Helm met afneembaar kinstuk

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MTBambtenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 16 juli 2011, 18:19

Hallo,

Ik ben op zoek naar een winkel in Nederland waar ik verschillende helmen met afneembare kin stuk kan passen.
Voor een goede helm ga ik liever ergens heen om dat ding op mijn hoofd te voelen 😄😄

https://www.bellhelmets.com/bike/p/supe ... 00056.html

https://www.giro.com/p/switchblade-mips ... 00013.html
Nooit te oud om iets te slopen:-)
Nooit te oud om iets te maken :-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat kan je, denk ik, wel vergeten. Die markt is in NL nu eenmaal niet zo groot.
Dat wordt eerder een modelletje uitzoeken, goed je maat opmeten en online bestellen (en bij het minste geval van twijfel terug sturen)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Precies wat TenZNL je schetst. Je mag al van geluk spreken als je een webshop vind die verschillende modellen met een afneembare chinbar in de juiste maat/kleur op de plank heb hebben liggen. Ik wens je veel succes. :-q
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Volgens mij is de Bell er ook in een uitvoering zonder kinstuk, deze is misschien wel te passen bij de bikeshop?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Maar dan weet je niet hoe het zit als het kinstuk gemonteerd is en dat maakt nog wel een verschil.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat is waar maar het stuk wat op je hoofd zit kan je dan iig wel passen.
Ik heb zelf een Bell super R maar moet zeggen dat ik het kinstuk nooit gebruik.
Als ik naar bikepark ga pak ik meestal mijn DH fullface.
Had hem destijds gekocht voor enduro races.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Welk merk heb je nu? Ik zou bij hetzelfde merk blijven als de pasvorm goed voor je is (voordeel, mocht je die hebben, Bell en Giro zijn feitelijk hetzelfde merk).

Die Bell Super R heb ik ook en gebruik het kinstuk voor zware afdalingen in het buitenland. De pasvorm van het kinstuk is krapper dan van een fullface helm. Hij laat wat meer kaaklijn onbeschermd. Bij de nieuwe Super Air ziet dat er beter uit maar die vond ik zelf nogal aan de prijs. Volgens mij komt die helm wel door tests voor integraalhelmen, wat bij de Super R niet zo is.
MTBambtenaar
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: za 16 juli 2011, 18:19

Hoi,

Ik was al bang dat er weinig mogelijkheden zijn om te passen in Nederland.
Het kinstuk gaat inderdaad gebruikt worden in het buitenland en eventueel in de Nederlandse Bikeparks. Ik woon redelijk dicht bij Spaarnwoude, op de normale route is een normale helm voldoende op het bikepark wil ik wel wat meer bescherming.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de Leatt 3.0 enduro, de Met Parachute of de Giro Switchblade
Nooit te oud om iets te slopen:-)
Nooit te oud om iets te maken :-)
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik zou een webwinkel zoeken waar ze alle modellen ongeacht kleur in de juiste maat hebben. Bij twijfel tussen 2 maten gewoon allebei bestellen. Dan kun je thuis rustig alles bekijken en passen en als er wat leuks tussen zit meteen houden en de rest terug sturen. En als de kleur niet goed was weet je wel welk model je zoekt.

Zo doe ik dat wel vaker met kleding. Laatst nog een bestelling van meer dan €1000 aan broeken en helmen. Uiteindelijk 1 broek gehouden en de rest gaat gewoon weer terug.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Anne Jan schreef: za 3 april 2021, 14:54 Zo doe ik dat wel vaker met kleding. Laatst nog een bestelling van meer dan €1000 aan broeken en helmen. Uiteindelijk 1 broek gehouden en de rest gaat gewoon weer terug.
Dit dus (al is dit wel weer heel extreem :lol: )
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

TenZNL schreef: za 3 april 2021, 20:48
Anne Jan schreef: za 3 april 2021, 14:54 Zo doe ik dat wel vaker met kleding. Laatst nog een bestelling van meer dan €1000 aan broeken en helmen. Uiteindelijk 1 broek gehouden en de rest gaat gewoon weer terug.
Dit dus (al is dit wel weer heel extreem :lol: )
Klinkt extremer dan het is hoor :wink: . Als je 3 modellen van een helm mooi vind en je zit net tussen 2 maten in bestel ik ze gewoon allemaal, maar staat je winkelmandje meteen op iets van €600. :-? En dan ben ik ook nog op zoek naar een lange broek, die zijn ook zo €70-€100 per stuk. Dan gaat t ineens hard.

Maar dan weet je t wel zeker. Ik denk dan, als je er 1 artikel bij hebt waar je over twijfelt of je hem houd :~ kun je er net zo goed 15 dingen bij doen. Want een retour van 1 ding of 15 dingen is dezelfde moeite en dan zit je ook niet achteraf met een helm op je hoofd waarvan je je afvraagt of die andere maat niet net wat lekkerder zou zitten. :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Tja, mijn maatvoering is vrij standaard dus enkel van onbekende merken bestel ik heel afentoe eens 2 maten tegelijk. Maar over het algemeen zijn de maattabellen (voor mijn lijf) duidelijk genoeg om "blind" de maat te bepalen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

MTBambtenaar schreef: za 3 april 2021, 14:40 Hoi,

Ik was al bang dat er weinig mogelijkheden zijn om te passen in Nederland.
Het kinstuk gaat inderdaad gebruikt worden in het buitenland en eventueel in de Nederlandse Bikeparks. Ik woon redelijk dicht bij Spaarnwoude, op de normale route is een normale helm voldoende op het bikepark wil ik wel wat meer bescherming.

Ik ben nu aan het twijfelen tussen de Leatt 3.0 enduro, de Met Parachute of de Giro Switchblade
Je moet je ook afvragen hoeveel je rijdt zonder het kinstuk op de dag dat je het kinstuk nodig hebt.
Als je één helm wilt voor de routes én bikepark, besef je wel dat een helm met afneembaar kinstuk ondanks de ventilatie gaten warmer is dan een normale kinloze helm.
Dus als je die gaat gebruiken voor je wekelijkse XC rondjes, is dat een nadeel.
En op het bikepark rijdt je alleen met kinstuk op, want er is een lift.
Die helmen zijn bedoeld voor enduro, dus lang klimmen en hard afdalen.
Dan heb je in de klim het voordeel dat je het kinstuk er af kan halen.
Maar is niet perse de beste keus op een dag dat je niet hard afdaalt.
Ik heb er een tijd terug ook naar gekeken, maar ben toch voor een normale (AM) helm gegaan en een fullface met vast kinstuk.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Als je dicht bij Spaarnwoude woont zou je even kunnen kijken bij bikeplanet in Haarlem.
Daar hebben ze nog wel eens dit soort dingen liggen.
Have fun!
Rinse.
Plaats reactie