Lopen ze lichter, dan hoef je minder boterhammen mee te nemen, dus dubbelop sneller vooruit :
SKF heeft nieuwe lagers geïntroduceert, de zogenaamde "SKF Sealed Energy Efficient (E2) deep groove ball bearing". Deze lagers lopen lichter en zijn beter afgedicht, wat wil je nog meer?
https://evolution.skf.com/en/longer-lif ... -bearings/
Lagers met langere levensduur, beter afgedicht en lichter lopend van SKF
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, want een heel groot deel van mijn rolweerstand komt uit mn ouderwetse lagers
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk
Onwikkeld voor meer dan 1000 rpm.
2 km/min, 120 km/h, haal ik niet zo vaak
2 km/min, 120 km/h, haal ik niet zo vaak
-
- Extreme Biker
- Berichten: 514
- Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
- Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10
Een artikel van 1 oktober 2014, dus zo nieuw is het ook weer niet
Die lagers van Cane Creek die ingepakt zijn in polymeer ipv volgesmeerd met vet, dat was echt vernieuwend. Maar die bottom brackets lijken helemaal van hun website verdwenen Misschien toch wat minder betrouwbaar dan ze hoopten?
Die lagers van Cane Creek die ingepakt zijn in polymeer ipv volgesmeerd met vet, dat was echt vernieuwend. Maar die bottom brackets lijken helemaal van hun website verdwenen Misschien toch wat minder betrouwbaar dan ze hoopten?
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Lager als in de link van TS. :" The new SKF Sealed E2 deep groove ball bearing has been designed for highly contaminated automotive and industrial applications where there are light to medium loads and relatively high speeds."Oli4k schreef: ↑di 6 april 2021, 11:18 Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk
Dit specifieke mtb lager is volgepropt met een vet gevuld polymeer. Waardoor er geen ruimte voor vuil en water is. Slim.
Ik ben benieuwd wat je ervaringen gaan zijn als je deze hebt gemonteerd.
Werkt het polymeer goed als smering en barriere tegen vuil ?
https://www.skf-mtrx.de/en/our-solution
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- RaMoNNeKe
- Pro Biker
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
- Mijn mountainbike: is geel
Ride a bike!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
In de link zijn hybride lagers rvs-ceramisch. De bb die demoniac bedoelt met de skf mtrx lagers is niet meer op de site van Cane Creek.RaMoNNeKe schreef: ↑di 6 april 2021, 15:43Staan er nog steeds op hoor: De Hellbender:
https://canecreek.com/bottom-brackets-category/
Er is al een draadje. met 1 positieve ervaring met SKF mtrx . 5000 km met bracket en loopt nog goed. viewtopic.php?f=4&t=148079&start=15
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- RaMoNNeKe
- Pro Biker
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
- Mijn mountainbike: is geel
Oopscorex schreef: ↑di 6 april 2021, 17:47In de link zijn hybride lagers rvs-ceramisch. De bb die demoniac bedoelt met de skf mtrx lagers is niet meer op de site van Cane Creek.RaMoNNeKe schreef: ↑di 6 april 2021, 15:43
Staan er nog steeds op hoor: De Hellbender:
https://canecreek.com/bottom-brackets-category/
Er is al een draadje. met 1 positieve ervaring met SKF mtrx . 5000 km met bracket en loopt nog goed. viewtopic.php?f=4&t=148079&start=15
Ik dacht dat alle Hellbender bearings met MTRX waren. Maar dat is alleen de Neo die er idd niet meer op staat
Ride a bike!
Die lagers zijn echt niet voor mtb ontwikkeld, er is natuurlijk geen markt voor een paar idioten die zelf lagertjes in dr fiets zetten. Deze lagers zijn ontworpen voor voedingsmiddelen en farmaceutische industrie. Daar wil je gewoon geen vet in je productOli4k schreef: ↑di 6 april 2021, 11:18 Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Pas toegepast bij de revisie van de hope naven , ondanks niet " nodig" wel vet gebruikt .
Deze lagers werden geadviseerd ivm dat de gezochte maat niet snel te leveren was ...
Ben benieuwd naar de levensduur
Deze lagers werden geadviseerd ivm dat de gezochte maat niet snel te leveren was ...
Ben benieuwd naar de levensduur
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Dat geloof ik. Het kan ook en en zijn. Die balhoofdlagers die ze met Cane Creek gelanceerd hebben zijn wel echt voor die toepassing ontwikkeld. De samenstelling van het vet zou voor gebruik in fietsen aangepast zijn voor een meer optimale verhouding smering/rolweerstand, las ik. En aangezien dat gewoon in de spec sheet terug te vinden moet zijn geloof ik niet dat het alleen maar marketingpraat is.bluebiker schreef: ↑di 6 april 2021, 22:05Die lagers zijn echt niet voor mtb ontwikkeld, er is natuurlijk geen markt voor een paar idioten die zelf lagertjes in dr fiets zetten. Deze lagers zijn ontworpen voor voedingsmiddelen en farmaceutische industrie. Daar wil je gewoon geen vet in je productOli4k schreef: ↑di 6 april 2021, 11:18 Ik heb net een paar van die SKF lagers met van dat vaste vet voor in m’n achterwiel besteld. Die schijnen voor en door mountainbikers ontwikkeld te zijn en zouden langer mee moeten gaan. De lagers in m’n DT E1900 achterwiel leken wat rauw te lopen maar bij nadere inspectie bleek dat te komen door een alu afdichting die door binnengedrongen zand ruw was geworden en een beetje aanliep tegen aangekoekt stof in de naaf. Met goed schoonmaken en een fijn schuurpapiertje om het alu licht af te bramen was dat snel verholpen. Die nieuwe lagers bewaar ik voor als de huidige wel echt aan vervanging toe zijn en volgende keer doe ik eerst onderhoud voordat ik op de bestelknop druk
Ik heb heel wat ervaring met lagers in vele soorten toepassingen, ventilatoren in CV-ketels, fietsen uiteraard en ook in auto's. Bij fietsen is de lagerschade regelmatig het gevolg van binnendringen van vocht en soms vuil. De nieuwe SKF lagers hebben een afdichting die zowel het verlies van vet als het binnendringen van vocht en vuil tegengaan met een nieuw ontwikkelde afdichting. Ik denk dat we daar best wel een voordeel hebben dat voor ons toepasbaar is. Verder is SKF gewoon goed, net als een paar andere grote lagerfabrikanten, om er maar één te noemen waar ik ook ervaring mee heb: NSK.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.