Welke wielen voor Kona Honzo CR?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Hallo allemaal,

Ben me aan het orienteren op nieuwe wielen voor mijn Kona Honzo CR. Dat is met het carbon frame. Vind het best lastig om een keuze te maken. Daarom hoop ik dat mensen zijn met goede tips of die ook ervaring hebben met deze fiets.
Punten waarmee ik rekening hou in mijn zoektocht:
- ik ben geen lichtgewicht het schommelt wat maar rond de 95 kg moet de set kunnen hebben
- inzetgebied van de fiets; alles in NL
- de ruimte in de achtervork is mi. vrij beperkt, Kona geeft aan dat banden t/m 2.4 inch gebruikt kunnen worden, maar met een 2.35 Maxxis Ikon wordt het al best krap (de WTB velgen zijn intern 23 mm breed)
- carbon wielen vast, heel mooi, maar simpelweg buiten budget
- wat is het budget dan wel? tot en met 600 euro zou fijn zijn, minder is fijn, laten we zeggen 700 euro maximaal
- voor zou ik over het algemeen banden in 2.35 gebruiken, maar ook 2.4, soms wat dunner voor bijvoorbeeld modderachtig terrein zoals een 2.2 Maxxis, achter 2.2 t/m mogelijk (als er genoeg ruimte is) 2.4 zoals bijvoorbeeld de Rekon Race 2.4 voor in de zomer
- gewicht van de wielset, belangrijker dat de Honzo fijn en vlot kan fietsen in plaats van een aantal grammen minder, maar onnodig gewicht hou ik ook weer niet van

Kijk ik hier naar dan denk ik zelf dat een wielset met voor een 30 mm velg en achter een velg van net iets onder de 30 mm misschien de beste keuze is voor deze fiets. Met name door de vrij krappe ruimte in de achtervork. Maar is dan 25 achter een goede optie of is een tussenmaat beter? Zou 25 mm ook een goede keuze zijn voor deze fiets; ik heb heel goede ervaringen met DT Swiss XM421 velgen, misschien is dat voor deze fiets ook wel goed?
Aantal spaken; 32 lijkt me de aangewezen optie. 'Handgespaakt' is prima, maar voor mij geen vereiste. Wordt het handgespaakt, dan zal met dit budget een Hope of DT Swiss 350 naaf de keuze zijn. De nieuwe XT naven lijken me ook mooi, maar die zijn alleen met 12 speed body en ik rij 11 speed (en dat wil ik eigenlijk zo houden). Flink rondgekeken op internet, forum doorgespit, resultaat; nog meer twijfel. Met name door de wat bredere banden die ik wil kunnen gebruiken en de krappe ruimte in de achtervork van de Honzo.

Ben benieuwd naar jullie meningen en advies.
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Neem eens contact op met Bikewheels in Goor.

Heb daar vorig jaar DT Swiss XM481 velgen met Industry9 naven besteld maar als ik even door de prijslijst van destijds kijk dan zou een XM421 met DT 350 of Hope Pro4 naaf allebei binnen je budget moeten passen. En dan zijn ze ook nog eens handgespaakt ;-) :-q
Laatst gewijzigd door mfacey op di 27 april 2021, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Jan de Man, Lars TB, roep eens iets......ik zou lekker DTSwiss 350 naven pakken, 32 J-bend spaken en RAD15 Ozone 30 velgen. Bombproof :-q

Edit: en ik vergeet nog een paar forummers met kennis van zaken, waaronder moderators :-? .....excuus :bier:
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

mfacey schreef: di 27 april 2021, 14:44 Neem eens contact op met Bikewheels in Goor.

Heb daar vorig jaar DT Swiss XM481 velgen met Industry9 naven besteld maar als ik even door de prijslijst van destijds kijk dan zou een XM421 met DT 350 of Hope Pro4 naaf allebei binnen je budget moeten passen. En dan zijn ze ook nog eens handgespaakt ;-) :-q

Bikewheels bouwt fijne wieltjes😉

Meerdere setjes laten maken door Brian.

Met een budget van 600 kom je wel aan een mooi alu setje hoor.
De 481 zou best goed kunnen hoor. Dikke AM velg. Bombproof, I9 101 naaf er in en gaan💪
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou ff serieus naar Rad15/Elan kijken.
450,- en die sets worden ook met de hand gespaakt, je hebt alleen geen keuze in spaken en nippels.
http://www.rohloff.nl/product-details/p ... elset.html

Ik heb nu 3 sets met Rad15:
Een ragsetje met een novatec naaf om te bikeparken, bleef vorige zomer 2.5week Alpen naar beneden raggen gewoon heel ondanks mijn goed 95kg en gebrek aan techniek.
Rad15 met Hope, idem. Rad15 met Elan naaf ook.
De Hope naaf kleurt het best bij mijn fiets, maar de Elan naaf rijd ook gewoon heel erg goed en is stiller wat ik stiekem fijner vind en doet qua aangrijpen ook niet onder voor Hope of DT wat ik ook wel heb gehad.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb een Honzo CR, modeljaar 2020 gekocht als frame.

Begonnen met 30mm velgen en 2.4 banden, maar dat liep aan. Ook 2.25 op 30mm ging maar net / net niet. Dus nu wielen met 27mm intern en 2.25 banden (Wolfpack Race). Dat past netjes.

Qua naven zou je met je budget met Hope en DT 350 makkelijk uit moeten komen. Hope iets makkelijker zelf te servicen. Beide naven nu lastig te verkrijgen.
Leuke nieuwkomer is het Belgische Erase. Iets duurder (je set komt dan een paar tientjes duurder uit, afhankelijk van de velgen), maar dan heb je wel (imho) DT 240 kwaliteit en gewicht. En meer aangrijppunten.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht ook aan 30 voor en 25 achter.
Omdat er geen bredere band in past heect een bredere velg ook geen zin, zit alleen maar in de weg, ook de smallere banden worden wat breder door een brede velg .

Je kan dan kiezen om achter een iets lomper type in 25mm te kiezen, en voor iets lichters in 30mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurf schreef: di 27 april 2021, 20:06 Een ragsetje met een novatec naaf om te bikeparken, bleef vorige zomer 2.5week Alpen naar beneden raggen gewoon heel ondanks mijn goed 95kg en gebrek aan techniek.
Nu vind ik 95 kg eigenlijk op het randje voor die velgen, maar het lijkt in de praktijk prima te gaan :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Al heel wat goede input, thanks!!

Mooi dat Jan ook ervaring heeft met het frame, het leek me al krap te worden, maar nu weet ik het van een ander uit de praktijk.
Erase; opgezocht en dat zier er ook er mooi uit. Heb ervaring met Hope, kwaliteit natuurlijk helemaal oke. alleen ik ben geen fan van de luide ratel.
Het zal dus een set worden met 25 mm achter en 30 voor.
Rad/Elan zal ik ook eens bekijken, ben ik nog niet bekend mee.
Ik ga verder, vrijdag nog even ergens advies vragen en dan moet het de komende weken maar rond komen (hoop niet dat het een verhaal wordt als met de verkrijgbaarheid van cassettes van dit moment.....)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lars TB schreef: di 27 april 2021, 21:39
Jurf schreef: di 27 april 2021, 20:06 Een ragsetje met een novatec naaf om te bikeparken, bleef vorige zomer 2.5week Alpen naar beneden raggen gewoon heel ondanks mijn goed 95kg en gebrek aan techniek.
Nu vind ik 95 kg eigenlijk op het randje voor die velgen, maar het lijkt in de praktijk prima te gaan :-q
De wielen doen niet aan body shaming en trekken zich niks van mijn corona kilo,s aan :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RobertG8 schreef: di 27 april 2021, 21:57 Rad/Elan zal ik ook eens bekijken, ben ik nog niet bekend mee.
Ik ga verder, vrijdag nog even ergens advies vragen en dan moet het de komende weken maar rond komen (hoop niet dat het een verhaal wordt als met de verkrijgbaarheid van cassettes van dit moment.....)
Beter advies dan hier ga je niet krijgen :bier:


(En ik kan je van het weekend al op nieuwe wielen hebben...)(maar ben dan ook niet geheel onafhankelijk in deze...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Vanmiddag een record tubeless maken 2x in 20min incl een band afhalen
Één Wolfpack Trail moest van Ozone op Elan naar Ozone op Hope.
Andere was een behoorlijk gebruikte Wild Grip'R op Ozone 30, beiden snel en simpel met het 15,- plentyparts pompje.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Eindelijk wordt dit afgerond. Wat ik eerder wilde bleek eergister toch niet lukken. Daarom naar een wielbouwer gegaan, Wheel-Tec, Ze gaan een setje maken. Duke alu velgen (30 voor 27 achter) met DT Swiss 350 naven met zwarte logo's ipv de witte., komen goudkleurige nippels in voor het 'ekstergehalte'. Ben heel benieuwd, hoop dat ze snel klaar zijn.
Ze hebben het met me besproken, maar ben er (nog) niet op ingegaan, is verstandig om meteen die 'ratchet upgrade' te doen? Dan kan ik dat eventueel nog doorgeven.
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Van 18 naar 52 ga je zeker merken!
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is toch 54?

Maar 36 is genoeg en degelijker dan 54.
Ik vind het verschil van 36 naar bijv. 72 (geen DT) klein.
Maar het verschil van 18 naar 36 merk ik heel goed.
Bijv op een rotsachtige klim in de 1e versnelling.
Rotsen, wortels, af en toe de trappers stil om bodemcontact te voorkomen en dan weer aanzetten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie