Nieuwe voorvork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Goedenavond,

Vorig jaar heb ik een Cube attention sl gekocht met een rockshox judy silver tk air voorvork voor 29 inch banden, quick release, 100mm travel en 51mm offset. Ik wil mogelijk de voorvork vervangen (verbogen tijdens een rit). Heeft iemand tips voor voorvorken tussen de 200-300 die mijn voorvork kunnen vervangen? Bij voorkeur een langere veerweg.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Hou er rekening mee dat je de karakteristiek van de fiets verandert als je naar een langere veerweg gaat. Dat hoeft niet per se slecht te zijn, maar de stand van de fiets wijzigt en daarmee het rijgedrag.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Quick search bij bike-discount.de
https://www.bike-discount.de/en/shop/29 ... se?lang=en
Wel ff checken of jouw vork tapered is of niet.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

QR? Dan is de keuze redelijk beperkt. Als je toevallig ook een nieuw voorwiel nodig hebt kun je gelijk overstappen naar QR15 boost en heb je een aanzienlijk ruimere keuze buiten de low-end vorken.
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Inderdaad QR. Zit ook een grote slag in het voorwiel dus misschien wel goede optie om dan over te stappen.
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Oke, nagekeken en ik wil inderdaad bij een 100mm veerweg blijven. Nu ben ik op zoek naar een goede non-tapered, huidige is de rockshox judy silver. Het wiel moet ook vervangen worden dus daar zitten geen restricties aan. Zouden jullie weer voor een rockshox judy gaan of zijn er nog andere goede merken die passen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is vooral een budget-dingetje. Er zijn betere vorken dan de Judy, maar die kosten al snel meer.
En het feit dat je geen tapered vork hebt verkleint de keuze nogal, vorken met een 1 1/8" vorkbuis zijn zeldzamer...

Maar als je een Manitou Markhor, of een Suntour uit de betere klasse tegenkomt (Raidon, Epixon, Aion) zou je die ook kunnen overwegen. Ik denk niet dat die minder goed zijn dan de Judy.
Als je de keus hebt en toch een voorwiel nodig hebt, ga dan voor een steekas (100 x 15mm). Tegenwoordig is boost in, dat is 110mm breed (en ook 15mm dik) maar de combinatie boost en rechte vorkbuis lijkt me nog zeldzamer.

Ik weet niet of je RCZ kent? Een Luxemburgse dozenschuiver, maar met soms zeer goede aanbiedingen. Ze sturen elke dag twee nieuwsbrieven met kortingscodes, en er staan heel vaak verschillende DT Swiss wielen in. Met een beetje mazzel kom je daar een net wiel tegen voor weinig geld. Maar je hebt dan wel die kortingscode nodig ;-)
https://www.rczbikeshop.com/en_ue/

Je hebt een 29er vork met rechte vorkbuis nodig?
Ik zie dat ook bij de vorken er een hoop niet op voorraad is...
https://www.bike-components.de/en/compo ... =price_asc
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Met de juiste (uitwendige) balhoofdlagers kun je waarschijnlijk ook een tapered vork monteren. Dat maakt je keuze weer wat ruimer.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat lukt alleen bij een 44mm balhoofs.
Dus dan moet hij toch echt een foto plaatsen van de voorkant van zn fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Het is inderdaad een grote zoektocht naar non tapered voorvorken die niet de komende maanden nog niet beschikbaar zijn. Foto's van mijn fiets en balhoofd staan ook bij een andere topic waar het over een verbogen voorvork gaat. Maar hierbij de linkjes naar de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als ik zo naar je foto's kijk denk ik een semi-integrated balhoofd te zien, en de kans dat dit 44mm inwendig meet is dan erg groot. Dan kan er, met een EC44 balhoofd een tapered voorvork in, en heb je meer keus. Meten is weten in deze! Dus cup er uit kloppen en de schuifmaat er in. Of dit aan je fietsenmaker vragen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat schreef ik in het andere topic (kromme vork) ook al.
Ziet er uit als 44mm.
Dan kan je dus een tapered vork monteren door het onderste lager te vervangen door een EC44 balhoofdlager.
En het voorwiel is ook kapot, dus dan kan je een voorwiel kiezen dat bij de nieuwe vork past, geluk bij een ongeluk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bowz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 27 april 2021, 20:26

Jullie hebben gelijk, heb het nagemeten. De cup er niet uitgehaald maar dan zit ik al op 42mm dus zonder cup zal het waarschijnlijk 44mm zijn. Bedankt voor het meekijken.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Manitou markhor.

Deze heb ik ook gekocht nadat mijn rockshox kapot gegaan was. Volgens mij had ik dezelfde als die van jou.

De markhor werkt veel beter dan de rockshox. Daarbij is die ook veel lichter. Binnen een jaar was die al wel lek. Maar voor dat geld vind je geen betere vork.
Voordeel: het is een QR. Nadeel. Die van mij heeft een straight buis terwijl frame tapered is. Dus er moest een andere balhoofd gekocht worden.

Zie viewtopic.php?f=4&t=144059.
Plaats reactie