wielervraag : Santa Cruz reserve / DT Swiss XMC1501 / of ...alu

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

6 maanden is eigenlijk niets.
6 jaar.
Maar wie wil daar op wachten?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jurf schreef: ma 5 april 2021, 17:44 "The DT Swiss 350 line offers the same manufacturing quality and design features found in its higher end counterpart, the DT Swiss 240s. The main difference between the hub lines stems from the fact that the 240s has been machine optimized for weight savings and the 350 has not".
Dat was inderdaad zo, maar de EXP versie van de 240 is constructief wel weer wat anders dan de 350. Die techniek zal op termijn ook wel in de 350 verschijnen. Wat niet wegneemt dat de 350's gewoon goede naven zijn.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 april 2021, 22:48 6 maanden is eigenlijk niets.
6 jaar.
Maar wie wil daar op wachten?
Na zes maanden heb ik nog geen idee hoe makkelijk mijn naven te onderhouden zijn :D
Tenzij er een probleem mee is zijn ze dan zeker nog niet open geweest...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat bedoel ik. Na 6 maanden hebben ze misschien 1/4 volbracht van wat ik er van verwacht.
Maar iemand die regelmatig nieuw spul koopt vindt 6mnd waarschijnlijk dik in orde.

Anderzijds, 6mnd is voldoende om aan te nemen dat er geen structureel probleem in het ontwerp zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Chris King naven zijn makkelijk te onderhouden in de vorm van schoonmaken en freewheel invetten. Meer onderhoud is er eigenlijk niet nodig, ik heb een set van minstens 18 jaar oud, die van mijn mtb naar de racefiets zijn gegaan en nog gewoon de originele lagers hebben. De 9 mm quick release naven kon je uit elkaar halen met twee 5mm inbussleutels door ze aan beide zijdes in de as te steken. Hoe het nu met steekassen werkt weet ik niet, maar CK kennende zal het niet veel moeilijker zijn. Als ze niet zo ....duur waren zou ik ze zo weer nemen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

‘Duur’/18 jaar klinkt mij goedkoop in de oren 😁
Maar als je een fiets met wielen inclusief garantie kan kopen zou ik die kiezen op mijn gewicht en gebruik. Al zou ik wel balen dat je zo’n mooie fiets beperkt moet zien door je werk.
Lekker fietsen!
Loccie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 22 april 2020, 21:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Jo_VdB schreef: ma 5 april 2021, 17:28
Loccie schreef: za 3 april 2021, 22:40 Op mijn Blur heb ik Reserve 25 zitten. Bevalt me prima, maar zoveel vergelijkingsmateriaal heb ik niet. 27 is niet nodig, maar ik weet niet of ze de 25 aanbieden.
Tenzij ik me vergis worden de 25 mm velgen als "categorie 3" aangeboden, en vanaf 27 mm is het "categorie 4"
Ik zou het dan ook voornamelijk doen vanwege de ietwat meer stevigheid ervan (gezien mijn eigen 110 kg..)
Ja, dan kunnen de 27 wielen wellicht een uitkomst bieden. Met mijn 70 kg heb ik daar geen rekening mee gehouden.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Ik ben 95 kg en heb geen soepele rijstijl. Sinds 1,5 jaar de Reserve wielen op mijn Tallboy en ik ben er extreem tevreden over, wielen zijn nog steeds kaarsrecht en het voorwiel heeft al een klein incidentje overleeft met een fiets die tijdens het autorijden half van de drager af viel.

Voor mij was een belangrijk koopargument de enorm goede garantie die SC geeft. Van een goede alu wielset van EUR 600-700 accepteer ik het risico dat ik een keer een velg krom rijdt en dat reparatie mij ongeveer EUR 150 kost, maar ik wil niet een veelvoud van deze kosten bij een veel duurdere carbon wielset.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ze kosten juist een veelvoud vanwege die goede garantie(*).
Zo is het wieltje weer rond ;)
Voor elk wat wils.
Ik heb makkelijk praten. Ik spaak mn wielen al jaren zelf en het ergste wat er kan gebeuren is dat ik een nieuwe velg en 32 spaken moet kopen.

*) vaak is garantie een bescherming tegen fabricage fouten.
Maar soms een soort verzekering. En soms is de premie best fors.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jo_VdB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 13 december 2020, 19:29

Welnu,

gezien het geen Santa Cruz Blur Tr geworden is (LBS kon geen enkele info geven over beschikbaarheid, enz) en ik mijn fiets ga leasen, heb ik voor de Orbea MT10 TR gekozen met enkele aanpassingen.
Deze fiets is voorzien voor levering medio juni 2021...

Als aanpassing heb ik bvb de originele wielset laten vervangen door de DT Swiss XMC 1501

De meerprijs die ik diende te betalen was schappelijk namelijk...
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Ga je geen spijt van krijgen heb dezelfde m10 + dt swiss 1500 Carbon wielen. Heerlijke combi.
Plaats reactie