Sram GX max grote kettingblad 38t?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
xon
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 08:54

hi,

Momenteel rijd ik met mijn 'strandfietssetup' (vaste vork, slicks) vooral op de weg (duinen) en heb daar een (2015) XTR groep opzitten met 11-speed achter en voor 3 kettingbladen waarbij de grootste 42t is. Ik fiets 9 van de 10 keer met het grootste blad voor en varieer achter tussen de laatste 4 kleinste. Voor mijn nieuwe fiets wil ik overstappen naar Sram GX 12-speed en zou ook daar ongeveer dezelfde range willen hebben maar dan met een enkel blad voor.

Nu kan het aan mij liggen maar ik zie Sram niet verder gaat dan 38t waar het gaat om het voorblad (X-sync 2). Is dit ook echt het technische maximum van deze groep/systeem of is hier gewoon geen markt voor? En/Of is de vertanding/verhouding sowieso niet te vergelijken met elkaar en kan het zijn dat een 10t achter en 42t voor bij Sram anders trapt dan een zelfde stand bij Shimano?

thanks
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4288
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Er zit geen technische maximum aan, hooguit aan je frame. Je zult eerder naar een force blad moeten denk ik.
De 1x setup leveren ze ook voor de gravel bike.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De verhouding is hetzelfde ongeacht het merk, 10-42 is 10-42.

De beperking zit hem doorgaans in de ruimte bij de achtervork, de meeste mtb's kunnen geen 42 blad aan denk ik. Tenzij je de kettinglijn verder naar buiten gaat brengen maar daar zitten meer na- dan voordelen aan.

Let op bij race cranks mocht je die overwegen: de bracket bij een racefiets is (bij een BSA schroefdraad frame) 68mm breed en bij de meeste mtb's 73mm. Mountainbikecranks kunnen beide breedtes aan, maar een racecrank kan niet in een 73mm bracket, de as is daarvoor te kort.
Als je een frame met pressfit lagers hebt kan dit anders zijn, maar ook dan even goed nagaan of het past voor je iets koopt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
xon
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 19 juni 2005, 08:54

Duidelijk thanks!
Plaats reactie