Ik bouw voor deze of gene wel eens een wielsetje, en steeds vaker met carbon velgen.
Nu is er bij het bestellen van de velgen een optie om de spaakgaten 2.3mm te kiezen voor interne nippels (ipv 4,5 voor normale nippels).
Nu heb ik nog nooit met interne nippels gewerkt, maar ben wel nieuwsgierig. Wat zijn de voordelen en nadelen van interne nippels? Spaken zullen ook een stukje langer moeten zijn.
Alvast bedankt voor de antwoorden,
Ciao
Jan
voor-nadelen interne SPAAKnippels
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Laatst gewijzigd door Jan the Man op di 13 april 2021, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Extreme Biker
- Berichten: 858
- Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)
Groot nadeel van interne nippels is, dat je altijd de banden moet demonteren als je het wiel een keer wil naspannen of richten.
Bij een tubeless set-up is dat nadeel nog veel groter.
Bij een tubeless set-up is dat nadeel nog veel groter.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1614
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Het klinkt als een variatie op de de Mavic oplossing voor tubeless velgen.
Het grote nadeel is denk ik al genoemd en denk ik ook vrij reëel, al heb ik mijn wielen nog niet heel vaak hoeven nastellen de afgelopen 20 jaar.
Het grote voordeel is dat het er denk ik wel heel gelikt uit kan zien. Al is de nippen natuurlijk ook juist iets waarmee je subtiel een beetje bling in het wiel kan krijgen.
Het grote nadeel is denk ik al genoemd en denk ik ook vrij reëel, al heb ik mijn wielen nog niet heel vaak hoeven nastellen de afgelopen 20 jaar.
Het grote voordeel is dat het er denk ik wel heel gelikt uit kan zien. Al is de nippen natuurlijk ook juist iets waarmee je subtiel een beetje bling in het wiel kan krijgen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Da's inderdaad waar, bij tubeless moet je ook nog je velgtape eraf halen en daarna opnieuw tapen (bij biba's kun je nog met velglint werken). Nog niet aan gedacht.
Optisch vind ik het wel wennen, je mist iets voor je gevoel. Het lijkt dat het voornamelijk gebruikt wordt bij race wielen.
Ik denk dat het ook meer tijd kost om te bouwen. Waar je met normale nippels snel een rondje kunt doen met draaien, moet je met een interne nippel eerst de sleutel door het gat steken en juist op de nippel plaatsen.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
De sleutel past bij interne nippel wel helemaal om de nippel in plaats van max 3/4 bij extern, waardoor er minder kans op beschadiging is. Ik denk dat dat bij wielbouw in een machine nog wel eens voordeel op kan leveren, al zou ik dat na moeten vragen. Ik zie wel een toename van nippels met hex dan wel vierkant dan wel torx interface aan de bovenkant/buitenkant van de wielen die bij ons op de garantie afdeling langskomen, wat daarop kan duiden, hoewel die allemaal hun externe nippel ook de opname voor spaaksleutel geven.
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het grote voordeel is natuurlijk de aerodynamica.
En dat is keibelangrijk zoals we allemaal weten dus ik sta te kijken van het feit dat jij nog met die ouderwetse dingen bouwt Jan.
En dat is keibelangrijk zoals we allemaal weten dus ik sta te kijken van het feit dat jij nog met die ouderwetse dingen bouwt Jan.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Nee joh, gewoon het gereedschapje op de accuboormachine zetten en die spaken op spanning raggen.Jan the Man schreef: ↑vr 9 april 2021, 15:30 Optisch vind ik het wel wennen, je mist iets voor je gevoel. Het lijkt dat het voornamelijk gebruikt wordt bij race wielen.
Ik denk dat het ook meer tijd kost om te bouwen. Waar je met normale nippels snel een rondje kunt doen met draaien, moet je met een interne nippel eerst de sleutel door het gat steken en juist op de nippel plaatsen.
Ciao,
Jan
Hoe hoog zijn die interne nippels eigenlijk, ze passen vast ook wel ik de laagste velgen.
Het kleinere gat in de velg maakt de velg marginaal sterker en het schijnt dat de interne nippels beter afsteunen op de binnenkant van de velg. Iets schuiner staande spaken gaan misschien ook iets gemakkelijker??
Maar voor gemakkelijk bijstellen van de spaakspanning lijkt me het gemakkelijker om voor ouderwetse nippels te gaan, ook mocht er een keer een spaak een tik krijgen tijdens een ritje. Dan kun je nog even bijstellen in ieder geval
Ik heb ooit op de racefiets wielen gehad van sram met interne nippels. Ik heb nog nooit zoveel problemen gehad met een wielset, maar dat lag meer aan de spaakspanning verdeling dan aan het gebruik van interne nippels denk ik.
Bij dit soort nippels ben je verplicht om washers te gebruiken onder de nippels. Bij mijn wielen waren verschillende washers na verloop van tijd gebroken, waardoor de spaak spanning verloor. Ook heb ik een gescheurde nippel gehad en meerdere spaken die afbraken op de schroefdraad. Uiteindelijk is de velg uitgescheurd bij een van de nippelgaten. Ik weeg +/- 65 kg, dus die wielen waren gewoon echt bar slecht gebouwd.
Ik denk dat spaakspanning de hoofdboosdoener was. De niet-aandrijfzijde was radiaal gespaakt en spaakspanning was erg uit balans. Wel zou het kunnen zijn dat het gebruik van interne nippels uiteindelijk heeft bijgedragen aan het uitscheuren van de velg. De geboorde gaten zijn kleiner waardoor er lokaal hogere spanningsconcentraties zijn. De washers zouden dit deels moeten oplossen, maar als die niet perfect aansluiten, dan kun je hier dus problemen krijgen.
Bij dit soort nippels ben je verplicht om washers te gebruiken onder de nippels. Bij mijn wielen waren verschillende washers na verloop van tijd gebroken, waardoor de spaak spanning verloor. Ook heb ik een gescheurde nippel gehad en meerdere spaken die afbraken op de schroefdraad. Uiteindelijk is de velg uitgescheurd bij een van de nippelgaten. Ik weeg +/- 65 kg, dus die wielen waren gewoon echt bar slecht gebouwd.
Ik denk dat spaakspanning de hoofdboosdoener was. De niet-aandrijfzijde was radiaal gespaakt en spaakspanning was erg uit balans. Wel zou het kunnen zijn dat het gebruik van interne nippels uiteindelijk heeft bijgedragen aan het uitscheuren van de velg. De geboorde gaten zijn kleiner waardoor er lokaal hogere spanningsconcentraties zijn. De washers zouden dit deels moeten oplossen, maar als die niet perfect aansluiten, dan kun je hier dus problemen krijgen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4285
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Het nadeel is ook dat het gaten bijna altijd recht geboord zijn, anders kom je er met de sleutel niet bij.
Ik zou het niet doen als je een keuze hebt, veel race wielen hebben het ook niet meer bv reynolds.
Ik zou het niet doen als je een keuze hebt, veel race wielen hebben het ook niet meer bv reynolds.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Topictitel beetje aangepast om verwarring te voorkomen
Ciao,
Jan
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29836
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Draai het om, wat is er mis met conventionele nippels?
Zo kan je natuurlijk bijna iedere innovatie de grond in boren, maar ik denk dat het een gerechtvaardigde vraag is.
Zo kan je natuurlijk bijna iedere innovatie de grond in boren, maar ik denk dat het een gerechtvaardigde vraag is.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Bij race lijkt het me interessant vanwege hoge velgen en aërodynamica, bij Mtb zie ik alleen nadelen.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 13 april 2021, 14:08 Draai het om, wat is er mis met conventionele nippels?
Zo kan je natuurlijk bijna iedere innovatie de grond in boren, maar ik denk dat het een gerechtvaardigde vraag is.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023
Jan the Man schreef: ↑di 13 april 2021, 13:47 Topictitel beetje aangepast om verwarring te voorkomen
Ciao,
Jan