derailleur wieltjes Shimano XT 12S

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allemaal

het probleem van beschikbaarheid van Shimano 12speed cassettes, heb ik nu ook met de jockey / derrie wieltjes.
Ik heb een Shimano 12speed XT derailleur. De wieltjes hebben al regelmatig wat takken gegrepen en gezien de staat denk ik aan vervanging.
Het zijn vrij grote, 13 tanden wieltjes.

Mijn vraag: weet iemand hoe het zit met uitwisselbaarheid?
Kunnen in een 12Sp XT derailleur, ook Shimano SLX of XTR wieltjes?
Kunnen er ook andere in van een ander merk? Op aliexpress hebben ze ook 13T wieltjes maar onduidelijk of het past en werkt.
Chinese wieltjes zijn ook soms in aluminium niet in kunststof, lijkt mij luider op de ketting. Sommige zijn dicht, massief, sommige zijn open.

Iemand enige ervaring hiermee?

Bedankt,
Chris
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

SLX en XT wieltjes zijn uitwisselbaar, zelfde afmetingen en montage. De XT wieltjes zijn gelagerd, de SLX hebben busjes, heb ze even op de foto gezet, lagen min of meer toevallig in mijn voorraadkast :D Bij Mantel zijn ze een hele dag op voorraad geweest vorige week maar had er al een paar via BikeInn gekocht.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik heb ze vorige week hier van vandaag gehaald met nog wat andere spulletjes

XT:
https://www.vaneycksport.com/nl/fietson ... speed.html

of SLX:

https://www.vaneycksport.com/nl/fietson ... speed.html
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ah, jij ook al. :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

bedankt en leerzaam!
toch ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met 'witte merken' of chinese (kekke kleurtjes :-) )
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Matthijs_XtC schreef: ma 3 mei 2021, 11:23 SLX en XT wieltjes zijn uitwisselbaar, zelfde afmetingen en montage. De XT wieltjes zijn gelagerd, de SLX hebben busjes, heb ze even op de foto gezet, lagen min of meer toevallig in mijn voorraadkast
bedankt Matthijs
ik heb mijn wieltjes uitghehaald en schoongemaakt en geoliet, nog niet voldoende gesleten om te vervangen, maar de teksten waren niet meer leesbaar. Dank zij jouw duidelijke fotos kan ik zien welke boven en onder is en dat er een draairichting op zit :-)
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

nederbelg2 schreef: wo 12 mei 2021, 11:14
Matthijs_XtC schreef: ma 3 mei 2021, 11:23 SLX en XT wieltjes zijn uitwisselbaar, zelfde afmetingen en montage. De XT wieltjes zijn gelagerd, de SLX hebben busjes, heb ze even op de foto gezet, lagen min of meer toevallig in mijn voorraadkast
bedankt Matthijs
ik heb mijn wieltjes uitghehaald en schoongemaakt en geoliet, nog niet voldoende gesleten om te vervangen, maar de teksten waren niet meer leesbaar. Dank zij jouw duidelijke fotos kan ik zien welke boven en onder is en dat er een draairichting op zit :-)
eh, voor de duidelijkheid, de pulley met het opstaande randje moet onder, op foto heb ik ze omgewisseld (of de foto gedraaid) :wink:
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

ja dat begrijp ik maar ik bedoel de tekst G pully en T pully.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

pulley
Plaats reactie