DT swiss ratchet in een DT370

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Zag dat er een mogelijkheid komt om de 370 3 spawl naven op te bouwen naar ratchet.

Wat is jullie mening hierin als meerwaarde?

https://www.dtswiss.com/en/wheels/whee ... zf8sXAOhog
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wildfire schreef: di 4 mei 2021, 22:21 Zag dat er een mogelijkheid komt om de 370 3 spawl naven op te bouwen naar ratchet.

Wat is jullie mening hierin als meerwaarde?

https://www.dtswiss.com/en/wheels/whee ... zf8sXAOhog
Dat is mogelijk. Ergens op YouTube wordt dat uitgelegd. Ik was het ooit van plan en had daar een speciale tool voor gekocht, maar uiteindelijk niet gedaan. Mocht je het willen kun je de tool wel lenen of overnemen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wildfire schreef: di 4 mei 2021, 22:21 Zag dat er een mogelijkheid komt om de 370 3 spawl naven op te bouwen naar ratchet.

Wat is jullie mening hierin als meerwaarde?

https://www.dtswiss.com/en/wheels/whee ... zf8sXAOhog
Heb je toevallig deze vraag ook al ggesteld in MTB praat op FB?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Geen ervaring met de DT naven met palletjes, maar mocht je voor de ratchets gaan dan zou ik in ieder geval zorgen voor regelmatig onderhoud. Ik vond de versies met meer tandjes (vlakkere hoek tussen de tandjes) vrij snel slijten, als de scherpte afneemt loop je het risico dat de ratchets van elkaar schieten en je moet lopen. Met de standaard 18t heb ik nooit problemen gehad, ik geloof dat die, naast dat ze wat meer marge bieden bij slijtage, ook van sterker materiaal werden gemaakt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Voor alle naven geldt dat je niet te veel vet moet gebruiken. Veel vet voorkomt het snel in elkaar grijpen waardoor het kan gebeuren dat je doortrapt bij het aanzetten. Als dit geregeld gebeurt dan trap je de vertanding stuk en gebeurt het steeds vaker en makkelijker.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Knakker29 schreef: wo 5 mei 2021, 09:26 Geen ervaring met de DT naven met palletjes, maar mocht je voor de ratchets gaan dan zou ik in ieder geval zorgen voor regelmatig onderhoud. Ik vond de versies met meer tandjes (vlakkere hoek tussen de tandjes) vrij snel slijten, als de scherpte afneemt loop je het risico dat de ratchets van elkaar schieten en je moet lopen. Met de standaard 18t heb ik nooit problemen gehad, ik geloof dat die, naast dat ze wat meer marge bieden bij slijtage, ook van sterker materiaal werden gemaakt.
met de meer tandjes was dit het geval met de volgens mij SL versie oid... extra licht... die sleten vrij hard. De huidige 54t hebben daar tot op heden bij mij geen last van, heb er inmiddels toch tussen de 15.000 en 20.000km mee gereden met 1 setje, service ze 1x per half jaar ongeveer.
Ik ben mij er eentje...
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

Kan zo snel niets vind op mtb praat, maar hier zou meer informatie te vinden zijn dus.

Als ik hoor dat hier ook echt speciaal gereedschap voor nodig is maar het al een stuk minder interessant. Meer dan €100,- voor de ombouw set, en daarnaast nog de tools.

Misschien interessanter om dan gelijk te zoeken naar een andere wiel set.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mad Wally schreef: wo 5 mei 2021, 09:36 Voor alle naven geldt dat je niet te veel vet moet gebruiken. Veel vet voorkomt het snel in elkaar grijpen waardoor het kan gebeuren dat je doortrapt bij het aanzetten. Als dit geregeld gebeurt dan trap je de vertanding stuk en gebeurt het steeds vaker en makkelijker.
Klopt, maar dit was mét correcte service.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

D-man schreef: wo 5 mei 2021, 09:52 met de meer tandjes was dit het geval met de volgens mij SL versie oid... extra licht... die sleten vrij hard. De huidige 54t hebben daar tot op heden bij mij geen last van, heb er inmiddels toch tussen de 15.000 en 20.000km mee gereden met 1 setje, service ze 1x per half jaar ongeveer.
Bij mij waren het de 36t van destijds (ik geloof dat ik 1 paar lichte en reguliere heb versleten). 20k is netjes, daar zat ik echt heel ver vanaf. Dit was overigens behoorlijk wat jaren geleden, sindsdien geen DT naven meer gehad.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wildfire schreef: wo 5 mei 2021, 09:56 Kan zo snel niets vind op mtb praat, maar hier zou meer informatie te vinden zijn dus.

Als ik hoor dat hier ook echt speciaal gereedschap voor nodig is maar het al een stuk minder interessant. Meer dan €100,- voor de ombouw set, en daarnaast nog de tools.

Misschien interessanter om dan gelijk te zoeken naar een andere wiel set.
Op mtb praat kwam deze vraag onlangs ook voorbij.

Je hebt 2 tooltjes nodig, 1 om de ring vd pallen los te draaien, de ander om de ring vd ratchets vast te draaien.
(En later weer los als je lagers gaat vervangen. Deze tool zou je voorlopig kunnen skippen, de ring draait zichzelf vast tijdens het fietsen)
Dus los vd ombouw set heb je 2 tooltjes nodig. Koop je de originele tooltjes en de ombouwset, dan kan je beter gewoon een 350 naaf kopen ;)
Ali verkoopt deze tooltjes ook.
Kosten nog steeds 15 euro per stuk.

De ombouw set komt met 18t ratchet.
Dat geeft een vrije slag van 20°.
In de 1e versnelling is dat 30° op je trappers!
Hinderlijk veel bij wegrijden op een steile helling en tijdens een technis he klim.
Om dit te voorkomen heb je minimaal 36t nodig. Die moet je er als upgrade nog bij kopen.
36 punten, oftewel 10° wordt door de meesten ervaren als het minimum, meer is iets beter, maar minder wordt hinderlijk.
De 370 met pallen heeft 24 punten, dus op dit punt ga je er met de upgrade dus op achteruit!
Ali (ZTTO) verkoopt ook upgrade ratchets voor DT met 36 en 54 punten.
Kosten ook weer 40 a 50 euro.
Verder is de body geen 240/360 body, dus als je wilt wisselen van HG naar XD of MS heb je weer een (duurdere) upgrade body nodig. De 240/350 bodies passen niet.

Technisch is de upgrade misschien interessant (met 36t ratchet!), financieel niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 mei 2021, 10:39°.
In de 1e versnelling is dat 30° op je trappers!

Technisch is de upgrade misschien interessant (met 36t ratchet!), financieel niet.
30gr., gemeten in de minst gunstige situatie die je in de praktijk na wat gewenning en eventueel wat kort denkwerk slechts 0,4% van de tijd hebt. De voordelen worden extreem overdreven, beginners denken dat ze het nodig hebben en gaan hun dure naven voorzien van Ali Express ratchets. Tja...
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op een technische singletrack omhoog, even inhouden en weer aanzetten, trap je met te weinig POE regelmatig in het luchtledige, val je stil en kan je een voetje aan de grond zetten.
En als je achterwiel draait wordt de loze hoek juist groter, het aangrijppunt draait ook nog eens van je weg.
Zal in Z Limburg wat vaker voorkomen dan op de vaste route in de polder.
Maar nu gaan we discussieren over een detail.

Van een upgrade verwacht je vooruitgang.
Die zie ik dus niet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Dat je het beginnen van trappen altijd precies op het slechtste ratel moment inzet is trouwens ook niet waar… ik heb er en 24 emtb ratchet ingezet. Die bevalt prima. 36 en 54 leuk, maar ook idioot duur.
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 5 mei 2021, 10:39
Wildfire schreef: wo 5 mei 2021, 09:56 Kan zo snel niets vind op mtb praat, maar hier zou meer informatie te vinden zijn dus.

Als ik hoor dat hier ook echt speciaal gereedschap voor nodig is maar het al een stuk minder interessant. Meer dan €100,- voor de ombouw set, en daarnaast nog de tools.

Misschien interessanter om dan gelijk te zoeken naar een andere wiel set.
Op mtb praat kwam deze vraag onlangs ook voorbij.

Je hebt 2 tooltjes nodig, 1 om de ring vd pallen los te draaien, de ander om de ring vd ratchets vast te draaien.
(En later weer los als je lagers gaat vervangen. Deze tool zou je voorlopig kunnen skippen, de ring draait zichzelf vast tijdens het fietsen)
Dus los vd ombouw set heb je 2 tooltjes nodig. Koop je de originele tooltjes en de ombouwset, dan kan je beter gewoon een 350 naaf kopen ;)
Ali verkoopt deze tooltjes ook.
Kosten nog steeds 15 euro per stuk.

De ombouw set komt met 18t ratchet.
Dat geeft een vrije slag van 20°.
In de 1e versnelling is dat 30° op je trappers!
Hinderlijk veel bij wegrijden op een steile helling en tijdens een technis he klim.
Om dit te voorkomen heb je minimaal 36t nodig. Die moet je er als upgrade nog bij kopen.
36 punten, oftewel 10° wordt door de meesten ervaren als het minimum, meer is iets beter, maar minder wordt hinderlijk.
De 370 met pallen heeft 24 punten, dus op dit punt ga je er met de upgrade dus op achteruit!
Ali (ZTTO) verkoopt ook upgrade ratchets voor DT met 36 en 54 punten.
Kosten ook weer 40 a 50 euro.
Verder is de body geen 240/360 body, dus als je wilt wisselen van HG naar XD of MS heb je weer een (duurdere) upgrade body nodig. De 240/350 bodies passen niet.

Technisch is de upgrade misschien interessant (met 36t ratchet!), financieel niet.
Thanks voor deze uiteenzetting. Het lijkt leuk maar gaat snel oplopen. Dan wacht ik wel lekker tot ik een nieuwe wheelset wil en haal de juiste wheelset met hogere engagement. Het zit hem ook vooral in dat er dan 18t bij de upgrade kit zit ipv meteen 36 of hoger. Maar dat weten ze vast donders goed bij dt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja natuurlijk, het is een lokkertje.
Stap 1 is de ratchet en ze weten dat stap 2 (36t) snel volgt.
Want op dat punt ga je er op achteruit, van 24 naar 18.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie