Crank zonder blad altijd boost compatible?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe crankset en ga een oval monteren. Ik kijk daarom ook naar cranks zonder blad, maar wil even zeker weten dat ik er Boost oval op kan monteren. Ik kijk nu naar Sram cranks; de xx1 of x01.

Andere vraag: Kan ik op een xx1 crank eventueel ook een voorblad van shimano monteren, of is dat niet compatible met elkaar.

En natuurlijk fijne pasdagen allemaal! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bij Shimano is het de crank die de offset van het blad bepaald.

Bij vrijwel ieder ander merk is het kettingblad dat de offset bepaald.

Aan de andere kant hebben we het over 3 mm. Gaat nu niet speciaal een wereld van verschil maken. En je zou er mee kunnen spelen. Heb je een groter voorblad en rijd je dus achter meer op de grotere kransen, dan zou je het kettingblad kunnen kiezen met meer offset naar het midden van de fiets toe. En andersom dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Lars met andere woorden zegt is dat de X01 en XX1 cranks waar je naar kijkt prima met een Boost Oval blad werken. Het blad bepaalt of de kettinglijn Boost of niet Boost is. Het is dus wel zaak het juiste blad te kopen.

En je kunt prima zo'n SRAM crank en blad combineren met Shimano ketting/cassette/derailleur. Alleen denk ik niet dat Shimano bladen maakt die direct passen op een SRAM crank.

Er zijn ook onafhankelijke fabrikanten die hetzelfde voorblad voor Shimano en SRAM passing aanbieden al dan niet met een losse Spider. Denk aan Absolute Black, OneUp, Wolftooth of TA specialites bijvoorbeeld.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

.
Laatst gewijzigd door George op ma 5 april 2021, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Geen handel buiten het verkoopdeel aub.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Helder thanks! :-q
Plaats reactie