cable management

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Deze zag ik op de nieuwe Focus Jam,

Best een mooie oplossing, en geen gaten in de downtube nodig met van die klepjes als je ze niet gebruikt
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Dat ziet er wel erg netjes uit. Lopen de kabels dan tussen frame en stuurbuis door?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Totdat je de vork even uit het frame wil hebben natuurlijk. Zal wel een hoop gefrunnik zijn.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

zo te zien kunnen de kabels nog een stuk strakker langs het stuur, en de leiding van de voorrem lijkt alsnog langs de voorvork te schuren...als je dan toch bezig bent, doe het dan goed :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Kabels gaan langs de vork, dat is geen issue,

Een andere stuurpenlengte en de headset wisselen zal wel iets ingewikkelder zijn.
 
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik kan nog niet echt voor mijzelf duidelijk maken hoe de kabels nu precies lopen naar het ziet er iig heel opgeruimd uit. :-q
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Als dat met die stuurpen en frame hetzelfde is als bij de Canyon Aeroad dan blijf ik er ver van weg.

Moet dan nog ergens een "gat" in de vorkbuis zitten:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nespresso op za 24 april 2021, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Fijn ook dat je zo veel keuze in bakhoofden en stuurpennen hebt. Ik sla deze even over denk ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind kabels door het frame al niet prettig, dit soort "oplossingen" hoef ik al helemaal niet.
Interne kabels dienen alleen een optisch doel.

Waarschijnlijk is het alleen maar populair geworden omdat de meeste mensen niet zelf aan hun fietsen werken. Die zadelen de fietsenmaker met die ellende op :D
Je moet er toch niet aan denken dat je met die Canyon constructie een ander remsetje moet monteren....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lekker zo'n potentiële slijtplek door cablerub in het midden van een best wel essentieel onderdeel. :~
Wat lost dit nu uiteindelijk op?
Scheelt drie gaten in het frame waar niemand last van heeft, maar creërt meerdere uitdagingen bij montage van onderdelen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Of zoiets eenvoudigs als een balhoofdlager vervangen... Zeker die Aeroads waren (zijn?) nogal gevoelig voor vocht dat in het balhoofd bleef staan en de ondergedimensioneerde lagers gingen dan ook niet erg lang mee. Eerste generatie had ook nog lagers die in het balhoofd geperst zaten, en ik heb meer dan eens de buitenste lagerschaal uit het frame moeten dremelen. Dat in combinatie met dat de hele rem los moest (met banjo, dus hij moest aan het stuur los, en dus ook door stuur en pen worden getrokken) maakte van 1 balhoofdlager vervangen een klus van 2 uur of meer. (en de klanten dan klagen dat ze geen 120,- arbeid gingen betalen voor het vervangen van 1 lager :roll: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

@Jamis: Bij een mtb lost het inderdaad ook nog eens helemaal niks op. Waar je met een racefiets of andere kromstuur in ieder geval de kabels van voor tot achter onzichtbaar kan wegwerken, blijf je bij een mtb gewoon de kabels bij het stuur zien. Al heeft Magura natuurlijk ook al de voorzet gegeven hiervoor..... Gelukkig zorgt AXS er in ieder geval voor dat je 2 kabels minder hoeft door te voeren.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@Nespresso, die tekening is dus NIET wat het is. Gewoon foute informatie Svp weg editen.

En inderdaad het gaat vooral om een optisch “opgeruimd” effect, net als alle andere interne kabelgeleiding. Vergeleken met kabelvoering door het frame is het alleen een ander entree punt, ik vind het een beter punt.
Remleiding moet voor elke andere interne leiding oplossing toch los, en ik schakel ook al draadloos.
Different strokes for different folks.

Ik zal zo kijken of het lukt de correcte tekening te uploaden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Afbeelding

Deze? Kabels lopen in ieder geval nog steeds door het balhoofdlager heen zo te zien...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

met AXS los je de dropper en shifter op, blijft alleen achterrem over (en voorrem als het om esthetisch gaat) ..... wachten op "brake by wire"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie