Lagers met langere levensduur, beter afgedicht en lichter lopend van SKF

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Lopen ze lichter, dan hoef je minder boterhammen mee te nemen, dus dubbelop sneller vooruit :lol: :
SKF heeft nieuwe lagers geïntroduceert, de zogenaamde "SKF Sealed Energy Efficient (E2) deep groove ball bearing". Deze lagers lopen lichter en zijn beter afgedicht, wat wil je nog meer?
https://evolution.skf.com/en/longer-lif ... -bearings/
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, want een heel groot deel van mijn rolweerstand komt uit mn ouderwetse lagers :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk 🤣
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Onwikkeld voor meer dan 1000 rpm.
2 km/min, 120 km/h, haal ik niet zo vaak :)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marke schreef: di 6 april 2021, 11:50 Onwikkeld voor meer dan 1000 rpm.
2 km/min, 120 km/h, haal ik niet zo vaak :)
Wellicht als ze héél licht lopen :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Een artikel van 1 oktober 2014, dus zo nieuw is het ook weer niet :roll:
Die lagers van Cane Creek die ingepakt zijn in polymeer ipv volgesmeerd met vet, dat was echt vernieuwend. Maar die bottom brackets lijken helemaal van hun website verdwenen :~ Misschien toch wat minder betrouwbaar dan ze hoopten?
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Oli4k schreef: di 6 april 2021, 11:18 Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk 🤣
Lager als in de link van TS. :" The new SKF Sealed E2 deep groove ball bearing has been designed for highly contaminated automotive and industrial applications where there are light to medium loads and relatively high speeds."

Dit specifieke mtb lager is volgepropt met een vet gevuld polymeer. Waardoor er geen ruimte voor vuil en water is. Slim.
Ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn als je deze hebt gemonteerd.

Werkt het polymeer goed als smering en barriere tegen vuil ?

https://www.skf-mtrx.de/en/our-solution
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Demoniac schreef: di 6 april 2021, 12:08 Een artikel van 1 oktober 2014, dus zo nieuw is het ook weer niet :roll:
Maar die bottom brackets lijken helemaal van hun website verdwenen :~ Misschien toch wat minder betrouwbaar dan ze hoopten?
Staan er nog steeds op hoor: De Hellbender:
https://canecreek.com/bottom-brackets-category/
Ride a bike!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

RaMoNNeKe schreef: di 6 april 2021, 15:43
Demoniac schreef: di 6 april 2021, 12:08 Een artikel van 1 oktober 2014, dus zo nieuw is het ook weer niet :roll:
Maar die bottom brackets lijken helemaal van hun website verdwenen :~ Misschien toch wat minder betrouwbaar dan ze hoopten?
Staan er nog steeds op hoor: De Hellbender:
https://canecreek.com/bottom-brackets-category/
In de link zijn hybride lagers rvs-ceramisch. De bb die demoniac bedoelt met de skf mtrx lagers is niet meer op de site van Cane Creek.

Er is al een draadje. met 1 positieve ervaring met SKF mtrx . 5000 km met bracket en loopt nog goed. viewtopic.php?f=4&t=148079&start=15
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

corex schreef: di 6 april 2021, 17:47
RaMoNNeKe schreef: di 6 april 2021, 15:43

Staan er nog steeds op hoor: De Hellbender:
https://canecreek.com/bottom-brackets-category/
In de link zijn hybride lagers rvs-ceramisch. De bb die demoniac bedoelt met de skf mtrx lagers is niet meer op de site van Cane Creek.

Er is al een draadje. met 1 positieve ervaring met SKF mtrx . 5000 km met bracket en loopt nog goed. viewtopic.php?f=4&t=148079&start=15
Oops :oops:
Ik dacht dat alle Hellbender bearings met MTRX waren. Maar dat is alleen de Neo die er idd niet meer op staat :o
Ride a bike!
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Oli4k schreef: di 6 april 2021, 11:18 Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk 🤣
Die lagers zijn echt niet voor mtb ontwikkeld, er is natuurlijk geen markt voor een paar idioten die zelf lagertjes in dr fiets zetten. Deze lagers zijn ontworpen voor voedingsmiddelen en farmaceutische industrie. Daar wil je gewoon geen vet in je product
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ik zie op veel voedingsmiddelen toch vet op de bijsluiter staan :bier:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Pas toegepast bij de revisie van de hope naven , ondanks niet " nodig" wel vet gebruikt .
Deze lagers werden geadviseerd ivm dat de gezochte maat niet snel te leveren was ...

Ben benieuwd naar de levensduur
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

bluebiker schreef: di 6 april 2021, 22:05
Oli4k schreef: di 6 april 2021, 11:18 Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk 🤣
Die lagers zijn echt niet voor mtb ontwikkeld, er is natuurlijk geen markt voor een paar idioten die zelf lagertjes in dr fiets zetten. Deze lagers zijn ontworpen voor voedingsmiddelen en farmaceutische industrie. Daar wil je gewoon geen vet in je product
Dat geloof ik. Het kan ook en en zijn. Die balhoofdlagers die ze met Cane Creek gelanceerd hebben zijn wel echt voor die toepassing ontwikkeld. De samenstelling van het vet zou voor gebruik in fietsen aangepast zijn voor een meer optimale verhouding smering/rolweerstand, las ik. En aangezien dat gewoon in de spec sheet terug te vinden moet zijn geloof ik niet dat het alleen maar marketingpraat is.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik heb heel wat ervaring met lagers in vele soorten toepassingen, ventilatoren in CV-ketels, fietsen uiteraard en ook in auto's. Bij fietsen is de lagerschade regelmatig het gevolg van binnendringen van vocht en soms vuil. De nieuwe SKF lagers hebben een afdichting die zowel het verlies van vet als het binnendringen van vocht en vuil tegengaan met een nieuw ontwikkelde afdichting. Ik denk dat we daar best wel een voordeel hebben dat voor ons toepasbaar is. Verder is SKF gewoon goed, net als een paar andere grote lagerfabrikanten, om er maar één te noemen waar ik ook ervaring mee heb: NSK.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Plaats reactie