Hallo,
Ofwel ga ik me een Santa Cruz Blur TR aanschaffen, ofwel een Orbea OIZ TR...
De Blur wordt opgebouwd vanaf los frame
(De Orbea offerte, daar wacht ik momenteel nog op...)
Bij de SC Blur heb ik 3 opties qua wielen
1. Santa Cruz Reserve 27 mm met DT 240 naven
2. Dt Swiss XMC 1501 met DT 240 EXP naven
3, DT Swiss XM 421 velgen met DT 240 EXP naven
Ik ben zelf nogal "stevig". (eufemisme...), vandaar mijn keuze voor 27 mm of de keuze voor de xMc versie (de "Mountain" versie)
Voornamelijk single tracks en occasioneel Belgische Ardennen...
Voordeel Santa Cruz = "levenslange waarborg" en vervanging
Voordeel DT Swiss XMC = 10 jaar waarborg, en vervanging voor 250 €
Voordeel XM 421 = beproefd en stevig...
Iemand die me hier een bepaalde richting wil in duwen ?
Ik heb al heel wat info op forum gevonden, maar probeer het nog eens met deze 3 wiel-voorstellen....
wielervraag : Santa Cruz reserve / DT Swiss XMC1501 / of ...alu
Ik zou voor de SC Reserve wielen gaan. Hebben erg goede reviews, stevig voor je gebruik en goede garantie.
Mag je ze op elke naaf opspaken? Dan heb je ook wel meer keuze, ik rijd nu met Industry 9 en dat bevalt super.
Maar goed, ik heb dus helemaal niks met DT, vind ze visueel erg saai en verschrikkelijk duur voor wat je krijgt.
Er komen vast veel replies van mensen hier die er tevrden mee zijn, ze zitten ook onder heel veel fietsen af fabriek.
Welke kleur heeft je Bike?
Enjoy!!
Mag je ze op elke naaf opspaken? Dan heb je ook wel meer keuze, ik rijd nu met Industry 9 en dat bevalt super.
Maar goed, ik heb dus helemaal niks met DT, vind ze visueel erg saai en verschrikkelijk duur voor wat je krijgt.
Er komen vast veel replies van mensen hier die er tevrden mee zijn, ze zitten ook onder heel veel fietsen af fabriek.
Welke kleur heeft je Bike?
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Goede opmerking !
De Santa Cruz reserve wordt me zo aangeboden door de Santa Cruz dealer...
In theorie staat op hun website de versie met Chris King / I 9 en DT 350 naaf, dus geen idee of dat omgebouwd werd...
De DT Swiss XMC is een set dat je zo kan aankopen - dus standaard vanaf fabriek
En kleur fiets... ik zou het niet weten, want er is momenteel geen los frame te koop.
Ik zou het frame dus "blind" moeten kopen, en wachten wanneer er überhaupt een levering komt...
---
De Orbea kan wel geleverd worden medio juni trouwens.
Maar ik lees dat er daar toch wel wat issues zijn met een framebout waarvan de schroefdraad wat ver is, waardoor een lager van de "verkant" kan gaan zitten... En dat doet me toch wel wat twijfelen over de Orbea Oiz....
De Santa Cruz reserve wordt me zo aangeboden door de Santa Cruz dealer...
In theorie staat op hun website de versie met Chris King / I 9 en DT 350 naaf, dus geen idee of dat omgebouwd werd...
De DT Swiss XMC is een set dat je zo kan aankopen - dus standaard vanaf fabriek
En kleur fiets... ik zou het niet weten, want er is momenteel geen los frame te koop.
Ik zou het frame dus "blind" moeten kopen, en wachten wanneer er überhaupt een levering komt...
---
De Orbea kan wel geleverd worden medio juni trouwens.
Maar ik lees dat er daar toch wel wat issues zijn met een framebout waarvan de schroefdraad wat ver is, waardoor een lager van de "verkant" kan gaan zitten... En dat doet me toch wel wat twijfelen over de Orbea Oiz....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3456
- Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
- Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR
Serieuze interesse: wat is er vergelijkbaar aan een DT XRC1501 (dus de nieuwe 240 naaf en 30mm carbon velg) maar dan serieus minder prijzig? DT’s ca. €1275,-
Valt best tegen vind ik persoonlijk.
Bicycle, bicycle, bicycle
-
- All rounder
- Berichten: 146
- Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
- Mijn mountainbike: beter dan ik
De andere weet ik niet, maar kan je in ieder geval meegeven prima ervaringen te hebben met de XM421. Gewoon goed, ook bij zware belasting/zware rijder. Heb daar zelf op gereden en die wielset zit nu in de fiets mijn zoontje en wordt door hem ook nog aardig misbruikt. Geen probleem allemaal.
@Daniel
Ik laat mijn wielen bouwen door Zoran en koop dus naven en velgen, is niet helemaal te vergelijken met wielsets.
Stuur een PB en ik zal je wat delen over mijn wielsets (bv in het Vertigo topic, 330gr Carbon velgen op I9 naven)
Enjoy!!
Ik laat mijn wielen bouwen door Zoran en koop dus naven en velgen, is niet helemaal te vergelijken met wielsets.
Stuur een PB en ik zal je wat delen over mijn wielsets (bv in het Vertigo topic, 330gr Carbon velgen op I9 naven)
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
als je die SC gaat opbouwen heb je toch veel meer keus dan drie wielsets. Je kan dan bv ook iets laten bouwen met Hope naven bij een wielbouwer. Met een opmerking als DT vind ik saai kan je niet zoveel, zijn gewoon prima wielsets. Over de keus SC of Orbea kan natuurlijk heel veel gediscussieerd worden. Als je iets wilt dat meer bombproof is dan superlicht dan is de keus SC.
in ieder geval veel plezier, en niet teveel problemen met levertijden gewenst
in ieder geval veel plezier, en niet teveel problemen met levertijden gewenst
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Wat betreft de Santacruz wielen:
Ze hebben 3 versies en het verschil zit hem in de naaf en daarmee prijs. De wielen worden zo fabrieks af geleverd zodat ze bij schade ook heel snel een nieuw wiel kunnen leveren. Zeker gezien de levenslange garantie en het gegeven dat ze er ook niet moeilijk doen bij garantie zou ik daar voor gaan.
Ze hebben 3 versies en het verschil zit hem in de naaf en daarmee prijs. De wielen worden zo fabrieks af geleverd zodat ze bij schade ook heel snel een nieuw wiel kunnen leveren. Zeker gezien de levenslange garantie en het gegeven dat ze er ook niet moeilijk doen bij garantie zou ik daar voor gaan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Klopt, en normaal is dat met ofwelJurf schreef: ↑zo 4 april 2021, 07:33 Wat betreft de Santacruz wielen:
Ze hebben 3 versies en het verschil zit hem in de naaf en daarmee prijs. De wielen worden zo fabrieks af geleverd zodat ze bij schade ook heel snel een nieuw wiel kunnen leveren. Zeker gezien de levenslange garantie en het gegeven dat ze er ook niet moeilijk doen bij garantie zou ik daar voor gaan.
DT Swiss 350 naaf
Chris King
I 9
--> Chris King is moeilijk om zelf te onderhouden zonder speciale tools
--> I 9 lees ik dat het wel mooi is, maar sneller verslijt
--> de 350 naaf.... hmm , ik wil toch liever een 240 naaf
Allemaal waar, maar ik heb nu EX1501 wielen in mijn Scott, en ik ben nogal tevreden over de DT240 naven, die makkelijk zelf te onderhouden zijn en waar ook makkelijk wisselstukken voor te vinden zijn...bluebiker schreef: ↑za 3 april 2021, 23:47 als je die SC gaat opbouwen heb je toch veel meer keus dan drie wielsets. Je kan dan bv ook iets laten bouwen met Hope naven bij een wielbouwer. Met een opmerking als DT vind ik saai kan je niet zoveel, zijn gewoon prima wielsets. Over de keus SC of Orbea kan natuurlijk heel veel gediscussieerd worden. Als je iets wilt dat meer bombproof is dan superlicht dan is de keus SC.
in ieder geval veel plezier, en niet teveel problemen met levertijden gewenst
Tenzij ik me vergis worden de 25 mm velgen als "categorie 3" aangeboden, en vanaf 27 mm is het "categorie 4"
Ik zou het dan ook voornamelijk doen vanwege de ietwat meer stevigheid ervan (gezien mijn eigen 110 kg..)
Ik ben ietwat beperkt in keuze, want ik ga deze fiets leasen via mijn werkgever (en ben dan gebonden aan bepaalde fietsenmakers)
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
"The DT Swiss 350 line offers the same manufacturing quality and design features found in its higher end counterpart, the DT Swiss 240s. The main difference between the hub lines stems from the fact that the 240s has been machine optimized for weight savings and the 350 has not".
bron: https://www.stradawheels.co.uk/product/ ... disc-hubs/
Ik zou me om die paar gram nou niet echt zorgen om maken met jouw draaglast, het binnenwerk, en daar draait het om is hetzelfde.
bron: https://www.stradawheels.co.uk/product/ ... disc-hubs/
Ik zou me om die paar gram nou niet echt zorgen om maken met jouw draaglast, het binnenwerk, en daar draait het om is hetzelfde.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 317
- Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)
Ga voor i9 hydra naven of Chris King. Rijd nu 6 maanden met i9 naven in dt XM481 en dat bevalt heel goed. Klinkt echt uniek en makkelijk in onderhoud.