijk moet ik er dan waarschijnlijk 2. 1 voor elke fiets. Dus een klein beetje op budget letten is ook wel fijn.
Ik ben benieuwd wat jullie gebruiken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik rij met King Iris Cages aan de voorvork. Bevallen prima, maar verder geen bagageruimte.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Fabric Cageless.
Ik draag geen gereedschap tijdens korte ritten (5-10 km van huis/auto), Ik leef graag gevaarlijk :D
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Void, does it stay in place during your rough rides?
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Ik weet het niet, maar het is oké voor UHR op HT.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ok, als het blijft zitten bij jou dan zal het bij de meesten wel blijven zitten.
Charmante oplossing.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

void schreef: vr 2 april 2021, 10:38 Fabric Cageless.
Ik draag geen gereedschap tijdens korte ritten (5-10 km van huis/auto), Ik leef graag gevaarlijk :D
Oef, die zijn heel mooi! Gelijk bestellen. Hou wel van een minimalistische look op de fiets. En voor langere ritten heb ik een rugzak.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

void schreef: vr 2 april 2021, 10:38 Fabric Cageless.
Ik draag geen gereedschap tijdens korte ritten (5-10 km van huis/auto), Ik leef graag gevaarlijk :D
Great option thnx. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Dat Fabric systeem is waardeloos als je het mij vraagt.. In het begin werkt het even, maar als de miniscule nokjes op je bidon wat slijten verlies je de bidon binnen no-time. De boutjes harder aandraaien zodat de kunstof dopjes wat vervormen werkt ook niet echt lekker. De bidon zelf is wel mooi, past gelukkig ook nog redelijk in een gewone houder.. anders was het helemaal weggegooid geld.
Heb zelf geen ervaring met Fid Lock, maar daar zou ik meer vertrouwen in hebben als je een redelijk cleane look wilt. Anders is een Specialized Zee cage een goede, kan ook een tooltje onder. Ik gebruik zelf een mix van carbon no-name houders van Ali en de goedkoopste aluminium houders die na een klein beetje dichtbuigen ook prima een bidon vasthouden.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Werkt prima voor mij, 600ml, 100+ ritten, geen problem. Ik heb dit niet gedaan, maar er is een hack
Laatst gewijzigd door void op vr 2 april 2021, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik kocht ooit voor een habbekrats twee Arundel Tridents. Niet de allerlichtste voor een carbon bidonhouder maar ik ben er nog nooit een bidon mee verloren. Zelfs niet van die 750ml bidons helemaal vol op de meest hobbelige trails. Geloof dat ze normaal niet heel goedkoop zijn maar ze gaan langer mee dan de fietsen waar ik ze op zet.

Als ik nu iets zou kopen zou ik zo’n fidlock systeem of vergelijkbaar overwegen.

Tooltje gaat nu nog met telefoon en reep in de mini-heuptas en de biba en Co2 etc aan het frame met een strap. Bandenlichters gebruik ik nooit dus dat scheelt weer. M’n volgende tool gaat in het stuur of de stuurbuis. Zo’n bidonhouder met allemaal gedoe eraan spreekt mij niet zo aan.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Elvander schreef: vr 2 april 2021, 11:29 Ok, als het blijft zitten bij jou dan zal het bij de meesten wel blijven zitten.
Charmante oplossing.
Daar ben ik niet zeker van, Ik beschouw mezelf als een smooth rider. :)
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Kabookie schreef: vr 2 april 2021, 11:39 Heb zelf geen ervaring met Fid Lock, maar daar zou ik meer vertrouwen in hebben als je een redelijk cleane look wilt.
Fidlock en ook de SKS Monkeylink zijn prima in droge niet modderige condities. In de modder is het systeem waardeloos en valt de bidon niet in de vergrendeling. Heb hierdoor een rit op de UHR met twee bidons in mijn shirt moeten rondrijden.

Bij mij dus weer Specialized Zee cages gemonteerd
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16789
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf goede ervaringen met twee Lezyne types, de kunststof Flow:
Afbeelding

En de alu Power Cage:
Afbeelding

Ik gebruik geen bidons op de mtb, maar heb er een gereedschapsbus in zitten en die verlies ik eerlijk gezegd nog minder graag als een bidon ;-)

Als je meer dan alleen de bidon aan de houder wilt meenemen, google dan eens op Topeak Ninja. Een systeem om een tool of klein tasje onderaan de houder te monteren.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
VMA
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 21 december 2020, 08:16
Mijn mountainbike: 2020 Karate Monkey

In de meeste, praktisch georienteerde fietsshirts past alles wat je op noemt.
Ok, een bidon zit niet zo lekker op je rug, vandaar een bidonhouder. Die van lezyne werkt prima met lege en volle bidonnen op de remkuilen op laten we eens zeggen de track van Lochem.
Prop de rest lekker tussen je mobiel, binnenband, multitool, bandenlichters de banaan of snelle jelle en je bent klaar voor een 4 uur durende XC tocht in NL.
:bier:
Plaats reactie