(On)logische aankoopoverwegingen, lichte wielen, frame, of naar 27.5?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

Sorry, lange post, maar ik wil volledig zijn en in mijn kennissenkring weet niemand het verschil tussen een omafiets en een downhill bike (nieuwe vriendenkring :-? )en jullie hebben mij vaker behoed voor fouten.

Achtergrond:
Ik heb asthma, weeg iets meer dan 90 kg en ben in de 60. Hoewel trainen wel wat helpt, lijken veel verbetering van snelheid of duur niet erg haalbaar zijn. Als mensen hier overigens ideeen over hebben, ben ik natuurlijk benieuwd.
Dus ik dacht om dan lol en verbetering vinden in prutsen met bunny hops, manuals, etc. Niet dat ik dat nu kan, maar het lijkt een leuk en iets meer haalbaar doel.

Huidige fiets:
Ik heb nu een Sonder Signal steel in M; perfecte geometrie voor mij, fijne fiets en de geometrie - voorzover je dat uit cijfers kunt halen - lijkt ook speels, dus geschikt voor mijn dwaze ideeen om meer bunny hops, etc. te oefenen.
Echter de Signal is niet erg licht (frame 3.2 kg), logisch voor staal, en de fiets weegt nu in totaal zo'n 13.8 kilo. De wielen wegen 2070 gram.

Overwegingen:
Wat zou voor mijn plannen meer zin hebben en ben ik wel goed aan het redeneren?
1) Lichtere wielen; Een wielset van rond de 1800 gram kopen zodat de Sonder Signal meer geoptimaliseerd wordt door minder draaiende massa? Dat kost echter snel een 400 - 500 euro.
2) Lichter frame; Voor die 500 euro een leuk speels alu 29 frame kopen omdat ik op die manier 1.5 kilo win; ook een goedkopere prijs per gram gewichtwinst dan een wielset.
3) Naar 27.5; Of naar een speelse alu 27.5 fiets/frame uitkijken omdat 27.5 meer past bij mijn huidige doel van bunnyy hops, manuals, etc. Ik wil wel MTB routes kunnen blijven rijden dus een dirt jumper is niet waar ik aan denk.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

N+1: DJ/street/pump 26"
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Probeer eerst eens of je al dat gepruts leuk vindt op je huidige fiets :)

Indien niet kun je ook sparen voor een ebike om langere tochten in het bos te maken.

Alle wijzigingen die je voorstelt zijn leuk vanwege wat nieuws (vind ik vaak voldoende reden :)) maar puur rationeel niet te verantwoorden.
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

void schreef: do 22 april 2021, 17:43 N+1: DJ/street/pump 26"
Bedankt, n+1 is altijd goed maar een dirt jumper gaat het niet worden omdat ik er ook gewoon een beetje routes mee wil kunnen rijden.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Bunnyhops, manuals e.d kun je op elke fiets doen, dus ik ben het met Paulus eens. Probeer t eerst eens op je huidige fiets. Zeggen dat je een manual wil leren is 1. Maar op je 60e gaat dat een paar weken flink oefenen kosten. En dat doorzettingsvermogen is belangrijker dan het type fiets.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een alu 27,5” zal een stuk lichter en speelser zijn. Lever je wel wat in qua rol-eigenschappen maar je krijgt er makkelijker accelereren voor terug. Alleen lichtere 29” wielen gaat niet zoveel verschil maken. Het verschil bij goede wielen zit meestal vooral in hoe ze gespaakt zijn en daardoor een beter rendement hebben (icm een stijvere velg wellicht). Dat zal je eerder merken dan een ons minder.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

13,8kg is licht genoeg volgens mij. Mijn aluminium fiets is ong. 14,5 kg en daarmee kan ik, binnen mijn technische beperkingen, hoppen. Natuurlijk zal het met een fiets die minder dan 10kg weegt makkelijker voelen/gaan.
Gewoon eerst eens met de Sonder proberen wat mij betreft.
Lekker fietsen!
alwinvrm
All rounder
All rounder
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 18 september 2020, 19:15

paulus1981 schreef: do 22 april 2021, 18:39 Probeer eerst eens of je al dat gepruts leuk vindt op je huidige fiets :)

Indien niet kun je ook sparen voor een ebike om langere tochten in het bos te maken.

Alle wijzigingen die je voorstelt zijn leuk vanwege wat nieuws (vind ik vaak voldoende reden :)) maar puur rationeel niet te verantwoorden.
Haha, ik vind dat gepruts idd leuk.
Een E-bike ben ik nog niet klaar voor.
En dingen uitproberen is altijd leuk en voldoende reden, maar mijn budget is beperkt. Dus ik hoop een beetje de goede kant op geholpen te worden zodat ik wat minder uitprobeerstappen (+ kosten) hoef te doen.

Als jullie bijvoorbeeld denken dat een 27.5 gewoon beter is voor wat ik wil, ga ik in eerste instantie niet een wielsetje voor de Sondee Signal kopen; dat kan dan later nog een keer.
BC Original Podsol
Sonder Signal st
Decathlon XC50
Canondale F600
all bikes active, more so than their grey haired owner
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Als je het bunny-hops, manuals, etc.. makkelijk wil maken dan zonder meer wat void zegt: een dirt jumper. En eentje die in principe voldoet voor dat doel kun je vinden voor minder dan die fancy set 29" wielen.
2) Als je het wilt leren op een fiets waar je gewoon een rondje op kunt maken, gewoon met je huidige fiets doorgaan. Techniek is veel belangrijker dan het gewicht...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

En als je je dan toch blind staart op het gewicht: Een mooi alu frame als een Liteville H3 is niet goedkoop, maar halveert je framegewicht. Een passen zadelpen heb ik nog wel voor je ;-)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou doorsparen tot je een Ebike Budget hebt.
Ik heb nu meerdere mensen met wat handicaps variërend van flink Asthma tot brakke rug en kapotte knieen die stuk voor stuk heel erg blij worden van de Ebike.
Het rijd niet anders, ze komen alleen nu wel mee zonder meteen aan de zuurstof te moeten..
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

alwinvrm schreef: do 22 april 2021, 18:52 Bedankt, n+1 is altijd goed maar een dirt jumper gaat het niet worden omdat ik er ook gewoon een beetje routes mee wil kunnen rijden.
Krijg goedkope DJ extra. Voordeel van goedkope DJ is dat je overal kunt rijden / oefenen - woon-werkverkeer, bier shoppen, kerk, etc, geen groot verlies als het wordt gestolen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mijn idee is zolang je nog goed kunt zonder e-bike dat je wat conditie verbetering beter zonder zo'n ding af kunt.
De ondersteuning harder zetten gaat zo gemakkelijk, en op een bepaald moment is je conditie zo slecht dat je niet meer zonder kunt. Maar waar jij je plezier vandaan haalt moet je zelf bepalen natuurlijk. En een e-bike krijg je echt de lucht niet meer in vanwege het gewicht.

Als je niet zo het geld hebt liggen voor gewichtsvermindering, gewoon lekker doorgaan, proberen elke maand wat opzij te leggen, en als je toch wat sloopt kun je dan misschien voor een lichtere variant kiezen en heb je het geld hopelijk wel liggen.

Ik kan met een fiets van <10 kg ook niet manualen, maar dat ligt aan mij (en een beetje aan de vooroverhouding)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Marke schreef: vr 23 april 2021, 08:33 En een e-bike krijg je echt de lucht niet meer in vanwege het gewicht.
Wat een onzin.
https://www.youtube.com/watch?v=-MwSl5KNxk0

Nogmaals, het materiaal maakt echt niet zo veel uit. Fabio Wibmer rijd met een stadsfiets in winterberg naar beneden, Sam Pilgrim fietst een wheelie op een bedframe op wielen, enz... Tuurlijk is het makkelijker om een bunnyhop te doen met een dirtjumper dan een e-mtb. Maar een manual maakt dan weer weinig uit.
Het komt neer op tijd. Je moet er tijd in steken om er goed in te worden. Die toewijding is 100x belangrijker dan welke fiets je gebruikt. Jouw Sonder is prima geschikt voor bunnyhops, manuals, wheelies, drops enz. Dus hop, van de bank en oefenen. :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16773
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En conditie bouw je ook met een e-mtb op ;-)
Wat je wel minder traint is explosiviteit en kracht, maar een goede basis leg je door uren te maken en ook dat gaat op een e-mtb nog steeds niet vanzelf.

Maar om een beetje tricks te oefenen zou ik zeker geen e-mtb adviseren. Het lukt me wel om 'm over een niet te gek boomstammetje te krijgen maar 23kg en 160mm veerweg om je energie in te drukken helpen dan niet echt mee zeg maar :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie