Efficiënte trailbanden.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Ik ben opzoek naar een nieuw setje banden voorop mijn trail hardtail.

Ik twijfel nu tussen een wolfpack cross-trail kombo of een vittoria barzo-aggaro kombo.
Heeft iemand ervaring met deze banden, welke slijten sneller? Verschil in efficiëntie, grip en lekbestendigheid?

Andere suggesties zijn ook welkom (max breedte 2.4")

Nu een tijd schalbe rock razor-nobby nick gebruikt. Opzich een fijne combi in 2.35", maar de rockrazor slijt relatief snel met de speedgrip compound en light casing. Ook mag het wat efficienter, ten koste van grip.

In de vakanties wil ik de voorband achterop leggen en dan een downhillband voorop leggen. De casing van de voorband moet dus aan de stevige kant zijn. De light casing van de rock razor is te dun.

Ik gebruik ze in combinatie met nukeproof ard tire inserts. En 30mm velgen. XC rij ik tussen de 0.8 en 1.2 bar. enduro/trail tussen de 1.4 en 1.8
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb ze allemaal gereden met mijn Ripmo:
Barzo-Agarro: Voor NL heb ik echt voldoende aan Barzo Mezcal, de Aggaro heeft veel grip, maar voornamelijk op HARDE ondergrond, zodra er blub bij komt kijken of veel zand kan ik er weinig mee en lijkt de Barzo meer grip te hebben.
De Aggaro vind ik in combi met de Martello voor wel een prima combi zolang het geen modderfestijn is voor flinke trail tochten met voor mijn doen stevige afdalingen (nivo Bikepark rood in oostenrijk).
Dat gezegd hebbende, voor mij persoonlijk haalt de Vittoria set het niet bij mijn favoriete allround buitenland tochten combi: WTB Trailboss achter en Vigilante2.3 voor (ze zijn allebei 2.4 breed op 30mm velgen).

De Puppieclub Race-Cross-Trail banden vind ik top voor NL. De Race-Trail- Combo rij ik nu ook continue en doet het overal goed qua rolweerstand/grip. Ik rij ze in de duinparcours, Spaarnwoude, UHR. De race en trail zijn wel relatief lichte bandjes, lees bijna de helft van mijn Trailboss in tough casing.
Nou is buitenland is een breed begrip, maar als ik de bergen in ga of naar Wales waar het vooral steengrond is, dan wil ik achter GEEN lichte band. Zeker niet als ik voor een Enduro band gooi voor meer grip en harder te kunnen rijden.

Puur voor Bikepark/Enduro is het voor mij de Assegai Exo+/DHR in DH casing combi het meest betrouwbaar en max grip. Kun je beter rijden dan kom je vast weg met een snellere band met meer grip, maar ik ben blij met alle hulp die ik krijgen kan :)
Die set heeft 1 nadeel: daar moet je niet omhoog mee willen trappen. :-{
Daarvoor gaat ook set 2 mee met dus die WTB Trailboss in tough casing en Vigilante 2.3 in light/high grip voor de dagen dat we flinke tochten maken. :)

Levensduur: ik wissel regelmatig en heb ze nog niet opgereden, daarbij wat de een op vind, vind de ander nog acceptabel is mijn ervaring.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Top daar kan ik wat mee!
Puppyclub, wat een fantastische naam haha.
Ik ben afgelopen zomer op mijn hardtail met een rockrazor en magic mary naar whales geweest. Daar rij ik dan alles (xc, trail, enduro en bikeparks) en na 3 weken zaten er dan ook meer dan 30 goedzichtbare gaten in mijn achterband, maar 0 keer hoeven stoppen en geen scheuren gehad.

1 dillema wat ik wel heb is dat je in nl een soepele band wil, en buiten nl juist niet. Moet ik wel de voorband ook als buitenland achterband willen gebruiken?

Qua grip in nl heb ik aan de speed race van de puppyclub al meer dan genoeg. Het is alleen dat ik geen bandenwissel ga doen als ik 1 dagje enduro ga rijden. Daarnaast vind ik de casing van de speed ook echt veel te dun voor mijn rijstijl in op xc.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je toch banden gaat wisselen, dan maakt het niet uit of je de ene van V naar A wisselt, of gewoon 2 andere banden omlegt :wink:
Daarmee kan je dus 2 sets kiezen.
De ene optimaal voor NL, de andere optimaal voor buitenland.
Kost je 1 band extra. Dat overleef je wel ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er zijn hier meerdere forumleden die op plekken met heel veel vuursteen rijden met Wolfpack Trail en dat lijkt verassend goed te gaan voor zo'n lichte band. Ik denk dat het een prima buitenland-band is als je niet zo zwaar bent. Over de Cross als achterband heb ik wat meer mijn twijfels. Ik heb er laatst een goed kapot zien gaan op precies de manier die je kunt verwachten van een lichte band (sidewall). Aan de andere kant rijdt aurelius er blij mee door vuursteen-land-limburg en dat lijkt ook goed te gaan. Als ik jou was zou ik gewoon een apart setje halen voor het buitenland, als je toch beide banden er af moet halen. Zo'n band van voor naar achteren verhuizen is heel leuk maar hoe goed is je Cross nog als voorband als je hem een weekje met semi-blokkerend achterwiel van veel te steile trails afduwt?

For what it's worth, zelf laatst geswitched van Maxxis naar Schwabbel Hans Dampf Soft Supertrail / Nobby Nic Speedgrip Supertrail en het geeft mij voldoende grip, beide banden ongeveer 1KG, precies het gewicht wat me vertrouwen geeft in de band en rolt merkbaar zo ontzettend veel beter vergeleken met DHF/DHR.
Waar woke is, is vuur
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Ik ben nu wel van het idee afgestapt om een voor achter band wissel te maken.
Op vakanties ga ik dan rijden met een magic mary voor en iets met een double down achtige casing achter.

mezcal barzo lijkt mij te weinig grip te geven als ik 1 dagje enduro rij tussen al het xc door.
waarom zou bij de puppyclub voor de race trail kombo gaan in plaats van de cross trail?
Ik heb eigenlijk nog steeds geen idee of ik tussen de vittoria kombo of de wolfpack kombo moet gaan.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Makkelijk schreef: ma 12 april 2021, 07:21 Er zijn hier meerdere forumleden die op plekken met heel veel vuursteen rijden met Wolfpack Trail en dat lijkt verassend goed te gaan voor zo'n lichte band. Ik denk dat het een prima buitenland-band is als je niet zo zwaar bent.
Afbeelding

Maar wel 95/97kg dus misschien speelt het iets mee :oops: :oops:

Waarom Race ipv Cross?
Cross levert wat meer rolweerstand en ik heb in NL nog niets gereden waarbij ik met de Race/Trail grip tekort kwam.
tov Vittoria zijn ze de Puppypacks wat lichter en goedkoper als je het boeit, maar een setje Barzo-Mezcal is ook mooi spul.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5582
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

hardtail sucker schreef: ma 12 april 2021, 12:32
Op vakanties ga ik dan rijden met een magic mary voor en iets met een double down achtige casing achter.
Waar/wat rij je dan tijdens je vakanties?
hardtail sucker
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 10 april 2019, 09:20
Mijn mountainbike: Bird aether 9

Afgelopen zomer naar wales geweest, dan rij ik een kwart van de tijd uplift bikeparks. En de rest van de tijd fiets ik vooral trail en enduro. Evenveel tech als flow, en van hardpack tot modder.
Op vakantie liggen efficiëntie en gewicht onderaan op mijn lijstje.
Duurzaamheid, stabiliteit op lage druk en lekbestendigheid is wat ik voor een achterband belangrijk vind. Een trailbos van wtb lijkt wel wat.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aangenaam verrast door de Michelin Wild AT Comp 2.8 en 2.6 als achterband.
Stevig, lekbestendig (4 ply) en voor zo'n lompe band rolt ie erg licht.
OK een RaRa zal lichter rollen.
(Wild Enduro is hetzelfde profiel als AT, maar heeft iets hogere noppen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niet om bijdehand te doen maar je bedoeld de AM neem ik aan? Kan de AT niet vinden maar twijfel omdat je het 2x schrijft.

Zit zelf naast de veetire (die er eigenlijk gewoon moeten komen) toch naar Michelin te kijken omdat de Wild GripR tijden mijn favo voorband is geweest. (En als die nog leverbaar was reed ik hem nog)

For shorter travel trail bikes, this is an excellent tire. It would also make a great aggressive XC tire.

Ofwel, wil je de 2.6 eens meten, de 2.35 meet eerder 2.28 las ik, ben wel benieuwd of de 2.6 dan 2.52 meet bvb.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 12 april 2021, 17:41 Aangenaam verrast door de Michelin Wild AT Comp 2.8 en 2.6 als achterband.
Stevig, lekbestendig (4 ply) en voor zo'n lompe band rolt ie erg licht.
OK een RaRa zal lichter rollen.
(Wild Enduro is hetzelfde profiel als AT, maar heeft iets hogere noppen)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, AM.
AT zit onder de auto :oops:

Bijdehand :winkie:

Ga ff meten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met de dig.schuifmaat.
Michelin Wild AM (27.5")

2.6 op een 25mm velg:
Noppen: 66mm / 2.6"
Wangen: 60mm / 2.38"

2.8 op 30mm velg:
Noppen: 71,5mm / 2.8"
Wangen: 65mm / 2.55"
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beide bikes LTHT, tubeless met latex en insert.
De 27.5x2.8 vervangt een HansDampf 29x2.35. ADDIX blauw (uitgefaseerd)
Rolt gevoelsmarig lichter. Dit gevoel wordt bevestigd door een reeks PR's op Strava.

Ds 27.5x2.6 vervangt een 29x2.35Nobby Nick Addix blauw met SS en DD.
Rolt ook gevoelsmatig lichter.
Deze zit op de fiets van mw TSTM.
Geen strava, maar volgens haar Garmin is ook zij sneller op hetzelfde rondje.

Kan toeval zijn, of ons beider conditie is precies op het moment van badenwissel omhoog gegaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ben ook best content met de Michelin banden.
Ik rijdt nu met de wild enduro, die lijken lichter te lopen dan DHF/DHR.
kwa grip zijn ze zoiezo top.

Ook de combi wild en force am beviel mij goed.
De force slijt wel snel.
Die combi liep inderdaad best goed.

De ts had het alleen over een Barzo, dus ik ga er vanuit dat die geen interesse in zulke banden heeft ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie