Carl'z Carbon wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Ik zag tijdens wat gegoogel de volgende wielset voorbij komen:

https://www.carl-z.de/produkt/smci30-s-2-1300gr/

Carbon velgen met 30mm interne breedte van 355 gram per stuk, DT 240 EXP naven, totaalgewicht van 1300 gram voor 960 euro. Volgens de verkoper zijn ze geschikt van XC tot AM. Heeft iemand enige ervaring met deze bouwer/wielset? Zou die bij het eerste dropje doormidden breken of is dit gewoon een goede aanbieding?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Strong, light, cheap: pick two" zoals Keith Bontrager al zei ;-)

Met 355 gram voor een velg zal het best een leuke xc-set kunnen zijn, maar als jouw AM een beetje pittig is zou ik persoonlijk een iets robuuster velgje zoeken. Mijn insteek is altijd liever iets meer reserves dan de gewichtsgrenzen opzoeken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Dit is gewoon een velgje uit China. Echter als je direct bij EIE, Nextie of Light Bicycle bestelt dan weet je tenminste wat je krijgt. Je hebt geen idee waar deze man zijn velgen inkoopt, tenzij hij dat prijs wil geven.
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Ik zie het al, ik vraag naar de bekende weg :wink: Zou mooi zijn als iemand bereid is om een gokje te wagen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zeg niet dat het een slecht wielsetje is hoor, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
Maar voor wat tegenwoordig voor am doorgaat lijkt mij de velg aan de lichte kant, ongeacht het merk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Eigenlijk ben ik vooral benieuwd wat voor verschil het eigenlijk maakt voor mij als niet heel gevoelige en niet-competitieve rijder die tijd en snelheid niet bijhoudt. Ik gebruik nu een wielset die bombproof is (Hunt Enduro Wide) en daar rij ik prima op. Weegt wel 2100 gram. Ga ik die 600-800 gram verschil in de wielen echt merken? En is het dan tot het einde van de straat of zeg ik over een half jaar nog steeds "wow dit is echt beter/anders". Heeft iemand dit ervaren?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2209
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

800 gram winnen op je wielen is echt veel. Je hele fiets gaat er anders van rijden. Hij stuurt sneller in, acceleteert sneller. Maar als je voornamelijk omlaag rijdt merk je er op het sturen na, niet veel van. en na 3-4 ritjes ben je er aan gewent en merk je het niet zo heel erg meer, maar het effect is er wel natuurlijk.

Of dit goede velgen zijn weet ik niet. Het lijkt erop dat iemand te vaak dit filmpje gekeken heeft https://www.youtube.com/watch?v=-bb7eCgLbLI als ik eerlijk ben.
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

zonoskar schreef: ma 3 mei 2021, 14:09 800 gram winnen op je wielen is echt veel. Je hele fiets gaat er anders van rijden. Hij stuurt sneller in, acceleteert sneller. Maar als je voornamelijk omlaag rijdt merk je er op het sturen na, niet veel van. en na 3-4 ritjes ben je er aan gewent en merk je het niet zo heel erg meer, maar het effect is er wel natuurlijk.

Of dit goede velgen zijn weet ik niet. Het lijkt erop dat iemand te vaak dit filmpje gekeken heeft https://www.youtube.com/watch?v=-bb7eCgLbLI als ik eerlijk ben.
Haha wat een geweldig filmpje, kennelijk ben ik al gevallen voor de hifi bullshit met de Hunt wielen :lol:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mij lijkt dat gewicht erg onwaarschijnlijk. Erase is iets van 30g zwaarder dan DT240 EXP, en een set met 355g velgen kwam met alu nippels en D-light spaken (vergelijkbaar met comp race spaken) nagewogen op 1.497g uit. Dus dan is het mij een raadsel waar die die 200g laten.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De grens van de betrouwbaarheid ligt toch grotendeels bij het gewicht. Ook als je een Enve velg van 355 gram koopt à €800,- is het geen velg die je heel lang heel houdt als je lekker ruig aan het raggen bent in Finale Ligure.

Aan de andere kant, als je de Hunt Enduro Wide heel houdt, dan kun je ook een wat lichtere carbon velg rijden. Want die Enduro Wide is nu niet het toonbeeld van een stevige velg... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 16:35 De grens van de betrouwbaarheid ligt toch grotendeels bij het gewicht. Ook als je een Enve velg van 355 gram koopt à €800,- is het geen velg die je heel lang heel houdt als je lekker ruig aan het raggen bent in Finale Ligure.

Aan de andere kant, als je de Hunt Enduro Wide heel houdt, dan kun je ook een wat lichtere carbon velg rijden. Want die Enduro Wide is nu niet het toonbeeld van een stevige velg... .
Ik dacht dat dat voor de Trail wide gold, is de Enduro ook van kaas gemaakt? (om de pinkbike comments te citeren)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kaper schreef: ma 3 mei 2021, 16:41
Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 16:35 De grens van de betrouwbaarheid ligt toch grotendeels bij het gewicht. Ook als je een Enve velg van 355 gram koopt à €800,- is het geen velg die je heel lang heel houdt als je lekker ruig aan het raggen bent in Finale Ligure.

Aan de andere kant, als je de Hunt Enduro Wide heel houdt, dan kun je ook een wat lichtere carbon velg rijden. Want die Enduro Wide is nu niet het toonbeeld van een stevige velg... .
Ik dacht dat dat voor de Trail wide gold, is de Enduro ook van kaas gemaakt? (om de pinkbike comments te citeren)
Voor een enduro velg is de velg aan de lichte kant. Dat maakt hem als trail velg juist wel goed inzetbaar. Maar goed, het kan ook betekenen dat je hem dus niet gebruikt waarvoor Hunt 'm bedoeld heeft, maar hem slimmer inzet!

Aan de andere kant, vaak is het pech als je de boel sloopt op een trail. Dan maakt het niet eens zo heel veel uit welke velg je hebt. Hooguit overkomt het je minder vaak met een lompe velg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kaper
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race

Lars TB schreef: ma 3 mei 2021, 19:22
Kaper schreef: ma 3 mei 2021, 16:41

Ik dacht dat dat voor de Trail wide gold, is de Enduro ook van kaas gemaakt? (om de pinkbike comments te citeren)
Voor een enduro velg is de velg aan de lichte kant. Dat maakt hem als trail velg juist wel goed inzetbaar. Maar goed, het kan ook betekenen dat je hem dus niet gebruikt waarvoor Hunt 'm bedoeld heeft, maar hem slimmer inzet!
Bedankt dat je er een positieve draai aan geeft, geeft me weer een goed gevoel :-q :wink:

Ik denk dat ik de Carl'z wielset voor nu even links laat liggen, dank voor jullie expertise!
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

https://www.mtb-news.de/forum/t/slowbui ... en.844018/
Als je tijd over hebt, een aantal pagina's leesvoer over Slowbuild of Carl'z.
Ik heb niet alles gelezen, wat ik er zo snel uithaal zit het met de kwaliteit wel goed.
Ze hebben een klein assortiment en bouwen dan kleine series om sneller en goedkoper te kunnen werken.
DT Swiss of Newmen naven icm aluminium DT Swiss of Newmen velgen of carbon velgen van Newmen of de Chinees.
En zoals ik begrijp alles met 28 SP spaken per wiel.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb een maandje geleden op Ali velgen besteld totaal € 270 voor twee velgen inclusief alle kosten
27mm intern 315 gram per stuk.

Nu een wielset van, mijn wielbouwer gaf aan dat de velgen niet onder doen voor wat hij altijd levert, duke en Yishun.
Ik heb er pas 1x mee gereden en was prima. Lange termijn weet ik natuurlijk nog niet.

Maar het kan dus wel en nu heb ik voor 920 euro een setje van 1220 gram met carbon ti naven en sapin xrays gebouwd en wel.

De wielset die de TS aangeeft, gaat niet op 1300 gram uitkomen met maar zal op de 1340 a 1350 uitkomen.
De velg is niet extreem licht met 355, veel 30mm velgen zitten ook rond de 310-320

De vraag is dan of deze set geschikt is voor het ruigere werk. Ik rijd puur xc.
Voor XC zijn velgen rond de 300 tot 320gram meer dan zat misschien als je ruim over de 90kg gaat dat het wat licht kan zijn. Maar het is allemaal zo sterk en stijf.

Ik denk dat het vaak veel beter is wat je denkt wat er momenteel via ali rechtstreeks verkocht word.
Denk je echt dat ze een aparte mal maken voor hun eigen velg of ander carbon....... Ik denk het niet.
Het enige wat misschien overblijft is de kwaliteitscontrole, maar voeren de gerenommeerde merken echt per velg een controle uit??
Plaats reactie