bescherming en zo...

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Het forum een beetje afschuimende was ik op zoek naar een soort van groot topic over bescherming. Niet alleen omdat ik zelf sinds kort op een BMX baan rijd en me een beetje aan het oriënteren ben op hoe ik me nu moet gaan inpakken... de vraag is namelijk niet of ik ga vallen, maar wanneer. En dan doe ik dat zo goed mogelijk ingepakt, maar ook merk ik dat de routes in NL steeds meer bike park achtige features krijgen en daarmee kan de vraag voor bescherming ook nog wel eens relevant zijn. Ik kon een dergelijk topic niet vinden.. Als het er wel is, dan lees ik het graag.

Om een beetje een idee te krijgen van wat er is en wat er ook gebruikt wordt. Ben ik op zoek naar gebruikers ervaringen.

Wie rijdt er hier standaard met bescherming? En waarmee? En als je het niet doet, waarom niet?

Ik draag standaard handschoenen met lange vingers. Verder heb ik voor mijn normale heuvelrug rondjes een helm (enduro MT500). En nu de jaren wat gaan tellen overweeg ik steeds meer om standaard ook een soort knie bescherming te gaan dragen, maar ik ben vaak toch een veredelde wielrenner in lycra asl ik die rondjes rijd om daar dan knie beschermers bij te gaan dragen vind ik dan ook wat ver gaan (eigenlijk geen excuus maar toch).

Voor op de BMX baan gebruik ik een specifieke broek, een full face (100 % status) en heb ik een hard plastic knie-scheen combi van kenny en een setje race face elleboog beschermers via marktplaats op de kop getikt.. Maar helemaal tevreden ben ik niet, het doet natuurlijk wat, maar het zit eigenlijk niet lekker en ben me dus aan het oriënteren op "wat dan?"

Nu zijn er best wat verschillen, je hebt alleen knie beschermers, maar ook knie - scheen combinaties. Nog een soort van knie + stukje been maar niet volledige scheen. Ook zie ik dat je body protectors hebt met lange mouwen - geïntegreerde elleboog - maar ook korte mouwen zodat als je je elleboog wil beschermen je daar iets aparts voor moet regelen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over beschermlaag zelf, hard plastic, impact schuim, combinatie.

Wanneer kies je waar voor?

Het valt me op dat nekbeschermers op de bmx baan eigenlijk niet gedragen worden en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik een MTB-er ook nog nooit mee gezien heb? Waarom dan denk ik, is dat enkel de prijs? Dat zijn toch ook beschermers die hun sporen wel verdiend hebben, of heb ik dat mis?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel protectie aan hebben is gewoon niet comfortabel. Daarnaast zit het niet in de cultuur bij xc-achtig fietsen, zelfs wedstrijdrijders op serieuze parcoursen dragen niet meer als een helm.

Voor mezelf sprekend: helm is uiteraard standaard. Knie protectie alleen op "buitenlandse" bergtrails, soms ook elleboog protectie (beide goed fietsbare bescherming).
Dan heb ik ook een rugzak om met een protector erin.

Voor de rest is het gezond verstand gebruiken en je eigen grenzen respecteren...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens mij zijn er genoeg topics over kniebeschermers, elleboogbeschermers, etc... inclusief gebruikservaringen.

Wel of geen bescherming en indien wel, wat voor; is allemaal een vraag van de omstandigheden en intentie...

HJ12 schreef: zo 9 mei 2021, 19:31Het valt me op dat nekbeschermers op de bmx baan eigenlijk niet gedragen worden en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik een MTB-er ook nog nooit mee gezien heb? Waarom dan denk ik, is dat enkel de prijs? Dat zijn toch ook beschermers die hun sporen wel verdiend hebben, of heb ik dat mis?
Werden wel gedragen maar de meeste mensen zijn er van teruggekomen, net zoals in MX overigens... (dat ze hun sporen verdiend hebben wordt niet door iedereen gedeeld)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

cheeta schreef: zo 9 mei 2021, 20:14 Volgens mij zijn er genoeg topics over kniebeschermers, elleboogbeschermers, etc... inclusief gebruikservaringen.

Wel of geen bescherming en indien wel, wat voor; is allemaal een vraag van de omstandigheden en intentie...

HJ12 schreef: zo 9 mei 2021, 19:31Het valt me op dat nekbeschermers op de bmx baan eigenlijk niet gedragen worden en de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik een MTB-er ook nog nooit mee gezien heb? Waarom dan denk ik, is dat enkel de prijs? Dat zijn toch ook beschermers die hun sporen wel verdiend hebben, of heb ik dat mis?
Werden wel gedragen maar de meeste mensen zijn er van teruggekomen, net zoals in MX overigens... (dat ze hun sporen verdiend hebben wordt niet door iedereen gedeeld)
dan zal ik wel niet goed gezocht hebben.. ik kon het niet goed vinden.. maar goed.

Teruggekomen van het dragen van een neckbeschermer, omdat ze dus niet zouden doen wat ze moeten doen? Of omdat men het niet lekker vind zitten/ teveel zou beperken? Ik zat net nog even naar de bmx finale (heren) in verona te kijken en zag dat de Zwitser er eentje droeg, verder niemand, bij de dames waren er meer..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

HJ12 schreef: zo 9 mei 2021, 19:31
Wanneer kies je waar voor?
- "normale" ritjes NL, baggy met lycra eronder (2 lagen die in geval van crash over elkaar glijden), lange handschoenen en trail helm (POC tectal)
- In buitenland vaker mijn rugzak op, Camelbak met rugprotectie ingebouwd.
- sinds ik wel eens in een bikepark rij heb ik ook een protectie vest (EVOC) + lichte FOX knie en elleboog beschermers omdat ik mij wat "naakt"voelde vergeleken met de rest v.d. bezoekers in mijn standaard trail outfit. Dat is deels psychologisch omdat ik buiten het park ook gewoon Alpen afdalingen rij in mijn standaard outfit en dan vaak mijn knie en elleboog protectie vergeet (zit nog niet in mijn systeem)

Inmiddels wel een soort voorbeeld functie naar mijn zoontje en ook omdat het op veel plekken verplicht wordt op zoek naar een FF helm die fijn zit voor een brildrager.

Actieve veiligheid is altijd 95%, je protectie is alleen voor pech en f#ck ups :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Ha thanks!! Inmiddels her en der wat body protectors besteld om eens te kijken wat mij het meeste ligt!
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

HJ12 schreef: do 27 mei 2021, 21:18 Ha thanks!! Inmiddels her en der wat body protectors besteld om eens te kijken wat mij het meeste ligt!
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit is gekomen!

Zelf ben ik ook op zoek naar wat meer bescherming. Wil binnenkort eens bikeparks gaan bezoeken om wat aan jumps, drops en kombochten te gaan werken, misschien ook een of enkele clinics volgen en zo af en toe eens de grens over voor wat uitdagendere trails.

Naast uiteraard de helm en handschoenen, wil ik in ieder geval kniebeschermers aan gaan schaffen, en ik denk ook over een lichte bodyprotector.

Zou bijvoorbeeld een O'Neal Impact Lite shirt iets zijn? https://www.oneal.eu/en/o-neal-impact-l ... v-18-black
Of is de rugprotectie daarvan niet voldoende en kan ik beter een losse rugprotector of rugzak met bescherming kopen?

Wellicht toch een klasse "hoger" zoals de Oneal STV https://www.bike24.com/p2399781.html
of Alpinestarts Paragon Lite Shirt https://www.bike-discount.de/en/alpines ... ctor-shirt ?

Ben benieuwd naar ervaringen!

En mochten mensen in deze categorie iets hebben liggen dat voor een leuke prijs weg mag (1.78m, 80kg), stuur me gerust een bericht!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je toch al gewend bent met een rugzak te rijden (zoals ik) is de stap naar eentje met protector erin heel klein. En je voelt er niets van, dus dat zou ik altijd doen.

Bij verdere protectie is het een afweging van wat je wilt gaan fietsen, hoeveel risico je bereid bent te nemen en hoeveel comfort je in wilt leveren :)
Op een Alpendagtocht wil je geen hele grote zware bescherming dragen, daarvoor moet je gewoon teveel trappen. Idem voor een full face helm, veel te zwaar en te warm. Hooguit hang je een kinstuk aan je rugzak op de klims en schroeft dat aan je helm voor de afdalingen.

Een dagje bikepark is wat anders, met de lift omhoog en vaak hogere snelheden dan op onbekend terrein, zeker naarmate je de tracks beter leert kennen.

Dus stem je protectie af op je plannen en het risico dat je denkt te lopen. En bedenk daarbij dat geen enkele protectie een volwaardige vervanger is van je gezonde verstand gebruiken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

In Nederland: Trail helm, lange handschoenen, stevige broek (kort of lang)
Op buitenlandse trails komen daar lichtgewicht kniebeschermers bij (IXS flow meen ik), en heel soms elleboogbeschermers (maar die zitten k*t)
Voor endurotrails gaat er ook nog een rugbeschermer aan. Bovendien gaat de full-face op, met goggles
Voor bikeparks heb ik sinds kort (en nog niet uitgeprobeerd) een body-protector van IXS (zo eentje met van dat schuimspul die onder de kleding gedragen wordt), met lange mouwen zodat ook de ellebogen beschermd zijn, en harde knie-scheenbeschermers.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Michielemans schreef: do 31 maart 2022, 22:42
HJ12 schreef: do 27 mei 2021, 21:18 Ha thanks!! Inmiddels her en der wat body protectors besteld om eens te kijken wat mij het meeste ligt!
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit is gekomen!

(...)
Voor mijn bmx/ bikepark / dirt avontuur heb ik een TLD protectie vest, deze https://troyleedesigns.com/products/785 ... hirt-black maar de mate van bescherming vind ik erg beperkt. Voor mijn ellebogen heb ik een setje race face beschermers met van dat impact schuim dat hard wordt. Deze doen het imho erg goed, goede aanwinst en als je gaat krijgen je ellebogen altijd wel een opdonder. Qua knie bescherming heb ik een setje IDP7 transitions en die heb ik gelukkig nog niet hoeven testen. Voorheen had ik een wat hard plastic knie/ scheen combi van Kenny, op zich best ok. Maar die verdraaide de eerste keer dat ik echt best hard onderuit ging en daarmee beschermde ze niet meer mijn knie... Ik had voorheen een 100% stratus helm, die met een klap afgeschreven en heeft zijn werk ogenschijnlijk goed gedaan.. En nu heb ik een Fly racing formula mx/bmx full face. En die zit erg goed, niet te zwaar en voelt veilig!! Inmiddels ook een leatt impact short.. zit prima, doet een beetje iets, maar ziet er vooral fancy uit..

Op de BMX race baan draag ik alles, bij een DJ sessie (griffioen outdoor) alleen knie, elleboog en fullface helm. Bij park achtige situaties weer alles.. Soms voel ik me wat overdressed (als je ziet wat ik aan heb en ik me realiseer wat ik kan)... maar ach.. ik ben de jongste niet meer, heb een gezin / eigen onderneming/ ... / verantwoordelijkheden, dus een beetje extra bescherming kan geen kwaad..
Laatst gewijzigd door HJ12 op vr 1 april 2022, 18:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Dank voor de reacties! :-q

Zoals gezegd wil ik vooral mijn techniek naar een iets hoger niveau brengen, waarbij deze echt niet perfect hoeft te worden.
Ik fiets al een aantal jaar maar zie mijzelf nog wel als redelijke beginner, zou graag vooral in het buitenland met een lekkere ontspannen flow wat rode trails kunnen rijden en af en toe een jump of niet al te hoge drop meepakken, om het fun gehalte net iets hoger te tillen.
Of bijvoorbeeld op een Harry Slinger of Traumapad toch eens iets meer gaan pushen, nu haal ik daar vaak toch de snelheid er even uit.
Wat vaker naar de NL bikeparks (bijv. Mook) of eventueel een clinic lijkt me dan een leuke manier om de techniek beter onder de knie te krijgen.

Daarbij loop ik tegen de 40 en merk ik gewoon dat mijn lichaam wat minder snel herstelt van blessures, heb de laatste tijd wat akkefietjes gehad (niet op de fiets) en heb geen zin om mijn lichaam de vernieling in te helpen.

Denk dat een paar lichtgewicht kniebeschermers (bijv. Fox enduro of IXS flow), eventueel dito elleboogbeschermers voor mij voldoende zouden zijn, met dan misschien nog een lichtgewicht protectie shirt of rugbeschermer erbij. Beetje zoals 38x10 ook aangeeft.
Ik rijd normaalgesproken niet met rugzak maar met een heuse fannypack omdat ik vrij snel zweet, dus moet nog even kijken wat daar het handigst is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bikepark Mook rijd ik alleen als ik daar langs kom met de blauwe mtb-route, en dan heb ik geen extra protectie aan. Maar ik zoek ook niet de uiterste grenzen op en maak geen flinke sprongen. Wil je dat wel doen kan wat meer bescherming geen kwaad.
Ik heb alleen geen zin om de rest van de route(s) continu met protectoren te moeten rijden.

De IXS Flow heb ik ook, relatief comfy beschermers waar ik een aardig stuk mee kan fietsen zonder er last van te krijgen. Alleen zweet het een stuk meer dan met de frisse wind om je knietjes :D
Deze heb ik voornamelijk gekocht om tijdens Alpenvakanties toch enige bescherming te hebben. Na daar eerder zeker vijftien vakanties zonder iets van beschermers te hebben gereden.... :o :D

Het blijft een afweging. Ik merk wel dat als je eenmaal begint met bescherming het steeds slechter voelt als je ze niet draagt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Als je vaker valt draag je vaker protectie,

Ik rij met Fox mega grote kniebeschermers. Uit de tijd dat subtielere formaten er nog nauwelijks waren. Maar ze doen hun werk uitstekend. IXS protectie bibs (werkt), IXS 'body harnas', Fox elleboogprotectie, IXS trail helm. Full Face helm staat op de to buy list. Ik kan wel eens gaan mtb'en heeft een dergelijke helm ook nut :wink:
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 315
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

38x10 schreef: vr 1 april 2022, 09:41 In Nederland: Trail helm, lange handschoenen, stevige broek (kort of lang)
Op buitenlandse trails komen daar lichtgewicht kniebeschermers bij (IXS flow meen ik), en heel soms elleboogbeschermers (maar die zitten k*t)
Voor endurotrails gaat er ook nog een rugbeschermer aan. Bovendien gaat de full-face op, met goggles
Voor bikeparks heb ik sinds kort (en nog niet uitgeprobeerd) een body-protector van IXS (zo eentje met van dat schuimspul die onder de kleding gedragen wordt), met lange mouwen zodat ook de ellebogen beschermd zijn, en harde knie-scheenbeschermers.
Weet je welk type die body protector is?

En is een rugbeschermer eigenlijk vooral bedoeld om je ruggengraat te beschermen mocht je op uitstekende stenen o.i.d. vallen of op de een of andere manier achterwaarts een boom tegenkomen, of beschermt het ook tegen bijv. het draaien van je rug tijdens een val?
Probeer eigenlijk te bepalen of een rugbeschermer toegevoegde waarde heeft bij een bikepark als Mook..
JOMTB
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: zo 19 juli 2020, 12:56

Ik ben een paar keer gevallen zonder beschermers en flinke schaafwonden aan over gehouden. Sindsdien rij ik std met fox d30 knie en elleboog beschermers.
Laatst weer gevallen en dan wel wat butsen, maar geen grote schaafwond.
Ook heb ik een rugbeschermer in de rugtas.
Alles hangt af van hoe je valt. Maar als je ongelukkig met je rug op een steen/richel of boomstronk valt is zo een beschermer wel fijn. Hij beschermt niet tegen torsie/draaiende bewegingen, maar de meeste breuken komen door overstrekking of overbuiging. Daar helpt de rugbeschermer wel tegen.
In Mook hangt het er van af welke lijn je rijd en hoe goed je techniek is.
Ik ben bij de middelste drop op mijn snufferd gegaan en was erg blij met mijn beschermers 😁
Plaats reactie