Hulp gezocht. Upgrade Scott Contessa Scale

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

Beste mtb-ers

Sinds een half jaar rijden mijn vrouw en ik regelmatig diverse tralies in Nederland.

Mijn vrouw Scott Contessa Scale 29 uit 2018. Ik de Commencal Meta tr 29 hardtsil uit 2015. Echter lijkt de Scott niet vooruit te komen, op hard aarde, mul zand en zelfs asfalt. Het lijkt wel stroop te hebben onder de wielen. Dat maakt dat mijn vrouw op mijn fiets zit en ik op de Scott! Heb de banden al veranderd. Maar het blijft een heel stuk zwaarder de fietsen. Als ik kijk hoe les draait. Is dat bij de Scott soepeler dan mijn Commencal!! Mijn Strava rondjes rij ik op de Commencal in ongeveer 5 minuten sneller dan op de Scott (Schoorl)
Ik twijfel nu om de fiets te verkopen, maar als ik alle reviews lees. Is de scott echt wel een goede racer

Wat raden jullie ons aan? Fiets upgraden met andere velgen? Ik heb de Specs van de Scott hieronder geplaatst.

Alvast enorm bedankt!!!


Specificaties

Algemeen
Type mountainbike
Hardtail
Gebruik mountainbike
Cross country
Framemateriaal
Aluminium
Maat wielen
29"
Model
Damesfiets
Versnellingen
20
Versnellingsgroep
Shimano Deore
Shimano XT
Type voorvork
Luchtvering
Voorvork merk
Fox
Lock-out voorvork
Lock-out vanaf stuur
Gewicht
12.40 kg
Frameset en vering
Afmontage
Achterderailleur
Shimano XT RD-M781 SGS Shadow Type / 20 Speed
Voorderailleur
Shimano Deore FD-M6000 / 31.8mm
Shifters
Shimano deore SL-M6000 Rapidfire plus / 2 way release w/gear indicator
Crankstel
Shimano FC-M6000 2-piece Design / 36x22T
Bottombracket
Shimano SM-BB52 68mm shell
Ketting
KMC X10
Cassette
Shimano CS-HG50-10 / 11-36T
Onderdelen
Remmen
Shimano BR-M395 / Hydr. Disc SM-RT54 CL Rotor / 180F/160R
Stuur
Syncros M3.0 / 680mm black / 31,8mm / 12mm rise / 9° BS
Stuurpen
Syncros M3.0 / 7° / Black
Zadel
Syncros FL 2.5 Women
Zadelpen
Syncros M3.0 27.2mm / 350mm / Black
Wielen
Banden
Kenda Slant 6 2.35 / 60 TPI
Velgen
Syncros X-20 Disc 32H / black
Naven
HUB (FRONT) Formula CL51 HUB (REAR) Shimano FH-M4050 CL
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik zou als eerste naar de achternaaf kijken en dan met name of die wel soepel draait, het klinkt alsof deze te strak staat afgesteld of heb je dat al gecheckt?
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Misschien is het de 20sp achterderailleur?

Maar zonder gekheid, kun je de wielsets niet uitwisselen? Of hebben die verschillende breedtes?
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Wat voor banden heb je gemonteerd? Balen als het niet lekker loopt, zou toch wel moeten kunnen met die fiets. Neem aan dat je alles wel een goede check hebt gegeven met de fiets in een standaard? Alles even nalopen, lopen de cranks wel mooi, de derailleur, ketting, naaf, body, remmen etc? Het kan ook een opeenhoping zijn van verschillende effecten door slijtage, geen goed onderhoud of verkeerde afstelling.
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

De banden die erop zaten wRen Swalben smart Sam op. Nu Onza Canis, rijdt al iets beter. Hoe hard pompen jullie de banden op? Ik dacht dat ze niet te hard moeten, ik rijd ook sectoren mul zand.
Vandaag alles uit elkaar gehaald. Cassette, ketting en voorblad zijn af. Dus dat moet vervangen worden.

Het liefst naar 1 groep. Maar ben bang dat als ik er 1-10 van maak dat ik te kort kom. Wat denken jullie? Als dit wel kan wat zou dan de beste verhouding zijn wbt tandwielen?

Upgraden naar 1-11 of 1-12 SLX of XT wordt volgens mij wel een duur grapje. Derri moet dan ook vervangen worden. Dan natuurlijkheid ook de shifters. Kortom de gehele groep!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Is het versleten dan? Want er af halen betekent niet automatisch dat je het moet vervangen. Je kunt natuurlijk voor 1x10 kiezen met een 11-46 cassette met bijv een 32t chainring. Dan kom je nog steeds overal rond en hoef je alleen de cassette, ketting en chainring maar te vervangen. Voordeel van zo'n 10 speed cassette is dat die iets van €40 kosten ipv €100+ voor een 12 speed.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

Ok tnxx.
En kan ik dan zo de voor derrie eraf slopen?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Surf1975 schreef: za 8 mei 2021, 18:40 Ok tnxx.
En kan ik dan zo de voor derrie eraf slopen?
Ja die voorderrie kan er gewoon af. Je moet wel een Narrow-Wide chainring hebben. Het kan ook met je huidige chainring maar dan moet je de derrie laten zitten ter voorkoming dat je ketting er af stuitert. Dan is het dus een veredelde chainguide.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Maar moet de chainring ook vervangen. Doen we het gelijk goed.
Zit er trouwens verschil in de crank? Wil de huidige Deore dan vervangen voor de SLX. Maar zie dat deze onderverdeeld worden in 1-10, 1-11 en 1-12. Maar een crank is toch een crank? Ik kan dus niet een Zgn 1-11 crank op mijn huidige opzet gebruiken? Moet ik dan een andere derrie kopen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt wel in de wilde weg een halve fiets gaan upgraden, maar daar ligt het niet aan als de fiets zwaar lijkt te lopen. Dan is er gewoon iets mis:
- remmen die aanlopen.
- lagers van wielen, trapas en/of pedalen die stroef draaien.
- op verharde wegen: banden te zacht (in het terrein zijn ze niet snel te zacht).
- versleten/slecht onderhouden drivetrain, vastzittende ketting etc.
- een inefficiënte zithouding, je kunt je kracht niet kwijt. Vergelijk eens hoe jij (en je vrouw) op de beide fietsen zitten, waar zitten de verschillen? Zit je heel anders t.o.v. de pedalen?

Ik zou iig niet gaan vervangen zonder eerst de oorzaak (of meerdere oorzaken, kan ook een optelsom zijn) duidelijk te hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

Klopt Kermit,

Maar de casette, ketting en voorblad waren echt aan vervanging toe. Dan maar gelijk kijken wat we dan moeten plaatsen. Mijn vrouw wil niet klooien met schakel.. dus eenvoud is dan fijn. Vandaar van 2-10 naar 1-10.

Kan nu een SLX crank (origineel 3 bladen) overnemen welke al een narrow blad heeft geplaatst. Kan ik gelijk zien hoe de lagers eruit zien en vervangen.
Hoop dat dit geen probleem zal zijn. Van 2-10, naar 1-10. Met een SLX omgebouwd van 3 maar 1 blad.

Gelijk nieuwe ketting en derrie wieltjes vervangen.

Dan ook de remmen nalopen. Zitten al andere bandjes op. As zit prima, en draait soepel.

Tja wat zou het nog meer kunnen zijn?
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Zoals Kermit aangeeft; zou alles toch eerst even nalopen, het moet echt wel te vinden zijn .En heeft de fiets al wat slijtage dan kunnen het ook meerdere dingen zijn. Simpel om na te gaan hoe de naven lopen, de derailleurwieltjes, de bracketlagers, of de remmen niet licht aanlopen etc.
En over dat ombouwen naar 1 x 10 vanuit de huidige setup; als ik het goed heb dan kan de derailleur maximaal 36 tanden aan en heeft deze geen verhoogde veerspanning om de ketting bij een 1x setup goed strak te houden. Dan wordt het erg klapperen. Zou het lekker zo houden als het is. Die slx crank met die van drie naar 1 is gegaan kan je dan laten zitten. Denk dat je hoog risico hebt op een te onstabiele klapperende setup. En anders nu goed onderhoud op alle punten, dan moet de fiets echt gaan lopen. En dan kan je altijd nog de juiste parts gaan opsparen door hier in de te koop rubriek te kijken, marktplaats, koopjes ed.
Die fiets moet echt wel goed rijdend zijn te krijgen met de huidige parts, maar hij zal al wat hebben gereden als ook de bladen al versleten zijn en heb je ook goed onderhoud nodig.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

In mijn beleving zou de Scott sneller moeten zijn dan de Commencal omdat ie lichter zou moeten zijn.
Stel dat dezelfde banden er op gezet waren wat is er dan anders:
- overbrengingsverhouding; voortandwiel, ketting, cassette
- geometrie; kunnen uittrappen en kunnen aanzetten in de zithouding
- toch niet dezelfde banden
- geometrie; weinig vertrouwen in de afdaling dus meer remmen
- Onderhoud; kogellagers en ketting lopen net zo soepel
- onderhoud; remmen staan vrij van de velgen/schijven
- iets wat ik (nog) niet kan bedenken?
Lekker fietsen!
Surf1975
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 14 november 2020, 20:15

Precies Peter,

Dat had ik ook.
Zitten nu andere banden op, lijkt iets te verbeteren, maar is minimaal.
De Commencal heeft 1-11, de Scott 2-10.

Heb nu een SLX Crank met narrow tandwiel besteld. Zal nieuwe bottom bracket bestellen BB52 als het goed is.
Omdat de cassette en ketting af is, moet ik die ook hebben. Alleen lastig om te vinden nu.

As van achterwiel is nog goed. Maar moet verder uitzoeken of daar ook lagers inzitten, draait verder goed.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

RobertG8 schreef: za 8 mei 2021, 21:51 En over dat ombouwen naar 1 x 10 vanuit de huidige setup; als ik het goed heb dan kan de derailleur maximaal 36 tanden aan en heeft deze geen verhoogde veerspanning om de ketting bij een 1x setup goed strak te houden. Dan wordt het erg klapperen. Zou het lekker zo houden als het is. Die slx crank met die van drie naar 1 is gegaan kan je dan laten zitten. Denk dat je hoog risico hebt op een te onstabiele klapperende setup.
Waarom zou je een verhoogd risico hebben op klapperen? Ik bedoel dan meer risico op klapperen dan nu. De achter derailleur verandert niet, de cassette verandert niet. Het voorste blad wordt een NW blad met een aantal tanden ergens tussen de kleinste en grootste van nu.
Ook een nieuwe ketting (op maat) maar is niet van invloed op het klapperen.
Plaats reactie