Ik heb wat rondgekeken op het forum maar vind er weinig over.
Met wat voor soort/materiaal remblok rijden jullie? Ik heb altijd met de standaard shimano blokken gereden. Tot ik bij disco-brakes ging shoppen. Daar stonden ceramic pro blokken. Dit moest een upgrade zijn tov de standaard blokken.
Ik heb ze gekocht en sindsdien nooit meer wat anders gereden. Ze zijn stil, slijtvast voor Nederland en doen het eigenlijk hetzelfde ongeacht de omstandigheden. Wat ook (vooral in het buitenland) als voordeel heeft gefunctioneerd is dat ze extreem goed de hitte afvoeren. Dit is ook meteen een nadeel: ze missen wat "bite" en dat is toch wel lekker in een rem. Zodra ze warm zijn zijn ze perfect. Schoonmaken van schijf en blok helpt daarbij ook. Toch is het wellicht tijd over te stappen naar wat anders.
Wat voor materiaal gebruiken jullie, en waarom?
Wat info van discobrakes zelf. https://www.discobrakes.com/?s=0&t=10&q=compounds&
Verschillende soorten remblok materialen
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Laatst gewijzigd door twowheeler op wo 12 mei 2021, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Who needs roads when there's dirt
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik rijd met de originele Shimano blokken. Hier op de NL routes maakt het allemaal niet zoveel uit, dan zou ik het gewoon bij resin/organic houden zonder koelvinnen want dat is (binnen de Shimano blokken) de goedkoopste optie.
De fiets waarmee ik ook in het buitenland rijd heeft wel de koelvinblokken, en dan voor organic en achter metal. Achter ontkom je soms niet aan slepend remmen en daar wil ik dan ook de best mogelijke optie qua hitteverwerking. Voor is dat nog nooit een probleem geweest.
Ik merk niet veel verschil in werking tussen organic en metal, remt allebei prima (XTR 980 tweezuiger op de ene fiets, XT 8020 vierzuigers op de andere).
De fiets waarmee ik ook in het buitenland rijd heeft wel de koelvinblokken, en dan voor organic en achter metal. Achter ontkom je soms niet aan slepend remmen en daar wil ik dan ook de best mogelijke optie qua hitteverwerking. Voor is dat nog nooit een probleem geweest.
Ik merk niet veel verschil in werking tussen organic en metal, remt allebei prima (XTR 980 tweezuiger op de ene fiets, XT 8020 vierzuigers op de andere).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 201
- Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11
interessant.
de semi metallic die ik in de winter / modder rij komt in deze lijst slecht uit.
en de resin die ik in de zomer rij staat er niet tussen?
reden voor mijn keuze: meer 'bite' in de modder, meer modulatie in de zomer.
hoe verhoud de kost van die keramische blokken met de andere? En kan je ze op elke remschijf gebruiken?
de semi metallic die ik in de winter / modder rij komt in deze lijst slecht uit.
en de resin die ik in de zomer rij staat er niet tussen?
reden voor mijn keuze: meer 'bite' in de modder, meer modulatie in de zomer.
hoe verhoud de kost van die keramische blokken met de andere? En kan je ze op elke remschijf gebruiken?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Shimano (en de meeste andere merken) bieden origineel de keuze tussen metal (ook wel sintered genoemd) en resin (ook wel organic) genoemd.
Resin remt iets harder, maar slijt sneller en verbrand eerder.
Metal gaat in de modder wat langer mee en verbrand minder snel tijdens lange afdalingen (buitenland).
Metal piept in de regen.
In je auto wordt metal/sintered gebruikt voor de remmen en resin/organic voor de koppeling.
Ceramic is slijtvaster, maar moet warm worden voordat het echt gaat remmen.
Je remmen pakken dus minder hard als je begint met remmen en gaan daarna steeds harder remmen.
Daar moet je van houden.
De semi sintered van Disco (resin met snippertjes brons?) doet het in NL ook niet slecht en kost bijna niets, dus weggooien na een modderige tocht doet geen pijn.
In de bergen krijgt semi sintered het te warm en gaat faden, steeds minder hard remmen dus. Erg onaangenaam.
Zelf rij ik metal/sintered. De achterrem liefst met koelvinnen omdat ik vaak slepend rem met het achterwiel.
Maar ik woon niet in NL en heb een berg van ruim 500m in de achtertuin.
Resin remt iets harder, maar slijt sneller en verbrand eerder.
Metal gaat in de modder wat langer mee en verbrand minder snel tijdens lange afdalingen (buitenland).
Metal piept in de regen.
In je auto wordt metal/sintered gebruikt voor de remmen en resin/organic voor de koppeling.
Ceramic is slijtvaster, maar moet warm worden voordat het echt gaat remmen.
Je remmen pakken dus minder hard als je begint met remmen en gaan daarna steeds harder remmen.
Daar moet je van houden.
De semi sintered van Disco (resin met snippertjes brons?) doet het in NL ook niet slecht en kost bijna niets, dus weggooien na een modderige tocht doet geen pijn.
In de bergen krijgt semi sintered het te warm en gaat faden, steeds minder hard remmen dus. Erg onaangenaam.
Zelf rij ik metal/sintered. De achterrem liefst met koelvinnen omdat ik vaak slepend rem met het achterwiel.
Maar ik woon niet in NL en heb een berg van ruim 500m in de achtertuin.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
In natte omstandigheden rijd ik maar zelden, als het regent ga ik niet fietsen
Maar mijn blokken zijn vrijwel altijd stil, zowel de resin als de metal blokken. Worden ze nat gaan ze even piepen maar zodra ze droog geremd zijn is dat ook weer over.
Alleen toen ik twee dagen achter elkaar in Saalbach-Hinterglemm aan het dalen was werden de remmen steeds lawaaiger, zowel voor als achter. Ook de remkracht werd gedurende die dagen iets minder dan ik van die remmen gewend was (de XTR 980's). Thuisgekomen de blokken eruit gehaald en die waren inmiddels vrij dun geworden
Lang geleden (>10 jaar) heb ik eens voor een kleine 25 euro een vijf-pak merkloze blokken gekocht bij Chainreactioncycles, een of andere semi-metallic versie. Die deden het een fractie minder goed dan de originele Shimano blokken (maar zeker acceptabel) en waren ook wat sneller versleten. Ook brokkelde het frictiemateriaal langs de randen een klein beetje af.
Ondanks dat die ervaring niet echt slecht was is het toch de laatste keer geweest dat ik van de originele blokken afgeweken ben. En omdat veruit de meeste km's toch in NL gereden worden (bij droog weer) doe ik heel lang met een set remblokken, dus is de nood voor budget-blokjes ook niet zo groot...
Maar mijn blokken zijn vrijwel altijd stil, zowel de resin als de metal blokken. Worden ze nat gaan ze even piepen maar zodra ze droog geremd zijn is dat ook weer over.
Alleen toen ik twee dagen achter elkaar in Saalbach-Hinterglemm aan het dalen was werden de remmen steeds lawaaiger, zowel voor als achter. Ook de remkracht werd gedurende die dagen iets minder dan ik van die remmen gewend was (de XTR 980's). Thuisgekomen de blokken eruit gehaald en die waren inmiddels vrij dun geworden
Lang geleden (>10 jaar) heb ik eens voor een kleine 25 euro een vijf-pak merkloze blokken gekocht bij Chainreactioncycles, een of andere semi-metallic versie. Die deden het een fractie minder goed dan de originele Shimano blokken (maar zeker acceptabel) en waren ook wat sneller versleten. Ook brokkelde het frictiemateriaal langs de randen een klein beetje af.
Ondanks dat die ervaring niet echt slecht was is het toch de laatste keer geweest dat ik van de originele blokken afgeweken ben. En omdat veruit de meeste km's toch in NL gereden worden (bij droog weer) doe ik heel lang met een set remblokken, dus is de nood voor budget-blokjes ook niet zo groot...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik heb van Bouwpakket een paar setjes Uberbike brakepads overgenomen en die hebben hun zogenaamde Race-Matrix compound. Mix van verschillende metalen volgens hun website en ik vind ze echt fantastisch. Dacht in eerste instantie dat het resin pads waren qua stopping power maar zijn dus metallic. Heb iig hoge verwachtingen van deze pads voor straks in het bikepark of de bergen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
Remblokken van EBC type gold bevallen me goed in het buitenland. Zijn prijzig. Ze gaan lang mee mede omdat er meer remvoering op zit door de dunnere plaatjes.
http://www.sabma.be/PBSCCatalog.asp
http://www.sabma.be/PBSCCatalog.asp
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Voor rij ik met resin blokken in de MT-5’s. Achter met metallic. Metaal moet ook opwarmen om goed te werken en meestal rem ik achter immers meer slepend dan voor. Volgens mij zat er in die resin blokken ook Kevlar maar daar ben ik geen fan van. Kevlar is niet een verbinding waarvan je de resten in de natuur wil achterlaten (iets met lange moleculaire ketens die niet afbreken en dus eeuwig in de natuur blijven, verspreiden via oppervlaktewater en schade aanrichten in organismen). Dat ik m’n carbon fiets met de auto naar de route breng is al erg genoeg dus die blokken koop ik niet meer.
Ik heb nu een paar van dat merk waar op staat dat het ‘elite’ compound is en neem aan dat daar gemalen elite-amateurwielrenners doorheen zitten. Of nootjes en rozijnen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de remkracht nog steeds vind tegenvallen, zelfs met 203mm schijven. Lang geleden reed ik met Gustav M en dat was alsof je een schietstoel tot je beschikking had. Piepen als een gek maar wel moeiteloze stoppies door alleen maar naar je remhendel te kijken. Als iemand remblokken weet die zo remmen dan houd ik me van harte aanbevolen. Modulatie is overrated.
Ik heb nu een paar van dat merk waar op staat dat het ‘elite’ compound is en neem aan dat daar gemalen elite-amateurwielrenners doorheen zitten. Of nootjes en rozijnen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de remkracht nog steeds vind tegenvallen, zelfs met 203mm schijven. Lang geleden reed ik met Gustav M en dat was alsof je een schietstoel tot je beschikking had. Piepen als een gek maar wel moeiteloze stoppies door alleen maar naar je remhendel te kijken. Als iemand remblokken weet die zo remmen dan houd ik me van harte aanbevolen. Modulatie is overrated.
Haha zelfde hier, ik zoek ook zoveel mogelijk remkracht (203 mm zit er pas recent op).Oli4k schreef: ↑wo 12 mei 2021, 22:37 Voor rij ik met resin blokken in de MT-5’s. Achter met metallic. Metaal moet ook opwarmen om goed te werken en meestal rem ik achter immers meer slepend dan voor. Volgens mij zat er in die resin blokken ook Kevlar maar daar ben ik geen fan van. Kevlar is niet een verbinding waarvan je de resten in de natuur wil achterlaten (iets met lange moleculaire ketens die niet afbreken en dus eeuwig in de natuur blijven, verspreiden via oppervlaktewater en schade aanrichten in organismen). Dat ik m’n carbon fiets met de auto naar de route breng is al erg genoeg dus die blokken koop ik niet meer.
Ik heb nu een paar van dat merk waar op staat dat het ‘elite’ compound is en neem aan dat daar gemalen elite-amateurwielrenners doorheen zitten. Of nootjes en rozijnen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de remkracht nog steeds vind tegenvallen, zelfs met 203mm schijven. Lang geleden reed ik met Gustav M en dat was alsof je een schietstoel tot je beschikking had. Piepen als een gek maar wel moeiteloze stoppies door alleen maar naar je remhendel te kijken. Als iemand remblokken weet die zo remmen dan houd ik me van harte aanbevolen. Modulatie is overrated.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 847
- Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
- Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10
Ik heb ook soms behoefte aan dergelijke remkracht. Heb tot nu toe met die ceramic nooit behoefte aan meer kracht gehad in de praktijk en ze zijn enorm goed te regelen. Maar voor "agressief" rijden en stoppies enzo is die bite wel lekker.Oli4k schreef: ↑wo 12 mei 2021, 22:37 Voor rij ik met resin blokken in de MT-5’s. Achter met metallic. Metaal moet ook opwarmen om goed te werken en meestal rem ik achter immers meer slepend dan voor. Volgens mij zat er in die resin blokken ook Kevlar maar daar ben ik geen fan van. Kevlar is niet een verbinding waarvan je de resten in de natuur wil achterlaten (iets met lange moleculaire ketens die niet afbreken en dus eeuwig in de natuur blijven, verspreiden via oppervlaktewater en schade aanrichten in organismen). Dat ik m’n carbon fiets met de auto naar de route breng is al erg genoeg dus die blokken koop ik niet meer.
Ik heb nu een paar van dat merk waar op staat dat het ‘elite’ compound is en neem aan dat daar gemalen elite-amateurwielrenners doorheen zitten. Of nootjes en rozijnen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de remkracht nog steeds vind tegenvallen, zelfs met 203mm schijven. Lang geleden reed ik met Gustav M en dat was alsof je een schietstoel tot je beschikking had. Piepen als een gek maar wel moeiteloze stoppies door alleen maar naar je remhendel te kijken. Als iemand remblokken weet die zo remmen dan houd ik me van harte aanbevolen. Modulatie is overrated.
Who needs roads when there's dirt
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5574
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Het zijn natuurlijk niet alleen de remblokjes die het werk gedaan krijgen. Een goed ontluchte rem met schone rotor is wel voorwaarde #1
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je Magura hebt kan je alleen de hendels vervangen door Shimano met Servo Wave.
Dan verander je de hydraulische overbrenging een beetje, waardoor je meer remkracht ontwikkelt.
(Shigura)
Dan verander je de hydraulische overbrenging een beetje, waardoor je meer remkracht ontwikkelt.
(Shigura)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb altijd performance rempads magura gehad, ben sinds een maand overgestapt op hun sport pads die ebike optimized zoude zijn maar ik vind ze zo hard lawaaimakers. Elke keer als ze een beetje nat worden /geweest zijn duurt het ook vrij lang voordat ik mijn remkracht terug heb is dat normaal?
De sport pads bevallen mij niet echt daardoor.
De performance pads zijn altijd goed geweest, deed ontzettend lang met een setje maar deze brokkelen af langs de zij kant na een tijdje. Dus wou wat anders proberen.
Welke pads kan ik nog proberen? Heb magura mt4 remmen
De sport pads bevallen mij niet echt daardoor.
De performance pads zijn altijd goed geweest, deed ontzettend lang met een setje maar deze brokkelen af langs de zij kant na een tijdje. Dus wou wat anders proberen.
Welke pads kan ik nog proberen? Heb magura mt4 remmen