(On)logische aankoopoverwegingen, lichte wielen, frame, of naar 27.5?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ehhh 90 kg en >60 jaar oud, wil bunny hops en manuals gaan doen.

Fiets is zwaar, maar je bent zelf ook niet licht. Je gaat niet XC racing doen oid. Ik zou lekker houden wat je hebt en eerst maar eens gaan oefenen op die bunny hops en manuals en zo. Dat kan waarschijnlijk prima met de fiets die je hebt, zal niet te kwetsbaar zijn.

Ik heb zelf een XC carbonnen FS 27.5" fiets van ca. 10-11 kg met carbonnen wielen, stapje voor stapje opgebouwd (zie sig). Heel leuk, stuurt lekker maar denk dat zoiets snel kapot gaat bij lomp gebruik zoals hoppen manuals enz.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Crapton schreef: vr 23 april 2021, 10:12 Ehhh 90 kg en >60 jaar oud, wil bunny hops en manuals gaan doen.

Fiets is zwaar, maar je bent zelf ook niet licht. Je gaat niet XC racing doen oid. Ik zou lekker houden wat je hebt en eerst maar eens gaan oefenen op die bunny hops en manuals en zo. Dat kan waarschijnlijk prima met de fiets die je hebt, zal niet te kwetsbaar zijn.

Ik heb zelf een XC carbonnen FS 27.5" fiets van ca. 10-11 kg met carbonnen wielen, stapje voor stapje opgebouwd (zie sig). Heel leuk, stuurt lekker maar denk dat zoiets snel kapot gaat bij lomp gebruik zoals hoppen manuals enz.
Het klinkt misschien idioot dat ik met > 60 bunny hops, etc. wil oefenen, maar het is een leuk doel. Ik ben daarom ook weer meer in de gym bezig en doe nu ook andere dingen dan dead lifts en bench press zoals springen vanuit stilstand etc. Gewichtsverlies hoort daar ook bij.

Het proces naar een doel is leuk en als ik door mijn (wellicht moeilijk haalbare) doel positief bezig ben, vind ik het prima. It's the journey ...
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Bedankt :-q voor alle reacties. Mijn conclusie tot zover en corrigeer me als ik het verkeerd heb :~

- Je zou op alle fietsen moeten kunnen bunny hoppen, dus ook mijn huidige wat zwaardere fiets

- Een wielset dat 250-300 gram lichter is gaat geen verbetering geven voor bunny hops, etc.

- 27.5 of een lichtere fiets doet wat makkelijker kunstjes

- Techniek en oefenen is het belangrijkste

- Er bestaan ook e-bikes voor als ik het helemaal niet meer zie zitten
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Geheel correct. En het belangrijkste is plezier. Je bent nooit te oud om te leren dus als jij op je 60e de bunnyhop wil leren moet je dat gewoon doen. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik snap dat hele DJ verhaal ook niet echt, op zo'n fiets moet je bij wijze van spreken eerst opniew leren fietsen. Totaal anders dan een MTB in ieder geval.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Voor een bunnyhop niet. Dat gaat echt heel mooi met een DJ. Maar een wheelie/manual e.d. is een ander verhaal. Doe ik liever op mn hardtail. En als je ooit een endo turn wil leren heb je oo een dj een uitdaging omdat die normaliter geen rem voor hebben.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Klitse schreef: vr 23 april 2021, 17:00 Voor een bunnyhop niet. Dat gaat echt heel mooi met een DJ. Maar een wheelie/manual e.d. is een ander verhaal. Doe ik liever op mn hardtail. En als je ooit een endo turn wil leren heb je oo een dj een uitdaging omdat die normaliter geen rem voor hebben.
Ik bunnyhop ook veel prettiger op mijn MTB :winkie: ..... had laatst in opwelling DJ gekocht maar was erg underwelmed .... niets voor mij, dus weer in de verkoop :-q

met mijn 198cm wellicht ook gewoon te groot voor zo'n klein fietsje
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

yo-eddy schreef: vr 23 april 2021, 17:16
Klitse schreef: vr 23 april 2021, 17:00 Voor een bunnyhop niet. Dat gaat echt heel mooi met een DJ. Maar een wheelie/manual e.d. is een ander verhaal. Doe ik liever op mn hardtail. En als je ooit een endo turn wil leren heb je oo een dj een uitdaging omdat die normaliter geen rem voor hebben.
Ik bunnyhop ook veel prettiger op mijn MTB :winkie: ..... had laatst in opwelling DJ gekocht maar was erg underwelmed .... niets voor mij, dus weer in de verkoop :-q

met mijn 198cm wellicht ook gewoon te groot voor zo'n klein fietsje
198 is idd flink voor zo'n fiets, al zijn er wel DJers voor grotere personen. Ik spring met mn 183 wel hoger op een DJ dan op mn Hardtail. Gewicht verplaatst makkelijker en sneller op zo'n ding. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van wat je gewend bent.

Note to self: toch weer een dirtjumper kopen want ik mis ze een beetje :lol:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Klitse schreef: vr 23 april 2021, 17:19
yo-eddy schreef: vr 23 april 2021, 17:16

Ik bunnyhop ook veel prettiger op mijn MTB :winkie: ..... had laatst in opwelling DJ gekocht maar was erg underwelmed .... niets voor mij, dus weer in de verkoop :-q

met mijn 198cm wellicht ook gewoon te groot voor zo'n klein fietsje
198 is idd flink voor zo'n fiets, al zijn er wel DJers voor grotere personen. Ik spring met mn 183 wel hoger op een DJ dan op mn Hardtail. Gewicht verplaatst makkelijker en sneller op zo'n ding. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van wat je gewend bent.

Note to self: toch weer een dirtjumper kopen want ik mis ze een beetje :lol:
viewtopic.php?f=20&t=150552 :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

yo-eddy schreef: vr 23 april 2021, 17:27
Klitse schreef: vr 23 april 2021, 17:19
198 is idd flink voor zo'n fiets, al zijn er wel DJers voor grotere personen. Ik spring met mn 183 wel hoger op een DJ dan op mn Hardtail. Gewicht verplaatst makkelijker en sneller op zo'n ding. Maar het is natuurlijk ook een kwestie van wat je gewend bent.

Note to self: toch weer een dirtjumper kopen want ik mis ze een beetje :lol:
viewtopic.php?f=20&t=150552 :winkie:
Ik had m al gezien maar dirtjumpers bij mij hebben altijd horizontale dropouts en geen derailleur. Anders is het een 4x bike :wink: Ik hou van simpel als t op DJ's aankomt. Die rem is overigens ook compleet overkill voor een DJ.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

alwinvrm schreef: vr 23 april 2021, 15:45
Het klinkt misschien idioot dat ik met > 60 bunny hops, etc. wil oefenen, maar het is een leuk doel. Ik ben daarom ook weer meer in de gym bezig en doe nu ook andere dingen dan dead lifts en bench press zoals springen vanuit stilstand etc. Gewichtsverlies hoort daar ook bij.
Helemaal niet raar. Ik ben ruim de 50 gepasseerd nog geen 2 jaar aan het Mtb-en en ga dinsdag een clinic jumps en drops doen, gewoon omdat ik het leuk vind.

Wat betreft je astma, ik heb geen medische kennis, maar het verbeteren van je conditie zou ik zeker proberen door langere ritten te fietsen op een wat lagere intensiteit eventueel met een hartslagmeter en dan onder de 120 blijven. Is ook gelijk goed voor de vet verbranding.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Klitse schreef: vr 23 april 2021, 17:36 Ik had m al gezien maar dirtjumpers bij mij hebben altijd horizontale dropouts en geen derailleur. Anders is het een 4x bike
Verschil tussen DJ en 4x is geometrie, 4x heeft langere CS.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

alwinvrm schreef: vr 23 april 2021, 15:58 Bedankt :-q voor alle reacties. Mijn conclusie tot zover en corrigeer me als ik het verkeerd heb :~

- Je zou op alle fietsen moeten kunnen bunny hoppen, dus ook mijn huidige wat zwaardere fiets

- Een wielset dat 250-300 gram lichter is gaat geen verbetering geven voor bunny hops, etc.

- 27.5 of een lichtere fiets doet wat makkelijker kunstjes

- Techniek en oefenen is het belangrijkste
Dropper!

Zadel uit de weg en alle trucjes gaan makkelijker, veel makkelijker, heel veel makkelijker.

Banden met een iets steviger karkas helpen ook wat. Die kun je iets zachter rijden, wat weer wat vering geeft. Dat is lekker bij het landen En geeft een heel klein beetje hulp bij het afzetten. Die zijn wel zwaarder, maar dat is alleen maar lekkerder!

(die freestyle BMX fietsjes zijn van dubbeldikwandig staal en zo, 20 kg minstens, om heel te blijven, banden op 88 bar. En toch vliegen de goede jongens er mee. Is alleen maar techniek, techniek, techniek!)

De enige winst bij 27,5" is feitelijk dat de achteras 20 mm dichter bij het asfalt staat. Dat maakt het stukken makkelijker de fiets even op het achterwiel te trekken. Dat maakt stukken meer verschil dan de achtervorklengte. Maar een te lange achtervork maakt het zeker niet makkelijker. En bij een dj staat de achteras dus nog 10 mm lager. En is de achtervork nog korter.
Verder is een hogere voorkant zeker behulpzaam, net als een kortere voorkant. Dit kun je op je huidige fiets ook aanpassen.

O ja, en een dropper!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

yo-eddy schreef: vr 23 april 2021, 16:37 Ik snap dat hele DJ verhaal ook niet echt, op zo'n fiets moet je bij wijze van spreken eerst opniew leren fietsen. Totaal anders dan een MTB in ieder geval.
Je zoon is een goede MTB-rijder, denk je dat hij net zo goed zou zijn als hij alleen op MTB oefende (geen BMX, geen trials, enz.)?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: za 24 april 2021, 11:43
yo-eddy schreef: vr 23 april 2021, 16:37 Ik snap dat hele DJ verhaal ook niet echt, op zo'n fiets moet je bij wijze van spreken eerst opniew leren fietsen. Totaal anders dan een MTB in ieder geval.
Je zoon is een goede MTB-rijder, denk je dat hij net zo goed zou zijn als hij alleen op MTB oefende (geen BMX, geen trials, enz.)?
Mijn zoon is nu 8, de topic starter is 60+ :winkie:

Je hebt zeker een punt maar ik heb zelf nooit BMX of Trial fiets gehad, altijd geoefend op mijn MTB's
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie