Goedemiddag,
Ik heb een cube stereo 120 uit 2016 en na een hele hoop kilometers is het toch tijd om de XT 3x11 groep te vervangen voor een 1x12 groep.
Op mijn racefiets heb ik di2 en ik vind het elektronisch schakelen echt super.
Nu is mijn idee om op mijn mtb Sram gx eagle axs te plaatsen. Alles is vrij duidelijk op 1 ding na.
Boost/geen boost?
Je hebt voor de crank de optie uit een NX eagle boost en een NX eagle non boost.
de GX eagle crank heeft helemaal geen optie voor boost.
Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is, en welke ik nodig heb?
Mvg,
Deceptor
Cube stereo 120 upgrade naar Sram GX eagle axs
Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.
Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.
Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.
Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Niet alleen maar 'overrated' maar ook vrezelijk duur (geworden).Lars TB schreef: ↑do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.
Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.
Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Verder naar buiten toch?Lars TB schreef: ↑do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.
Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.
Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Boost wil zeggen dat de achternaaf 6 mm breder is, bij een steek-as is de breedte van 142 naar 148 mm gegaan. Dit verschil is gelijk verdeeld over links en rechts, dus 3 mm per kant. De cassette schuift daarmee 3 mm verder naar buiten.deceptor schreef: ↑do 6 mei 2021, 14:46 Goedemiddag,
Ik heb een cube stereo 120 uit 2016 en na een hele hoop kilometers is het toch tijd om de XT 3x11 groep te vervangen voor een 1x12 groep.
Op mijn racefiets heb ik di2 en ik vind het elektronisch schakelen echt super.
Nu is mijn idee om op mijn mtb Sram gx eagle axs te plaatsen. Alles is vrij duidelijk op 1 ding na.
Boost/geen boost?
Je hebt voor de crank de optie uit een NX eagle boost en een NX eagle non boost.
de GX eagle crank heeft helemaal geen optie voor boost.
Kan iemand mij uitleggen wat dit precies is, en welke ik nodig heb?
Mvg,
Deceptor
Nu komt het verwarrende. Bij het voorblad wordt bij sram gesproken over “offset”. Offset zit in het voorblad en dat is hoe ver het voorblad ten opzichte van de crank naar binnen komt, dus meer offset is verder naar binnen. 3 mm offset voorblad is boost en 6 mm offset is non-boost. Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken
De “normale” crank van sram heeft spacers waardoor deze geschikt is voor bottom brackets met zowel 68 als 73 mm breedte. Het verschil in de boost en non-boost zit dus alleen in de offset van het meegeleverde voorblad. Dan is er nog superboost maar dat is iets voor fatbikes of zo.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Sorry, je hebt helemaal gelijk, haal de boel weer eens door elkaar.Mad Wally schreef: ↑do 6 mei 2021, 17:23Verder naar buiten toch?Lars TB schreef: ↑do 6 mei 2021, 16:54 Ten eerste zou ik gewoon 1x 11 doen, 12 speed is highly overrated.
Dan staat het kettingblad bij Boost verder naar binnen, 3 mm om precies te zijn. De vraag is of je Cube dat gaat trekken.
Bij de nieuwste groepen gaat SRAM waarschijnlijk standaard van boost uit. Daar staat het blad dus 6 mm uit het midden ten opzichte van het montagepunt. Bij non-boost is dat 3 mm. Je kunt het prima uitwisselen verder.
Waarom nog niet iedereen aan de versnellingsbak is, is mij compleet onduidelijk. Dan heb je dit gezeur allemaal niet... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
6mm: GXPMad Wally schreef: ↑do 6 mei 2021, 17:39
Nu komt het verwarrende. Bij het voorblad wordt bij sram gesproken over “offset”. Offset zit in het voorblad en dat is hoe ver het voorblad ten opzichte van de crank naar binnen komt, dus meer offset is verder naar binnen. 3 mm offset voorblad is boost en 6 mm offset is non-boost. Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken
3mm: Boost
0mm: BB30
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Nee toch, GXP en BB30 zijn as-maten. GXP=24 mm BB30=30 mm en Dan heb je nog DUB en die is 28,99 mm (ja echt!). Dat heeft niks te maken met de kettinglijn.Rayb81 schreef: ↑za 8 mei 2021, 00:006mm: GXPMad Wally schreef: ↑do 6 mei 2021, 17:39
Nu komt het verwarrende. Bij het voorblad wordt bij sram gesproken over “offset”. Offset zit in het voorblad en dat is hoe ver het voorblad ten opzichte van de crank naar binnen komt, dus meer offset is verder naar binnen. 3 mm offset voorblad is boost en 6 mm offset is non-boost. Dan is er ook nog een 0 mm offset voorblad maar waar ze dat nou voor gebruiken
3mm: Boost
0mm: BB30
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Yes! DUB is de opvolger/poging van Sram om cranks uitwisselbaar te maken. Je kunt heel veel BB maten in DUB uitvoering krijgen, dan kan Sram de crank productie standaardiseren en kun je hem makkelijker uitwisselen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5593
- Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
- Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14
En toch toen ik een blad nodig had voor mijn GXP systeem stond daar 6mm bij.
Bij de BB30 bladen stond 0mm.
Misschien dat de cups verder uit elkaar staan bij het ene systeem?
Inderdaad is BB30 een heel ander lagersysteem en daarom zit het blad op een andere plaats. Maar verder hebben de as-diameters niets met boost of non-boost te maken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"