Hulp gezocht. Upgrade Scott Contessa Scale

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Maar de complete wielsets zijn niet uitwisselbaar om te testen?

En de voorvork(-instelling) kán ook vrij bepalend zijn voor het rijgedrag..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt andere banden omgelegd.
Maar wat zijn dat voor banden?
Is het soms de OEM uitvoering van Smart Sam?
En heb je er lichte binnenbanden in gedaan ipv die bromfietsdingen?

Het antwoord moet simpel te vinden zijn. Het is een fiets....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

massen schreef: zo 9 mei 2021, 08:37
RobertG8 schreef: za 8 mei 2021, 21:51 En over dat ombouwen naar 1 x 10 vanuit de huidige setup; als ik het goed heb dan kan de derailleur maximaal 36 tanden aan en heeft deze geen verhoogde veerspanning om de ketting bij een 1x setup goed strak te houden. Dan wordt het erg klapperen. Zou het lekker zo houden als het is. Die slx crank met die van drie naar 1 is gegaan kan je dan laten zitten. Denk dat je hoog risico hebt op een te onstabiele klapperende setup.
Waarom zou je een verhoogd risico hebben op klapperen? Ik bedoel dan meer risico op klapperen dan nu. De achter derailleur verandert niet, de cassette verandert niet. Het voorste blad wordt een NW blad met een aantal tanden ergens tussen de kleinste en grootste van nu.
Ook een nieuwe ketting (op maat) maar is niet van invloed op het klapperen.
Dat denk ik omdat de XT derailleur die op de spec list staat niet het type is met verhoogde veerspanning om de ketting strak te houden bij een 1x setup. Er zijn ook types van die uitvoering die dat wel hebben. De latere typenummers hebben dat allemaal. Maar, ik kan het mis hebben.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

RobertG8 schreef: zo 9 mei 2021, 12:47
massen schreef: zo 9 mei 2021, 08:37
Waarom zou je een verhoogd risico hebben op klapperen? Ik bedoel dan meer risico op klapperen dan nu. De achter derailleur verandert niet, de cassette verandert niet. Het voorste blad wordt een NW blad met een aantal tanden ergens tussen de kleinste en grootste van nu.
Ook een nieuwe ketting (op maat) maar is niet van invloed op het klapperen.
Dat denk ik omdat de XT derailleur die op de spec list staat niet het type is met verhoogde veerspanning om de ketting strak te houden bij een 1x setup. Er zijn ook types van die uitvoering die dat wel hebben. De latere typenummers hebben dat allemaal. Maar, ik kan het mis hebben.
Wat je eigenlijk zegt is dat door het weghalen van de voor derailleur de ketting meer gaat klapperen.
Ik denk dat er geen verschil is in klapperen tussen wel of geen voor derailleur.
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 9 mei 2021, 12:17 Je hebt andere banden omgelegd.
Maar wat zijn dat voor banden?
Is het soms de OEM uitvoering van Smart Sam?
En heb je er lichte binnenbanden in gedaan ipv die bromfietsdingen?

Het antwoord moet simpel te vinden zijn. Het is een fiets....
Wat is de OEM uitvoering en waar kan ik dat vinden😁
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Van banden bestaan vaak meerdere versies, stalen hieldraad/vouwbaar/verschillende compunds etc. OEM staat voor Original Equipment Manufacturer. Standaard montage dus en soms worden daar specifieke onderdelen voor gebruikt die niet los verkrijgbaar zijn. Goedkope(re) uitvoeringen van banden horen daar vaak bij.

Op de zijkant van een band staat meestal wel wat informatie.
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

Er zaten Swalbe Smart Sam onder. Nu Onza Canis. Scheelt iets.
Heb de binnenlanden nog niet vervangen door super lichte.

Het lijkt erop dat de lagers in het achterwiel ook niet vloeiend loopt. Als ik deze uit de fiets haal, en laat lopen voel ik hem iets aanlopen, voelt in ieder geval niet soepel of zuiver. Wat zou ik daar aan kunnen doen?
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

George schreef: zo 9 mei 2021, 16:48 Van banden bestaan vaak meerdere versies, stalen hieldraad/vouwbaar/verschillende compunds etc. OEM staat voor Original Equipment Manufacturer. Standaard montage dus en soms worden daar specifieke onderdelen voor gebruikt die niet los verkrijgbaar zijn. Goedkope(re) uitvoeringen van banden horen daar vaak bij.

Op de zijkant van een band staat meestal wel wat informatie.

Op de zijkant staat.
Performance
E bike ready
Dubbel defence
ADDIX Compound

Heb je daar wat aan?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Surf1975 schreef: zo 9 mei 2021, 16:54Het lijkt erop dat de lagers in het achterwiel ook niet vloeiend loopt. Als ik deze uit de fiets haal, en laat lopen voel ik hem iets aanlopen, voelt in ieder geval niet soepel of zuiver. Wat zou ik daar aan kunnen doen?
Het is een shimano naaf met cup-conus lagers en losse kogels, die kun je demonteren, schoonmaken, invetten en weer afstellen. Als de lagerschalen niet beschadigd zijn loopt alles dan weer soepel.

Youtube staat vol met how-to filmpjes hoe je dit moet doen, voorbeeldje:

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als de lagers zo zwaar lopen dat je er minuten mee verliest, dan moeten de wielen ongeveer blokkeren als je met de fiets aan de hand loopt.


Misschien dat een schijf nog scheef kan zijn, maar ook dat merk je meteen als je het wiel een slinger geeft.


Gaat ook op voor de lagers van de crank: als je de crank een slinger naar achteren geeft moet die binnen 5 cm stil staan wil je zoveel weerstand hebben dat je het voelt.


Enige logische verklaring is een compleet verkeerde houding.

Of iemand dus die niet door heeft dat er ergens iets heel zwaar loopt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Surf1975 schreef: zo 9 mei 2021, 16:57
George schreef: zo 9 mei 2021, 16:48 Van banden bestaan vaak meerdere versies, stalen hieldraad/vouwbaar/verschillende compunds etc. OEM staat voor Original Equipment Manufacturer. Standaard montage dus en soms worden daar specifieke onderdelen voor gebruikt die niet los verkrijgbaar zijn. Goedkope(re) uitvoeringen van banden horen daar vaak bij.

Op de zijkant van een band staat meestal wel wat informatie.

Op de zijkant staat.
Performance
E bike ready
Dubbel defence
ADDIX Compound

Heb je daar wat aan?
Da's een vrij zware band, Double Defence is een lekbescherming van Schwalbe. Een van de betere, maar ook een van de zwaardere ;-)
Smart Sam's rollen op asfalt overigens vrij goed voor toch een redelijk grove band, door het doorlopende middenprofiel. In het terrein geloof ik niet dat een SS bijzonder licht rolt.

Maar goed, er zitten al Onza's op begreep ik ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Double Decence rolt stukken zwaarder.
Soms heb je het nodig, maar niet in de bossen in NL.
Geen verstand vd Onzas. Heb je daar ook verschillende versies van?

Rolweerstand kan je op een viaduct testen.
Rij naast elkaar van een viaduct. Start naast elkaar, met dezelfde snelheid.
Stop met trappen en kijk wat er gebeurt.
Dan van fiets wisselen en nog eens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zoals eerder gezegd zou ik het ook zoeken in de zithouding.

- zadelhoogte
- zadel setback
- Voorvork teveel Sag?
- Onza Canis heb ik ooit gehad, ik vond de banden zwaar lopen vergeleken met bijv. Conti X-King

En misschien zelfs de frame maat?
Een veel te grote fiets voelt ook lomp.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: zo 9 mei 2021, 18:10 Als de lagers zo zwaar lopen dat je er minuten mee verliest, dan moeten de wielen ongeveer blokkeren als je met de fiets aan de hand loopt.


Misschien dat een schijf nog scheef kan zijn, maar ook dat merk je meteen als je het wiel een slinger geeft.


Gaat ook op voor de lagers van de crank: als je de crank een slinger naar achteren geeft moet die binnen 5 cm stil staan wil je zoveel weerstand hebben dat je het voelt.


Enige logische verklaring is een compleet verkeerde houding.

Of iemand dus die niet door heeft dat er ergens iets heel zwaar loopt.
Een flink versleten aandrijflijn wellicht ook nog eens slecht gesmeerd kan ook de nodige watts wegsnoepen. Ik gok op een combinatie van vele kleine dingen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie