shimano 12x cassettes , waar nog te vinden?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

FranX78 schreef: wo 5 mei 2021, 18:09 Voor wie nog wat zoekt. Hier is de SLX 10-51 op voorraad:
https://www.bike-discount.de/en/buy/sh ... tte-847241
Bedankt voor de tip, net een besteld. Ze waren er dus gelukkig nog. Gisteren bij 12go biking waren er m8100 cassettes te koop voor 170 euro. Dat heb ik maar even laten zitten. Voor dat ene stukje extra alu voor het een na grootste blad.... dan liever 106 euro

Bovendien zijn die m8100 goedkoper elders, dus even wachten en dan koop ik hem voor de mooi alsnog (moet namelijk voor twee fietsen inkopen)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Thx :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Misschien een beetje off-topic, maar waarom rijden we in NL eigenlijk zoveel met 10 - 50/51 cassettes? En dan bedoel ik met name de 50/51 kant. Het is duur, het afstellen is meer gedoe en wanneer gebruik je het nou in NL? Uit nieuwsgierigheid: wie hier gebruikt zo nu en dan of regelmatig die krans en in welke omstandigheden dan? En in combinatie met wat voor kettingblad?
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Mtbmouse schreef: vr 7 mei 2021, 16:11 Misschien een beetje off-topic, maar waarom rijden we in NL eigenlijk zoveel met 10 - 50/51 cassettes? En dan bedoel ik met name de 50/51 kant. Het is duur, het afstellen is meer gedoe en wanneer gebruik je het nou in NL? Uit nieuwsgierigheid: wie hier gebruikt zo nu en dan of regelmatig die krans en in welke omstandigheden dan? En in combinatie met wat voor kettingblad?
icm shimano slx of XT is het set&go, nooit geen afstelproblemen mee gehad. Zo heel af en toe bij een steil klimmetje op Schoorl (nok) als ik blubber in de benen heb is het wel prettig om wat op reserve te hebben icm een 34t voorblad. Verder vast wel prettig in de ardennen/duitsland kan ik me zo voorstellen (en hoop te ontdekken...)
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

tja ik woon in Belgie, wel niet in de Ardennen maar hier wel vaak felle hellingen met wortels etc. Heb een 38T voorblad. Ik gebruik eigenlijk juist de kleine kransjes (10T) nooit.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mtbmouse schreef: vr 7 mei 2021, 16:11 Misschien een beetje off-topic, maar waarom rijden we in NL eigenlijk zoveel met 10 - 50/51 cassettes? En dan bedoel ik met name de 50/51 kant. Het is duur, het afstellen is meer gedoe en wanneer gebruik je het nou in NL? Uit nieuwsgierigheid: wie hier gebruikt zo nu en dan of regelmatig die krans en in welke omstandigheden dan? En in combinatie met wat voor kettingblad?
Beter mee verlegen dan om verlegen :wink:
En als polderMTBer ben ik hopeloos in de klim, maar dat houdt me niet tegen om ook regelmatig buiten NL te fietsen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zuid-L, Voerstreek, 3LP: bij elke rit gebruik ik het hele bereik. 10-51 icm 30T, 29”.
Nog een tikkie meer bereik zou ik ideaal vinden.
Met 32T kom ik net tekort op lange steile Alpenklimmen. Met 30T hier soms spinning out op makkelijke meetrap-afdalingen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Waarom rijden we ermee, tsja. De helft (of meer?) van de nieuw verkochte fietsen is ermee uitgerust. Nederland is maar een miniscule markt, de grote jongens gaan echt niet voor die paar polderbikers andere verzetten monteren.

Verder is niet iedereen <40, honderd procent gezond en goed getraind en/of rijdt alleen maar vlakke NL rondjes...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

kermit schreef: vr 7 mei 2021, 20:13 Verder is niet iedereen <40, honderd procent gezond en goed getraind en/of rijdt alleen maar vlakke NL rondjes...
Daar heb je een goed punt. Ik denk dat ik toch teveel vanuit mijn eigen perspectief dacht.

@Aurelius: Komende zomer een weekje Zuid-Limburg geboekt, in Schweiberg. De mtb gaat dan natuurlijk mee. Ben benieuwd hoe het daar fietsen is. Nog tips voor mooie routes?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Mtbmouse schreef: vr 7 mei 2021, 16:11 Misschien een beetje off-topic, maar waarom rijden we in NL eigenlijk zoveel met 10 - 50/51 cassettes? En dan bedoel ik met name de 50/51 kant. Het is duur, het afstellen is meer gedoe en wanneer gebruik je het nou in NL? Uit nieuwsgierigheid: wie hier gebruikt zo nu en dan of regelmatig die krans en in welke omstandigheden dan? En in combinatie met wat voor kettingblad?
Met m’n 54 lentes gebruik ik ook het hele bereik regelmatig in combinatie met een 32t oval. Met name op steile technische klimmetjes komt de 51 goed van pas.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

Voor Kwintelooijen is die 51 ook wel eens handig
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

over beschikbaarheid: was vanmiddag bij Mantel (Utrecht) en daar lagen ze gewoon op voorraad. misschien niet de allergoedkoopste aanbieder, maar ook zeker niet de duurste:

https://www.mantel.com/cassettes&brand[ ... ec[]=14912
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Alleen de duurdere XTR 10-45 is daar op voorraad volgens de website.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

De SLX en XT zag ik er gewoon liggen.
carbon bike, titanium collarbone...
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Mtbmouse schreef: vr 7 mei 2021, 16:11 Misschien een beetje off-topic, maar waarom rijden we in NL eigenlijk zoveel met 10 - 50/51 cassettes? En dan bedoel ik met name de 50/51 kant. Het is duur, het afstellen is meer gedoe en wanneer gebruik je het nou in NL? Uit nieuwsgierigheid: wie hier gebruikt zo nu en dan of regelmatig die krans en in welke omstandigheden dan? En in combinatie met wat voor kettingblad?
ik gebruik deze icm een 34t voorblad ipv de standaard 30t. Op de vam berg gebruik ik dat hele bereik om op de steile stukken boven te kunnen komen. Het 34t blad is hier in het noorden prima, zou ik naar het buitenland gaan dan wellicht weer de 30t monteren.
Plaats reactie