Keuze Sram of Shimano groepset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik ga een nieuwe fiets opbouwen en sta nu voor de keuze met welke groepset ik hem ga opbouwen. Mijn huidige fiets heeft een Sram GX groepset en qua schakelen bevalt dat heel goed. Nadelen die ik heb gevonden zijn dat de cassette uit een geheel bestaat en dat ik de volledige cassette heb moeten vervangen toen een aantal kransjes op waren. Ander nadeel is dat de zwarte coating van de cassette heel snel lelijk wordt. Na zo'n 300km ziet de cassette er weer net zo geragd uit als zijn voorganger.

Overwegingen:
- Ik vind de XX1 oilslick cassette en ketting erg gaaf. Ik ben alleen erg bang dat hiervan de coating net zo snel zal slijten en het effect naar een paar maanden al een stuk minder is. Heeft iemand daar ervaring mee?
- Alle Sram / XD cassettes zijn 1 stuk, dus altijd moet de gehele cassette vervangen worden.
- Shimano lijkt wel losse kransjes te hebben bij de M8100/M9100 cassettes. Scheelt het kunnen van losse kransjes in de prakijk ook echt geld of is het zo dat als er een paar toe zijn aan vervangen, je toch altijd alles vervangt?
- Ik heb geen ervaring met Shimano groepensets. De Sram klikt lekker hard/aggressief/lomp, van Shimano lees ik dat het wat wolliger/zachter werkt. Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar toch; heeft iemand hier ervaring met beide groepsets?

Outsider die ik heb gevonden is de Garbaruk cassette, deze is ook uit een stuk, maar kan wel een leuk kleurtje op het laatste blad. Lichter dan de XX1 en ook iets goedkoper. Ik heb nu een oval van Garbaruk die prima werkt, hij is er gelijk met de GX cassette opgegaan en ziet er nog prima uit.

Ik zou van beide een mix maken tussen XX1/X01 of XT/XTR denk ik in de opbouw. Er gaat ook een nieuw wiel in de fiets, dus ik ben helemaal vrij om te kiezen. :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik had X01 en ben toen overgestapt op XTR en vind dat veel soepeler en prettiger schakelen.

Alleen mijn crank is nog XX1 maar dat vind ik persoonlijk een mooier crankstel (carbon versie) dan XTR of XT.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

De GX cassettes kunnen ze beter niet coaten. Vanaf x01 wordt het al beter maar de coating van Xx1 blijft er redelijk goed op zitten.

Wat verder je voorkeur is kan ik niet beoordelen. Shimano en sram zijn beide prima. Meestal bepaalt het budget de keuze. Als mijn budget wat lager zou zijn zou ik xt pakken. Bij een hoog budget x01 of gx axs met een Xx1 cassette. Weg met die kabels :winkie:
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hou ook ff rekening met de factor verkrijgbaarheid...Ongeveer alles van Shimano is momenteel nogal schaars..
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Curry of Ketchup ?
Audi of Mercedes ?
Bier of wijn ?

Op de racer is het voor mij om het even, op de MTB kies ik 100% voor SRAM. Waarom ?

Ik rijd graag 1x12 en die van SRAM is gewoon top...
SRAM schakelt directer en dat vind ik persoonlijk heel fijn op de MTB...

Vlees of vis ?
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

zou me niks uitmaken
gewoon kijken wat je als eerste kan verkrijgen
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha Stunning, misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd, het gaat me eigelijk vooral om twee vragen:

1. Zijn de losse kransjes van Shimano een utopie of kun je daadwerkelijk veel langer met een cassette doen omdat je de kransjes verwisselbaar zijn?
2. Is de coating van de XX1 serie net zo ruk als die op de GX serie? (dan is oil slick me de investering niet waard :D )

Verder eens dat het schakelen persoonlijk is. :-q
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Flummox schreef: zo 4 april 2021, 17:36 Ha Stunning, misschien heb ik het niet duidelijk geformuleerd, het gaat me eigelijk vooral om twee vragen:

1. Zijn de losse kransjes van Shimano een utopie of kun je daadwerkelijk veel langer met een cassette doen omdat je de kransjes verwisselbaar zijn?
Ja, die is handig op het vlakke. Ik verwisselde alle losse kranjes als het versleten was. Bike-components.de

2. Is de coating van de XX1 serie net zo ruk als die op de GX serie? (dan is oil slick me de investering niet waard :D )
Nee, zeker niet.

Verder eens dat het schakelen persoonlijk is. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die regenboog coating schijnt niet tegen Dasty en andere aggressieve zeepjes te kunnen.

(Verder zijn mijn ketting en cassette altijd zwart, dus ik ga niet investeren in een kleurtje)

Die losse kransjes zijn handig.
In NL slijten de kleine kransjes het hardst en die zijn relatief goedkoop te vervangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Thanks! :-q

Ik ga de kosten eens optellen van xtr en xx1 sets, kijken wat het onder de streep doet. Het kunnen wisselen van kransjes spreekt me wel aan, als verwacht ik dat een xtr of xx1 cassette ook flink wat kms mee gaan.

Met de 50 a max 80km die ik de de week rijd... vind ik denk ik eeder zelf leuk om weer iets nieuws te kopen dan dat het materiaal aan gort is. :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Stunning schreef: zo 4 april 2021, 17:28 Curry of Ketchup ?
Audi of Mercedes ?
Bier of wijn ?
Mayo
Donkervoort
Whisky

:winkie: :bier:

Prefereer dus ook 1x11 of Rohloff.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Ik vervang meestal de 13 en 15 krans 1x op een Shimano 11 speed cassette. Gebruik ook maar 1 ketting, dus meestal vervang ik ze dan samen. Dat werkt heel goed. En ja, het is idd ook zo dat ik dus meestal op deze kransjes rijd.
Plaats reactie