Cannondale Super-V 4000 DH Achterrem vervangen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Paul Govers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 april 2021, 14:59
Mijn mountainbike: Cannondale Super-V 4000 DH

Hoi,

Wie een Cannondale Super-V 4000 DH heeft en de achterrem (sachs power disc brakes) wil gaan vervangen zal waarschijnlijk tegen het probleem aanlopen dat de sachs power disc brakes niet meer te koop zijn en er ook niet een alternatief is die er op past. dit komt met namen dat de Cannondale Super-V 4000 DH gemaakt is voordat de IS standaard er was.

ik wil graag de Hope Tech 3 E4 achterrem gaan plaatsen en ben opzoek gegaan naar een adapter om zo deze op de fiets te monteren maar heb deze niet gevonden.

ik dacht er aan om een adapter te gaan ontwerpen en deze te laten maken door een bedrijf die deze CNC kan fabriceren.
stap 1: met klei de positie bepalen van de achterrem
stap 2: afstanden meten en 3D te tekenen met sketchup
stap 3: .step bestand uploaden naar https://www.weerg.com om een prijs op te vragen voor het maken van een adapter.

het ontwerpen is gelukt maar om er 1 te laten maken is nog prijzig.

wie met een Cannondale Super-V 4000 DH doet er mee met de bestelling(bij 4 en meer is de prijs een stuk beter) of heeft een andere oplossing? ik hoor het graag


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paul Govers op di 20 april 2021, 23:05, 3 keer totaal gewijzigd.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Kan je niet volstaan met een metalen plaat en de twee delen die "omhoog" komen vervangen door een postmount adapter, of zou je misschien met flatmount remklauwen uit de voeten kunnen?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik zie de foto's niet, maar is het een bevestiging met 22mm tussen de gaten?
Dan kan je een A2Z adapter gebruiken:
https://www.google.com/search?q=acz+22m ... bQRMtuz6AM
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stalen of alu L-profieltje er op schroeven dat de overgang maakt van dit systeem naar IS, en dan een gewone IS-PM adapter er op?

EDIT
Ja, zoiets als Jamis linkt, maar dan op maat gemaakt (als die uit de link niet past)

Zie nu je foto's wel. Je bent al lekker bezig, maar wellicht te gecompliceerd
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Als dit een juist plaatje is

Afbeelding

dan lijkt de hart - hart afstand tussen de schroeven 45 mm..
Paul Govers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 april 2021, 14:59
Mijn mountainbike: Cannondale Super-V 4000 DH

Doel is uiteraard om een solide oplossing te vinden, niet dat de boel afbreekt wanneer ik eens flink ga remmen.
En ik vond het leuk om eens wat 3D te gaan ontwerpen voor mijn fiets :-) niet wetende dat het 160,- gaat kosten :-?
Paul Govers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 april 2021, 14:59
Mijn mountainbike: Cannondale Super-V 4000 DH

HJ12 schreef: di 20 april 2021, 22:46 Als dit een juist plaatje is

Afbeelding

dan lijkt de hart - hart afstand tussen de schroeven 45 mm..
het is inderdaad 45 mm afstand, ik heb nog een extra plaatje toegevoegd bij mijn post met de afstanden er bij
Paul Govers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 april 2021, 14:59
Mijn mountainbike: Cannondale Super-V 4000 DH

Jamis Diablo schreef: di 20 april 2021, 22:33 Ik zie de foto's niet, maar is het een bevestiging met 22mm tussen de gaten?
Dan kan je een A2Z adapter gebruiken:
https://www.google.com/search?q=acz+22m ... bQRMtuz6AM
afstand tussen de gaten is 45 mm, ik heb nog een extra plaatje toegevoegd bij mijn post met de afstanden er bi
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

hier https://www.mtb-news.de/forum/t/neue-br ... st-9004507 iemand met - als mijn duits goed genoeg is - hetzelfde probleem, die het heeft opgelost met een L profiel ...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier nog eentje.
Ook L prociel.
araknoid
10. April 2020
#2
Hat es so einen Adapter wirklich jemals gegeben?
Ein Aluwinkel ist wie du richtig schreibst eine gute Lösung. Wir haben das damals beim Cannondale SuperV DH auch nicht anders gemacht. Eine Fräse braucht man nicht. Auf die richtige Länge absägen, vier Löcher bohren (da ist eine Standbohrmaschine hilfreich) und die Ausnehmung für den Bremssattel ausfeilen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Is dit ‘m niet? https://www.ebay.nl/itm/152897045005

Edit: is ‘m niet, laat maar.
Paul Govers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 april 2021, 14:59
Mijn mountainbike: Cannondale Super-V 4000 DH

Ik heb een plastic prototype gemaakt en deze past, vervolgens iets bijgeschaafd. ik heb nu een offerte aangevraagd bij https://www.bestinparts.com om het in aluminium te gaan maken.
Prototype:
Afbeelding
Aangepast ontwerp:
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mipart al gecheckt? Die zijn stukken scherper qua prijs dan Weerg, én ze reageren ook nog eens sneller.

Al zou ik bij deze fiets toch voor een hoekprofiel met een IS/PM adapter gaan geloof ik, stukken goedkoper en net zo goed. 5,- voor een stukje hoekprofiel en een tientje voor een adapter, én als je toch ergens een meetfout hebt gemaakt eenvoudig aan te passen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Paul Govers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 20 april 2021, 14:59
Mijn mountainbike: Cannondale Super-V 4000 DH

suravida schreef: ma 3 mei 2021, 09:11 Mipart al gecheckt? Die zijn stukken scherper qua prijs dan Weerg, én ze reageren ook nog eens sneller.

Al zou ik bij deze fiets toch voor een hoekprofiel met een IS/PM adapter gaan geloof ik, stukken goedkoper en net zo goed. 5,- voor een stukje hoekprofiel en een tientje voor een adapter, én als je toch ergens een meetfout hebt gemaakt eenvoudig aan te passen.
bedankt voor de tip! ik zal ook eens bij Mipart een prijs opvragen. ik vind het traject om iets 3D te ontwerpen en te laten maken wel leuk om eens een keer te doen. het mag wat kosten maar hoop onder de 100,- euro te kunnen blijven :-)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Proto ziet er goed uit :-q
Plaats reactie