"Flat-schoenen" maar ook voor spd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hallo,

Aangezien ik binnenkort een keer mijn spd-schoenen zal moeten gaan vervangen, ben ik me aan het oriënteren op wat anders. Ik fiets met een SPD-pedaal, maar vind de flat pedal-schoenen mooier. Nu heb ik gevonden dat er ook flat-schoenen bestaan met ruimte om spd-plaatjes te bevestigen, maar....:
- Kun jij die op elk SPD-pedaal (ik heb een XT met zo'n kooi eromheen) gebruiken, zonder dat de zool en het pedaal elkaar in de weg zitten?
- Hoe kun je er op lopen? Loop je dan deels op het plaatje, of zit dat dusdanig weggewerkt in de zool, dat je er amper wat van merkt tijdens het lopen? Ik kom (lees: mag niet van de vrouw) met de huidige mtb-schoenen aan de woonkamer en keuken in ivm mogelijk beschadigen van de pvc-vloer, is dat met die schoenen eigenlijk ook nog zo?
- Hebben jullie tips wat dan goede schoenen zijn (vind wat 5 tens op bikecomponents, verder valt het tegen)??

Thx, Paul.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

drpaul schreef: ma 26 april 2021, 16:35- Kun jij die op elk SPD-pedaal (ik heb een XT met zo'n kooi eromheen) gebruiken, zonder dat de zool en het pedaal elkaar in de weg zitten?
De SPD "gympen" zijn normaal gedacht voor het gebruikt op pedalen met kooi; als je problemen hebt met de kooi dan is dat in mijn ervaring altijd met XC schoenen... Als is dat doorgaans ook niets wat een dremel of bandschuurmachine niet kan oplossen...
drpaul schreef: ma 26 april 2021, 16:35- Hoe kun je er op lopen? Loop je dan deels op het plaatje, of zit dat dusdanig weggewerkt in de zool, dat je er amper wat van merkt tijdens het lopen? Ik kom (lees: mag niet van de vrouw) met de huidige mtb-schoenen aan de woonkamer en keuken in ivm mogelijk beschadigen van de pvc-vloer, is dat met die schoenen eigenlijk ook nog zo?
Het loopt veel beter maar er zit natuurlijk een stuk in dat niet afrolt als een normale schoen. Dat het gebruik in de huiskamer niet in een echtelijke ruzie resulteert durf ik edoch niet te garanderen...
drpaul schreef: ma 26 april 2021, 16:35- Hebben jullie tips wat dan goede schoenen zijn (vind wat 5 tens op bikecomponents, verder valt het tegen)??
Shimano heeft ook type 'flat' pedal schoen voor SPD, de Shimano DX schoenen zou je toch goed moeten kennen :wink: Na de MP66 kwamen de AM5, AM9, ME7, etc... die niet aan DX gelinkt worden. Ik heb nog MP66's en AM5, naast de 1st generatie DX SPD schoenen... Five Ten alleen voor flats.

Of ze echt geweldig zijn zonder kooi? (geen idee, heb geen SPD zonder kooi). Zolen zijn doorgaans niet zo stijf als XC schoenen waardoor ik zelfs met kooi voor een lange afstand XC, op de weg, ... liever een paar XC schoenen met carbon zool pak. Daar wil ik alleen geen bikepark mee in omdat je gewoon te beperkt bent in je beweging vs. pedaal.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik ken de Shimano DX wel, echter ik reed in mijn BMX-tijd altijd al op de XC-schoenen. Zoals ik het lees, is voor langere tochten een XC-schoen comfortabeler (ivm contact met pedaal), maar bij buitenland-bikepark flats (tot nu toe altijd gedaan, heb nog een setje flat pedals liggen) en bij trail-tochten in NL maar ook bij iets als een NL-bikeparkje kunnen flat-schoenen met spd-plaatjes prima.
Ik hou wat sites in de gaten voor leuke aanbiedingen...
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Na altijd met XC schoenen op SPD gereden te hebben heb ik twee jaar geleden SPD schoenen van Afton gekocht. Ik kan er net zo veel kracht op kwijt als op mijn ultra stijve racefietsschoenen. Het zal per merk en type schelen maar het hoeft echt niet zo te zijn dat schoenen die er normaal uitzien minder goed trappen. Ik gebruikte ze eerst met Shimano PD-M540 pedalen en ben sinds een tijdje over op Crank Brothers Candy pedalen. Het nut van een kooi op een klikpedaal zie ik nog steeds niet. De meeste SPD-pedalen zonder kooi hebben toch een deel waar de zool op rust en voor stabiliteit zorgt.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb een iets ouder model van deze:

https://www.northwave.com/or-NL-en/prod ... 80017.aspx

Als je de onderkant bekijkt zie je dat je ze zowel flat als met SPD kan rijden. De flat-kwaliteit van deze schoen kan ik je helaas niets over vertellen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Five Ten Kestrel BOA :-q

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Afbeelding

Prima voor (shimano) trail pedalen, flats, xc, dh, redelijk normaal lopen - binnen en buiten, autorijden etc!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik het goed begrijp zoek je wel een schoen voor spd, maar niet met de typische xc-race look?
Zoals je ziet zijn er legio opties buiten Five Ten. Gewoon iets zoeken dat je mooi vind en goed om jouw voeten past.

De plaatjes liggen bij dit soort schoenen net als bij andere spd-schoenen verzonken in de zool, maar met de meeste schoenen zal het plaatje waarschijnlijk nog nèt je mooie parketvloertje raken ;-)
Dus inderdaad oppassen met binnen lopen. Verder lopen dit soort schoenen over het algemeen prima zonder dat je last van de plaatjes hebt.

De grip op flat pedals vind ik niet kunnen tippen aan die van schoenen met dedicated zolen, dus daar zou ik ze niet voor aanraden.

Zelf heb ik nog een oud paar Shimano DX-en, ooit overgenomen van een medeforummer :)
Niet meer te koop, maar volgens mij kunnen ze nog wel even mee... lomp zware schoen in vergelijking met mijn andere paar (spd toerschoenen).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb de shimano ME7 sinds vorig jaar:
Afbeelding
Een tijdje met clips van crankbrothers gereden en dat werkt prima.
Afgelopen week deze erbij gekocht:
Afbeelding om op flatpedals te gaan rijden.
Ben wel een beetje klaar met dat ingeklikt rijden.

Heb ook nog een paar oude Mavic Crossrides schoenen Afbeelding die ook uitstekend werken op flatpedals.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

PaneVino schreef: do 29 april 2021, 12:50 Ik heb een iets ouder model van deze:

https://www.northwave.com/or-NL-en/prod ... 80017.aspx

Als je de onderkant bekijkt zie je dat je ze zowel flat als met SPD kan rijden. De flat-kwaliteit van deze schoen kan ik je helaas niets over vertellen.
Ik heb toevallig precies die gisteren besteld, na lang wikken, wegen, vergelijken en schoenen in en uit winkelmandjes gooien. Ben heel benieuwd. Mijn Afton Vectals raken echt op en zijn niet meer te krijgen in mijn maat. Ik vind het wel tof als schoenen er heel casual uitzien maar ondertussen gewoon goede performance bieden. Die Northwave ziet er wat meer uit als een trailrunningschoen. Ze zijn geloof ik wel vrij licht wat een plus is. Mijn derde keuze was de Fizik X4 ergolace maar de (imitatie) BOA sluiting won het van veters. Zo’n extra flap over de wreef zoals Shimano heeft lijkt me erg warm in de zomer dus dat viel voor mij af.
Plaats reactie