AXS App, DUB lagers en te dikke remblokken

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Effe wat stoom afblazen anders komt het straks uit mijn oren. Rant mode ON.

Ik had de Vertigo onder handen. De dropper is er uit dus een vaste zadelpen er weer in. En de nieuwe AXS shifter paddle meteen verwisseld. So far so good, alleen ook nog "even" met de app de up-down shift buttons swappen, ... joh.

AXS is echt een vooruitgang, maar wie had het idee om de default duim bediening van up en down shift bij AXS precies andersom als de oude trigger shifters te maken? En dan wil het ook nog niet. De iPad ging op tilt bij de SRAM app. Warning nieuw wachtwoord aanmaken voor SRAM ID vanwege data privacy lek, lekker dat.
En de verbinding tussen de Apple privacy watchdog, de AXS App, Safari, SRAM ID account en dan wachtwoord updaten wil dus niet. Ofwel garage schoenen uit, handen wassen en op de laptop de account regelen, de app updaten en weer terug wisselen naar de garage. Duurt langer dan al het voorgaande..... de kosten van verandering worden altijd onderschat.

Dan de speling uit het BB lager draaien, nog zo'n fijn klusje. Ik rijd hoelang met vaste GXP lagers? Heb er nooit iets mee. De Vertigo heeft de nieuwe DUB standaard met een ring om de speling te stellen, en na een jaar zit er een tik/kraak in. Demonteren, schoonmaken, met een likje vet monteren, "Draai met de hand vast to de ring stopt of de speling eruit is" Wel na een jaar in gebruik is er geen "stop" en de speling eruit voel ik never niet duidelijk. Zou het toch een bezuinging zijn dat ze de toleranties losser kunnen specificeren, en de klant draait het er wel uit. Mooie business voor de LBS misschien? pffff

Dan nog even de remmen checken. Hhmm remblokken achter zijn bijna op, tijd voor nieuwe. Ik heb met een vooruitziende blik al een setje in huis, semi metallic van Jagwire. Wiel is er al uit, nieuwe blokje er in, borgpen aandraaien, nu nog even de zuigers terug duwen met de spreader tool ..... @#$%^&. Hoofdleter K met peren De blokken zijn gewoon te dik, de tool kan er maar net tussen, de remschijf loopt aan zonder vrije slag in de hendel. Tijd om wat anders te gaan doen.......

Rant mode OFF....
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Zijn je remmen gebleed met halve blokken? Even wat olie eruit/bleed nippel open op je stuur en dan blokken terugduwen
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lang leven de kabel bediende dropper 8)
Als ik dit soort gedoe hoor ben ik blij dat er nog niks elektronisch op mijn fiets zit.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

pardon?
(of heb je je Giant brommer al verkocht)

@Heckler, volgens mij tijd om een rondje te gaan fietsen en vd week verder kijken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Tijd voor :bier:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank voor de morele support.

AXS is een goed idee, maar hier en daar gewoon slechte uitgevoerd. DAt met die app en een data lek pffff
frankyeti schreef: za 3 april 2021, 19:17 Zijn je remmen gebleed met halve blokken? Even wat olie eruit/bleed nippel open op je stuur en dan blokken terugduwen
Dank voor deze tip, deze zal ik nog eens proberen. De zuigers "lijken" helemaal in de caliper verzonken, maar het gaat om tienden van mm, dat zie ik natuurlijk niet zo scherp aan de binenkant van de klauw. Zeker de moeite van het proberen waard.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Wat betreft die dub-ring, dat herken ik ook. Vooral als het schroefje te los zit, dan draai je de ring heel makkelijk over de schroefdraad heen.
Dus het schroefje wat strakker en dan bij de eerste weerstand stoppen.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb ook wel wat interesse in de GX AXS en bijbehorende dropper maar juist dit soort verhalen weerhoudt mij er nog steeds van. Wil je gaan fietsen is je batterijtje leeg of je app doet het niet ;(
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt als een prutfiets.... :winkie:

Maar ik ben ook nog geen fan van Dub. Heb al te vaak met 3 man een crank moeten loshalen en de lagers slijten ook vrij vlot. (Al is dat niet heel anders dan met gxp volgens mij)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik merk dat de app onder ios af en toe problemen geeft met Android heb ik dit niet.
Let op dat als je een updaten doet of setting aanpast, eerst alle componenten op de laatste firmware zitten!
Kan anders soms problemen geven.

Cranks zijn een van de weinige onderdelen die ik met een moment sleutel vastzet, dan heb ik nooit problemen om ze los te krijgen.
Zo,n hoog moment kan ik onmogelijk voelen.

Batterij gaat echt wel lang mee op de race doe ik er cica 4 tot 6 weken mee en zo,n 40 tot 50 uur.
Let op het gaat vooral om rijtijd, meer of minder schakelen maakt niet heel veel uit.

Als de achter derrie beweegt staat het systeem aan, dus ook als je de fiets in de auto vervoerd!!!!!!
Dus naar zuid Frankrijk is 15 uren minder. Ik haal mijn accu,s er dan af.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Heckler40 schreef: za 3 april 2021, 19:08

Dan nog even de remmen checken. Hhmm remblokken achter zijn bijna op, tijd voor nieuwe. Ik heb met een vooruitziende blik al een setje in huis, semi metallic van Jagwire. Wiel is er al uit, nieuwe blokje er in, borgpen aandraaien, nu nog even de zuigers terug duwen met de spreader tool ..... @#$%^&. Hoofdleter K met peren De blokken zijn gewoon te dik, de tool kan er maar net tussen, de remschijf loopt aan zonder vrije slag in de hendel. Tijd om wat anders te gaan doen.......

Rant mode OFF....
Wat voor een remmen, bij AVID/SRAM moet je vaak wat olie laten weglopen
Zelfs een keer de fiets van mijn vrouw goed werkend op zolder gezet, 1.5 jaar later zaten de remmen vast op de schijven. Remhandles niet in te drukken. Iets olie er uit en het werkte weer ok
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Bedankt voor alle tips. Een update.

De remmen zijn oudere Avid XX WorldCups, ik heb 2 sets al jaren in gebruik. Met het wisselen van blokken tussen de sets heb ik alles alles aan het werk gekregen. Volgende stap is om wat olie te bleeden als getipt, dat is een mooie learning van dit topic.
De XXWorldCup remmen zijn licht onder andere door heel laag olie volume, en zijn daarom bekend gevoeliger voor bleeden. Maar ze hebben gewoon een heel mooie diepzwarte finish, en voor NL genoeg power. En voor superlichte remmen uit 2012 of zo waar ik 2 bikes in 2021 nog steeds regelmatig mee rijd doen ze het niet slecht. 8)

Over AXS.
In gebruik sinds 18 maanden en geen enkele issue, batterij operatie is een non issue, ik heb niet eens meer een reserve in de rugzak bij me. Alleen die app, die gebruik ik dus nooit. Dat was de oorzaak van de start-up problemen na meer dan een jaar of zo.
Ik heb intussen een korte rit met de nieuwe rocker paddle gedaan en hij lijkt iets fijner als de standaard AXS shifter. Maar nog steeds anders dan de mechanische triggers, die ik ook nog in gebruik heb op de Highlander bijvoorbeeld. Ik heb de paddle nog wat anders gepositioneerd voor een tweede proef.

Over de DUB lagers
Die maken na mijn rebuild actie nog steeds geluiden, misschien moet ik ze vervangen. Maar dat zou dan sneller zijn als al mijn GXP's hiervoor.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Ik heb op mijn DUB lagers nu zon 3000km zitten. Draaien nog super.

Bij mij zit er dan ook nagenoeg geen speling op de crank als deze vast zit. Dus die stelring hoeft hem echt maar te raken. Ook niet te vast aandraaien, die 2 uiteinden hoeven elkaar maar te raken!

Dat probleem met loskomen van die DUB cranks kan ik ook beamen. Al had ik dit ook al bij de vorige generatie GX cranks zonder DUB.
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Zet een dub of gxp echt vast met een moment sleutel. Zeker de eerste paar keer.
Als de splines na een keer of vijf zes een beetje zijn ingesleten komt het niet meer zo nauw.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Een GXP is misschien gevoelig voor de axiale positie op de spline, maar ik heb daar als gemeld echt nooit issues mee gehad.
In het DUB design doet de spline positie helemaal niets af aan de lager speling, die stel je juist af met de lockring.

Deze in de Vertigo is meer dan 1000km muisstil geweest maar heeft nu een tikje. Opnieuw gemonteerd, likje vet, nog steeds tikje. Vandaag 30km MTB over de weg gereden, koud, winderig met winterse bui erbij. Tikt duidelijk bij de start verdween na 10km of zo. YMMV.

Over de AXS shifter.
De nieuwe Mod peddel iets verder naar binnen gezet en naar me toe gedraaid. Plaatsing is nu zo dat de duimbewegingen voor up en down shifts voor 90% glijk zijn aan de duim bewegingen voor de mechanische trigger. Voor mij veel beter zo omdat ik triggers en AXS door elkaar gebruik. Mooie update.

Als je 1 soort shifter gebruikt is de 1e AXS peddel subtieler, sneller? Maar 15+ jaar SRAM triggeren zit bij mij diep in de muscle memory.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie