Chainlift

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Heeft er iemand ervaring met een chainlift? Gezien in een reclame op Facebook. :oops:
https://eu.chainlift.com/

Veel te duur - €70 incl. zogenaamde korting - voor wat het is maar ik moet eerlijk toegeven dat ik wel altijd zit te k#tten met de ketting en derailleur met het er inzetten of er uithalen van het achterwiel. Misschien is het de investering waard?

https://eu.chainlift.com/collections/ch ... gnolo-span
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Goeie vraag! Ik loop ook altijd zo te kl$ten. Misschien dat nu dan den gouden tip komt?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Haal je dan zo vaak je achterwiel eruit? Met schoonmaken laat ik ‘m gewoon zitten. Dit lijkt mij wel heel veel geld voor iets wat je eigenlijk gewoon moet kunnen 😄
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kapitein Iglo schreef: vr 9 april 2021, 15:32 Haal je dan zo vaak je achterwiel eruit? Met schoonmaken laat ik ‘m gewoon zitten. Dit lijkt mij wel heel veel geld voor iets wat je eigenlijk gewoon moet kunnen 😄
+1

Ennuh, 12sp? Koop een SRAM derrie, dan ben je er ook. :wink:
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of dat ding werkt en heb ik eentje besteld. Eigenlijk is het een beetje k*t.

Je moet de ketting ongeveer in het midden leggen, anders floept de pen uit je derrieboutje. Maar bij een MTB is het bereik groot en dan komt de ketting niet ver genoeg omhoog om het wiel eruit te kunnen pakken zoals in het filmpje.

Toen de gravelbike maar eens gepakt. Zelfde probleem: mijn cassette heeft een te groot bereik (11-34) om de ketting goed te liften. Na pielen heb je dan de ketting goed zitten, maar je moet je wiel ietsjes schuin houden om je cassette weg te draaien. Dan raak je vrijwel altijd je die chainlift aan. Die duw je naar buiten en jawel, dan duw je dat hele ding weer uit je derriebout...

Ze laten heel mooi zien hoe je je fiets in de trainer zet. Helemaal leuk, maar niet heus: ik moet dat ding al met de hand erop zetten als het wiel eruit is (zie hierboven). Als ik hem dan in de trainer wil hangen, kom ik tegen de trainer aan: mijn trainer is net te breed (Elite direto). Daar tik je die chainlift tegenaan en jawel, dan dondert dat ding weer uit de derriebout. Met een Tacx heb je dat niet, omdat die niet breder zijn aan de bovenkant... maar ja, om nu je wiel eruit te halen en de chainlift erop te zetten om je fiets in de trainer te hangen, is ook zo iets...

Dus ja, had ik al gezegd dat het eigenlijk gewoon k*t is? Het zal voor een racer best werken, maar voor de rest niet echt.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gewoon consequent naar de 12-13t op je cassette schakelen...

Dan gaat zowel eruit als erin een stuk makkelijker dan wanneer de ketting:
1. ergens op de 32T ligt, omdat je veel meer ketting "in opslag" hebt om je bewegingvrijheid te geven,
2. je probeert een wiel terug te zetten met de ketting aan de andere kant van de cassette dan waar de derailleur zich bevindt.

En het is gratis!
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik weet hoe ik een wiel eruit haal, alleen bij mijn gravelbike schuurt de ketting dan langs het frame; precies naast de bescherming. Dit leek me wel handig, maar helaas.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Kapitein Iglo schreef: vr 9 april 2021, 15:32 Haal je dan zo vaak je achterwiel eruit? Met schoonmaken laat ik ‘m gewoon zitten. Dit lijkt mij wel heel veel geld voor iets wat je eigenlijk gewoon moet kunnen 😄
Nou ja, nee, zo vaak haal ik het achterwiel er inderdaad niet uit. Maar dus ook niet genoeg om het handigheidje in de vingers te krijgen. :lol:
cheeta schreef: vr 9 april 2021, 16:19 Gewoon consequent naar de 12-13t op je cassette schakelen...
8<
En het is gratis!
Dat is -ahem- eigenlijk best logisch. Ga ik in ‘t vervolg op letten. :roll:
markje schreef: vr 9 april 2021, 16:01 Ik was eigenlijk wel nieuwsgierig of dat ding werkt en heb ik eentje besteld. Eigenlijk is het een beetje k*t.
8<
Dus ja, had ik al gezegd dat het eigenlijk gewoon k*t is? Het zal voor een racer best werken, maar voor de rest niet echt.
Kijk eens aan, persoonlijke praktijk ervaring! Bedankt voor je eerlijke antwoord. :-q
Plaats reactie