shimano 12x cassettes , waar nog te vinden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Als iemand nog een 12 speed xt zoekt, ze zijn hier relatief goedkoop te krijgen nu (ook ondanks de hoge verzendkosten nog goedkoper dan de meeste andere webwinkels)
https://r2-bike.com/SHIMANO-Deore-XT-Ca ... 0-51-teeth
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

gewoon eerst eens naar je lokale LBS , hier liggen ze gewoon dus waarschijnlijk ook bij jou lokale, soms zoeken we het gewoon te ver
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hwpaints schreef: ma 24 mei 2021, 22:35 gewoon eerst eens naar je lokale LBS , hier liggen ze gewoon dus waarschijnlijk ook bij jou lokale, soms zoeken we het gewoon te ver
Mijn LBS is e-bike dozenschuiver keten die woekerprijzen vraagt en nooit de goede onderdelen op voorraad heeft. Die gun ik mijn handel niet. Ik bestel wel online, heb ik het sneller en voor veel minder geld.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

hwpaints schreef: ma 24 mei 2021, 22:35 gewoon eerst eens naar je lokale LBS , hier liggen ze gewoon dus waarschijnlijk ook bij jou lokale, soms zoeken we het gewoon te ver
Die had ze niet :wink:
Is een shimano service center ook nog eens. En hij heeft bovendien deze bijna nooit op voorraad liggen, omdat het aantal fietsen die specifiek deze groep moeten hebben nog steeds meevalt. Dat heeft ook te maken met hoe lang deze groep op de markt is en dat het aantal fietsen dat xt 12 speed wordt afgemonteerd beperkt is. Zou ik om de deore hebben gevraagd, dan had ik bingo, maar het oog wil ook wat
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

nou hier in Kapelle staat een hele doos vol XT en SLX , ik rij zelf Sram dus gebruik dat niet maar bij de concurrent hebben ze ook gewoon voorraad , het zijn wel specifiek MTB en racefiets gerichte winkels en geen fietswinkels die een MTb hebben staan.

of de LBS in jullie buurt hebben de slag gemist [dit is ook een shimano service center] of hij schuift alles zelf door naar de internethandels die het voor woekerprijzen verkoopt, snelle handel noemen ze dat,
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Horsthil schreef: di 25 mei 2021, 09:12
hwpaints schreef: ma 24 mei 2021, 22:35 gewoon eerst eens naar je lokale LBS , hier liggen ze gewoon dus waarschijnlijk ook bij jou lokale, soms zoeken we het gewoon te ver
Die had ze niet :wink:
Is een shimano service center ook nog eens. En hij heeft bovendien deze bijna nooit op voorraad liggen, omdat het aantal fietsen die specifiek deze groep moeten hebben nog steeds meevalt. Dat heeft ook te maken met hoe lang deze groep op de markt is en dat het aantal fietsen dat xt 12 speed wordt afgemonteerd beperkt is. Zou ik om de deore hebben gevraagd, dan had ik bingo, maar het oog wil ook wat
Ik zou toch die Deore heroverwegen: tegen de tijd dat een XT is versleten, gaat de Deore nog wel even door, vermoed ik. Maar ik praat vanuit 11-speed, dat wel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kapitein Iglo schreef: di 25 mei 2021, 10:57
Horsthil schreef: di 25 mei 2021, 09:12

Die had ze niet :wink:
Is een shimano service center ook nog eens. En hij heeft bovendien deze bijna nooit op voorraad liggen, omdat het aantal fietsen die specifiek deze groep moeten hebben nog steeds meevalt. Dat heeft ook te maken met hoe lang deze groep op de markt is en dat het aantal fietsen dat xt 12 speed wordt afgemonteerd beperkt is. Zou ik om de deore hebben gevraagd, dan had ik bingo, maar het oog wil ook wat
Ik zou toch die Deore heroverwegen: tegen de tijd dat een XT is versleten, gaat de Deore nog wel even door, vermoed ik. Maar ik praat vanuit 11-speed, dat wel.
Bij de 12 speed maakt het geen zak uit, want het materiaal is helemaal hetzelfde op de laatste twee tanden na. Maar wellicht is er wel een verschil, want een van mijn vrienden moest na een half jaar al z'n deore 12 speed cassette vervangen, omdat hij doortrapte. Dat vond ik vrij snel, zeker omdat hij slechts 1000km had gemaakt. Ik zit op 3200 en 3500 (fiets van mn vader) en beide lijken nog wel even door te kunnen gaan. Het kan te maken hebben met onderhoud, maar die vriend van mij verwaarloost zijn fiets echt niet. Wel is het zo dat ik een paar keer meer de fiets heb laten staan met modder of regen. Denk dat we dan ook hier de oorzaak hebben gevonden. Ander verschil is dat ik op een wax ketting rijdt, terwijl hij nog ouderwets met olie speelt. Maar tegelijkertijd let ik ook heel goed op met de ketting op tijd te vervangen (soms misschien wel eens te vroeg, maar dat maakt niet uit, want toen waren kettingen nog goedkoop). Dus zeg het maar.

Ik heb deze XT cassette puur uit een soort autisme gekocht, omdat ik gewoon alles XT wil hebben (Nu zijn cassette en shifter slx, maar de rest xt, zo was dat vanaf fabriek).
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah, ik was in de veronderstelling dat de 12-speed Deore ook volledig van staal was, net als bij 11-speed. Daarom heb ik een 11-speed Deore op de plank liggen, gekocht toen-ie plots beschikbaar was.

Overigens smeer ik ook gewoon met druppeltjes olie, en gaat de boel ook gewoon een paar duizend km mee. Wel begonnen met wisselen van kettingen, juist vanwege de schaarste.

Maar dan snap ik je overweging :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Kapitein Iglo schreef: di 25 mei 2021, 11:13 Ah, ik was in de veronderstelling dat de 12-speed Deore ook volledig van staal was, net als bij 11-speed. Daarom heb ik een 11-speed Deore op de plank liggen, gekocht toen-ie plots beschikbaar was.
Ja dat is het ook (volgens mij), SLX en XT hebben dan de grootste tandwielen van alu. Het is dus een klein materiaal verschil en een niet zo groot verschil in gewicht. Ik noem het vooral een esthetisch verschil.

Ik heb nu in ieder geval ook alle onderdelen op voorraad in m'n schuur, want "je weet maar nooit". Stel je toch voor dat iets kapot gaat je maanden moet wachten :D :lol:
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ter info, ik krijg nu van verschillende sites de automatische mailing dat de 12 speed shimano cassettes weer leverbaar zijn.
de suez boot is waarschijnlijk naar Rotterdam gestoomd :-D

niet meer relevant voor mij, daar ik naar tevredenheid een chinese Zitto cassette erop heb zitten en een Ali Shimano Deore op reserve in de kast.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

ja, dat merkte ik ook al.
Een paar weken geleden was er geen xt cassette te krijgen, en nu heb ik er 2 op de plank. :-?

Maar die heb ik vroeg of laat toch nodig, dus geen probleem.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

nederbelg2 schreef: za 15 mei 2021, 16:04
Ik ben wel benieuwd naar praktijkervaring / duurtest met de ZTTO cassette.
hallo allemaal
ik wilde even melden dat ik afgelopen week de Zitto cassete (12 sp MS) erop gezet heb;
ik hoefde nauwelijks wat aan te passen (de eindaanslag aan de lage kant, maar dat kan ook omdat ik de derailleur ook uit elkaar gehaald en schoongemaakt had). Ik heb er nu zo'n 60 km opzitten, ook een aantal technisch tracks , hij doet het goed.
ik wilde doorgeven dat na een 500 km, de ZTTO 'shimano 12sp slx kloon' via Ali het nog steeds prima doet. :-D
toch aardig wat technische tracks gereden.

helaas is het niet meer zo relevant, ik weet niet hoe het is uin Nederland, maar hier in Belgie is bestellen bij Ali na 1 juli niet meer zo evident.
Voor een rolletje tubeless velgtape van € 2.73 incl transport, die nogal lang over transport deed, rekende de belgische post € 19.75 aan kosten - zogezegd € 4.75 BTW en € 15 afhandeling. Ik heb geen probleem om BTW (en evt invoerrechten) te betalen - normaal - maar de posterijen maken er misbruik van en schatten zelf een waarde. Ik heb genoemd plakbandrolletje ook maar terug laten sturen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is in heel de EU gelijk.
Maar Ali biedt steeds vaker de optie om incl btw en invoerrechten te betalen.
Dat dragen zij af (via hun verzender?) en dan hoeft de lokale bezorger alleen maar af te leveren (en mag dus geen dure kosten rekenen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ThaSingleTrackMastah schreef: do 15 juli 2021, 12:14 Dat is in heel de EU gelijk.
Maar Ali biedt steeds vaker de optie om incl btw en invoerrechten te betalen.
Dat dragen zij af (via hun verzender?) en dan hoeft de lokale bezorger alleen maar af te leveren (en mag dus geen dure kosten rekenen).
is er iemand met ervaring met dit na 1 juli?

op de Ali site staat nog steeds:
Do I have to pay for customs and import taxes?
You may be charged customs duties and taxes for something you bought on AliExpress because:
• Duties and taxes are typically not included in the price of the item, and might not be included in the overall shipping costs you pay to the seller.
• When shopping on AliExpress, you are buying from overseas sellers. That’s why sometimes you will be asked to pay customs duty.
The taxes may depend on where your order was sent from, the type of items you bought, their value and the weight of the package. Different countries may have different tax policies regarding specific products. It’s always best to confirm this with the seller or your local customs authority.
You are responsible to clear VAT on all purchases made on AliExpress. This can be done through the VAT clearance procedure of your local customs authority in your country of residence.
Please note: Customs duties and taxes are never covered by AliExpress.
To avoid any unforeseen surprises, please pay attention to the following:
• Ask the seller if you need to pay any additional import duties, taxes or other customs-related charges.
• Contact your local post or customs office to find out more about your country’s customs duties and taxes.
• Import duties, taxed or other customs-related charges are normally collected by the shipping company upon delivery.
• Sellers are not responsible for delays caused by the customs department in your country.
• Additional costs or delays may occur during international trade.
• Some sellers offer domestic delivery. This means that they will send your order from a warehouse in your country. In this case, you won’t be asked to pay for any additional customs duties and taxes.


dit heeft geen vertrouwen dat je geen random factuur van tante post krijgt achteraf...

ik las in de consumentengids dat de nederlandse post 4 eur rekent voor afhandelingskosten - dat valt nog te overzien vs de belgische (15 euro); maar als de btw berekening uit een randomgenerator komt.... :~

ps aan de moderators:ik zie niet echt een webshop topic 'chinese winkels voor mtb spullen ' , klopt dat?)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee. Ik las dit (ergens).
Wellicht moet je dan betalen met Alipay?
Nogmaals, geen idee.
Maar ik las het als een antwoord op het probleem zoals ook jij dat hebt ondervonden.
Ook las ik dat een postbezorger tot 30 euro mag rekenen voor deze "service".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie