Pirelli banden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Ik was aan het kijken voor een nieuwe set banden en ben pirelli tegengekomen. Alleen twijfel ik heel hard tussen de xc met prowall (voor de h en achter de r) of de trail prowall (voor ook h en achter r) beiden in 2.4?
Ik ben opzoek naar een snelle band maar toch meer lekbestendig. De trail is zwaarder maar meer lekbestendig? (Gewicht boeit me niet maar wel de lekbestendigheid).

Iemand ervaring met deze banden? Welke raden jullie mij aan?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Als ik het goed begrijp heeft hij enkel de xc en xc rc banden getest?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Freddy95 schreef: zo 2 mei 2021, 12:43 Als ik het goed begrijp heeft hij enkel de xc en xc rc banden getest?
Volgens mij ook de H terrain en M terrain, maar dat zal wel binnen het XC liggen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft lekbestendigheid: waartegen wil je je weren?
Doorns (bramen, meidoorn) dan helpt tubeless het beste
Scherpe stenen (vuursteen, rotsen), dan dikke zware banden met veel knobbels.
Het laatste type band rijdt op Nederlandse trails als een extra rem.

Dit is allemaal los van het merk.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Willem Altes schreef: zo 2 mei 2021, 12:55 Wat betreft lekbestendigheid: waartegen wil je je weren?
Doorns (bramen, meidoorn) dan helpt tubeless het beste
Scherpe stenen (vuursteen, rotsen), dan dikke zware banden met veel knobbels.
Het laatste type band rijdt op Nederlandse trails als een extra rem.

Dit is allemaal los van het merk.
Doornen enzv is niet egt een probleem, tis meer glas splinters waar ik toch paar keer serieus lek ben gereden.

Ik heb tot nu toe de nobby nic, conti cross kings protection en de vittoria agarro gehad.

Nobby nics waren egt een ramp met lekrijden, cross kings waren beter heb ik kunnen herstellen met een plug en nog 1000 km op kunnen doen. De agarro had ik nog maar 3 maand en hadden al een scheur naast een zei nop die ik niet hersteld kreeg.

Ik rij meestal met mij mtb naar de mtb routes toe, ik rij daar zelden of nooit lek , tis meestal in opweg en terugweg (meest over asfalt) waar toch lekgereden word.

Dusja wou eigenlijk een goede band die toch een goede lekbescherming heeft en toch een lage rolweerstand, en lieft geen band die 50-70 euro kost
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Freddy95 schreef: zo 2 mei 2021, 13:39
Willem Altes schreef: zo 2 mei 2021, 12:55 Wat betreft lekbestendigheid: waartegen wil je je weren?
Doorns (bramen, meidoorn) dan helpt tubeless het beste
Scherpe stenen (vuursteen, rotsen), dan dikke zware banden met veel knobbels.
Het laatste type band rijdt op Nederlandse trails als een extra rem.

Dit is allemaal los van het merk.
Doornen enzv is niet egt een probleem, tis meer glas splinters waar ik toch paar keer serieus lek ben gereden.

Ik heb tot nu toe de nobby nic, conti cross kings protection en de vittoria agarro gehad.

Nobby nics waren egt een ramp met lekrijden, cross kings waren beter heb ik kunnen herstellen met een plug en nog 1000 km op kunnen doen. De agarro had ik nog maar 3 maand en hadden al een scheur naast een zei nop die ik niet hersteld kreeg.

Ik rij meestal met mij mtb naar de mtb routes toe, ik rij daar zelden of nooit lek , tis meestal in opweg en terugweg (meest over asfalt) waar toch lekgereden word.

Dusja wou eigenlijk een goede band die toch een goede lekbescherming heeft en toch een lage rolweerstand, en lieft geen band die 50-70 euro kost
Hoe krijg je dat allemaal voor elkaar? Schwalbe vind ik ook matige banden. Zowel met Maxxis (Aspen, Ikon) als Vittoria (Mezcal, Peyote) goede ervaringen. Nog nooit lek gereden of iets dergelijks.

Probeer anders eens een Maxxis Forekaster of Crossmark.
Gebruikersavatar
subie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 24 maart 2008, 22:59

Pirelli compound is perfect op natte wortels en stenen, omdat ze relatief zacht zijn tov o.a schwalbe.
Tegen lekrijden van glas op de weg, parkeerplaatsen of bij tunneltjes help geen enkele band met name op
fictief 10 uur en 2 uur is het al snel raak, want daar kan het zich mooi vastzetten tussen de noppen.
Ik heb exact hetzelfde en de enigste oplossing is latex (raceversie) en de samorai sword mee om eventueel te pluggen anders wordt het al gauw 40 km lopen in mijn geval.
life is there for fun
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

subie schreef: zo 2 mei 2021, 15:26 Pirelli compound is perfect op natte wortels en stenen, omdat ze relatief zacht zijn tov o.a schwalbe.
Tegen lekrijden van glas op de weg, parkeerplaatsen of bij tunneltjes help geen enkele band met name op
fictief 10 uur en 2 uur is het al snel raak, want daar kan het zich mooi vastzetten tussen de noppen.
Ik heb exact hetzelfde en de enigste oplossing is latex (raceversie) en de samorai sword mee om eventueel te pluggen anders wordt het al gauw 40 km lopen in mijn geval.
Dus mindergoed bij droge/zand ondergronden en soms ook leem? En hoe lopen ze op asfalt?

Nu heb ik muc off sealant en een wat pluggen van lezeyne maar die kregen laatst mijn gat niet afgedicht
mtber29
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 1 september 2018, 15:29

goedemiddag
ik rij nu al langere tijd met pirelli scorpion voor M achter race XC.
mij bevallen ze goed. had ze aangeschaft omdat ze een hogere lekbestendigheid hebben
voorheen fietste is met maxxis ikon die had ik vaak lek door doorns nu met de pirellis nog geen een lek gehad op dezelfde paden.
bij de pirellis gaat de doorn nauwelijks door het karkas. heb er verschillende doorns uitgehaald maar ze gaan er niet doorheen. :-q
ze hebben wel wat meer rolweerstand dan de maxxis ikons.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Glassplinters zorgen vooral bij zacht rubber voor problemen; want daar blijven ze op plakken. Vooral bij wegbanden speelt dit. Bij gravelbanden al veel minder. Daar parelen glassplinters op af.
Ik heb geen ervaring met glassplinters in mtb-banden. Ik weet niet of dat aan mijn banden ligt of puur geluk is.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Heeft pirelli nu zacht rubber vergeleken met ander merken?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Op de race iig niet, ik doe er daar minimaal 2x zo lang mee als bv schwalbe en michelin.

Op de mtb nog te weinig kilometers, maar ze zijn iig harder dan michelin, daar zijn ook wel extreem zacht.
Ze slijten niet heel hard.

De normale H en M zijn al vrij stevig, de light versies niet, maar die zijn er niet in 2.4 (EDIT - die zijn er nu wel)
Ik zo voor atijd de M pakken!

De S is echt veel te grof en de M geeft voor ook geen nadelen tov de H.
Laatst gewijzigd door Cube-Elite op ma 3 mei 2021, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Freddy95
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: za 15 augustus 2020, 20:29

Cube-Elite schreef: zo 2 mei 2021, 20:30 Op de race iig niet, ik doe er daar minimaal 2x zo lang mee als bv schwalbe en michelin.

Op de mtb nog te weinig kilometers, maar ze zijn iig harder dan michelin, daar zijn ook wel extreem zacht.
Ze slijten niet heel hard.

De normale H en M zijn al vrij stevig, de light versies niet, maar die zijn er niet in 2.4
Ik zo voor atijd de M pakken!

De S is echt veel te grof en de M geeft voor ook geen nadelen tov de H.
Bedankt voor het advies. Kga m vanvoor leggen en de r vanachter beide in 2.4
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Rijd nu bijna een jaar rond met de Pirelli banden. De 29x2.4 H lite in het droge seizoen en de M lite in het nattere seizoen. Ze bevallen erg goed. De M heeft wel beduidend meer rolweerstand dan de H. Maar de H heeft weer beduidend minder grip als het nat/modderig is. Ze zijn zelfs luchtdicht zonder saus. De wang van de banden is ook wat steviger dan de Schwalbe banden. Heb hiervoor jaren schwalbe RocketRon gereden. De nieuwe bike was voorzien van Bontrager XR3 banden. Heb ik vrij snel vervangen door Schwalbe Racing Ralph en Ray. Bevielen me totaal niet. Helaas is de RocketRon niet leverbaar in 2.35/2.4.

Toen toch maar eens de Pirelli's gaan proberen. Wat mij ook opvalt dat er geen latex stolsels aan de binnenkant zitten. Bij de Schwalbe banden had ik altijd wel een paar. Dus de Pirelli's zijn ook nog eens lekbestendiger.

Naar mijn idee, topbanden :-q
Plaats reactie