Lagers met langere levensduur, beter afgedicht en lichter lopend van SKF

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alleen je opmerking "lichter lopend" is een beetje misleidend. Dat doen ze in een laboratorium. En natuurlijk ook wel in de praktijk. Maar die tiende Watt die je zou winnen als je alle lagers zou vervangen door lichter lopend spul gaat natuurlijk nooit verschil maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Laat je niet misleiden met goede of slechte bracketlagers. dat ligt voor 90% aan je (meestal carbon) frame.
Een frame waar de uitlijning goed is gaan de goedkope shimano lagers zomaar 10K of langer mee.

Lichtlopen lagers, als je dat wil is het beste er zo min mogelijk vet in te doen, dat kost je dan wel veel onderhoud om het heel te houden. Net wat je wilt. Er valt met gelijke percentages vet maar heel heel heel weinig winst uit lagers te halen zoals Lars ook al aangeeft
Dave0701
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 februari 2021, 13:24
Mijn mountainbike: specialized epic 2009

Mooi stuk over verschil in opbouw van lagers en wat de verschillen in frictie en duurzaamheid en de kosten.

https://youtu.be/o7iZVfSDbiA
Kan niet bestaat niet----> waar en wil is is een weg.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Cube-Elite schreef: do 8 april 2021, 11:58 Laat je niet misleiden met goede of slechte bracketlagers. dat ligt voor 90% aan je (meestal carbon) frame.
Een frame waar de uitlijning goed is gaan de goedkope shimano lagers zomaar 10K of langer mee.

Lichtlopen lagers, als je dat wil is het beste er zo min mogelijk vet in te doen, dat kost je dan wel veel onderhoud om het heel te houden. Net wat je wilt. Er valt met gelijke percentages vet maar heel heel heel weinig winst uit lagers te halen zoals Lars ook al aangeeft
Bij skeelers met 8 wielen die klein zijn en daardoor veel meer omwentelingen maken, waardoor lagerweerstand veel kritischer is, gebruik je geen vet maar olie.
Als ze nat worden moet je ze uitelkaar halen en helemaal schoonmaken. Op de MTB liever wat meer weerstand van dat langzame vet.
Plaats reactie