Alternatief SRAM DUB BSA73 BB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Michiel_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 juni 2020, 14:23

Dag allemaal,

mijn fiets is van september 2020 (Canyon Neuron CF 9 SL) en is voorzien met een SRAM DUB BSA73 bottem bracket.

Na vele ritten in alle weeromstandigheden (75% enduro, dus veel bergop waarbij veel kracht op de crank komt) hebben de lagers het begeven.

Na wat opzoekwerk kom ik tot de conclusie dat ik beter wegblijf van SRAM DUB BSA bottem brackets.

Nu zou ik graag overschakelen naar een duurzamer alternatief (uit alu?) waarbij de lagers apart vervangen kunnen worden en kwam ik uit bij Wheels mfg:

https://www.bike24.com/p2444704.html?me ... ,1870,1871

Wat zijn jullie bevindingen hierover, of hebben jullie een beter alternatief?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

DUB en BSA is geen goede combinatie.
Doordat DUB een 30mm as heeft zijn er dunnere lagers gebruikt.
Het resultaat ken je inmiddels.
Een Shimano of Raceface crank met 24mm as laat meer ruimte voor de lagers, waardoor deze veel langer meegaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michiel_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 juni 2020, 14:23

Bedankt voor je reactie.

Wat voor combinatie BB voor BSA73 - 24 mm crank raadt jij aan dan?

EDIT: zoiets als dit?

https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/t ... black.html
Laatst gewijzigd door Michiel_M op wo 12 mei 2021, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Raceface is helaas tegenwoordig ook 30mm en dub is officieel 28,99mm maar verhaal blijft hetzelfde natuurlijk.

Aanvulling op mezelf: raceface carbon is al een poosje naar 30mm, de alu varianten ken ik niet. Dat zou wel kunnen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Michiel_M schreef: wo 12 mei 2021, 13:36 Bedankt voor je reactie.

Wat voor combinatie BB voor BSA73 - 24 mm crank raadt jij aan dan?

EDIT: zoiets als dit?

https://wheelsmfg.com/bottom-brackets/t ... black.html
Ik gebruik Shimano XT en SLX cranks met (goedkope) Shimano lagers.
Zolang je de ketting schoonmaakt los van je fiets gaan die lagers erg lang mee.
En ze krijgen hier veel klappen, cranks zijn gehavend van steenslag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michiel_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 juni 2020, 14:23

Ik zit wel met een SRAM GX groep met XO1 derailleur, switchen naar een XT BB en SLX crank is perfect mogelijk toch?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heel leuk advies allemaal, maar als de bike van TS een DUB lager heeft heeft hij ook een DUB crank.
Als lagers van 30 EUR versleten zijn adviseer ik niet een crank van 100 of meer EUR te kopen die ook nieuwe lagers nodig heeft.

Sorry geen ervarng met Wheels Manuf, wel interesse in opties, ik heb ook een kraak in mijn dUB bracket (1800 km XC gebruik)

Enjoy!!

PS is de bracket pot goed gevlakt en parallel links en rechts? Dat maakt wel verschil in de levensduur van de lagers
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, nu gewoon een nieuw BSA-DUB lager dat lijkt de beste oplossing.
Maar mijn LTHT rijdt al sinds begin 2016 met dezelfde Shimano BSA lagers.
Dus nu de DUB dumpen en overstappen is zo gek nog niet, op de langere termijn.

Bracketpot vlakken is bij BSA minder noodzakelijk. Het systeem met de inschroef lagers is vergevingsgezind, en de productie van BSA brackets gaat in 1 machine in 1 gang, dus vrijwel altijd in 1 lijn.
Hooguit wat verf van het rondje schrapen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Michiel_M schreef: wo 12 mei 2021, 13:57 Ik zit wel met een SRAM GX groep met XO1 derailleur, switchen naar een XT BB en SLX crank is perfect mogelijk toch?
Net als bij je voor en achterwiel, de achterkant weet niet wat de voorkant doet ;)

Mijn ervaring is dat extreem dure lagers niet (veel) langer mee gaan.

De 24mm as van Shimano is gemaakt om met standaard lagers (25mm) in een BSA bracket te passen.
DUB en andere (bijna) 30mm assen zijn gedacht voor BB30 brackets.
De DUB BSA lagers zijn technisch gezien een ongelukkige noodoplossing.
Hambini heeft er een video aan gewijdt.
Bij deze lagers zijn niet alleen de kogeltjes een maat kleiner, maar ook de kogelbanen minder diep. Dit resulteert in meer flex in het lager (en de dikkere as was juist bedoeld om flex te verminderen :-{ ) en dus meer wrijving en meer slijtage.
Een Zee en Saint crank hebben een dikwandige 24mm as (vergeleken met XT en SLX). Dus ook minder flex (maar wel iets meer gewicht) terwijl het toch in een fatsoenlijk BSA lager past.

Op korte termijn dus gewoon een nieuw (goedkoop) DUB lager.
Voor de.lange termijn een crankstel dat beter bij je frame past.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 mei 2021, 13:30 DUB en BSA is geen goede combinatie.
Doordat DUB een 30mm as heeft zijn er dunnere lagers gebruikt.
Het resultaat ken je inmiddels.
Een Shimano of Raceface crank met 24mm as laat meer ruimte voor de lagers, waardoor deze veel langer meegaan.
Als DUB en BSA geen goede combinatie is met een 28,99mm as, met wat is DUB dan wel een goede combinatie? Een BB30 bracket is 42mm, een SRAM DUB BSA bottom bracket heeft een buitendiameter van 46mm. PF92 zijn nog iets kleiner dan BB30. DUB is niet bedacht voor BB30, DUB is bedacht om niet de problemen te hebben van een 30mm as in PF86/PF92. 30mm lagers moet jij dan wel helemaal verschrikkelijk vinden. Zitten Hope en Raceface er toch behoorlijk naast.

Bij mij gaan DUB lagers tot nu toe niet minder lang mee dan 24mm lagers van shimano en zeker lang dan 24mm lagers van raceface.
Laatst gewijzigd door Makkelijk op wo 12 mei 2021, 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb er met m’n bijna 100 kg in een jaartje 3500 km op zitten met DUB lagers en nog geen spoor van slijtage. Gewoon prima dus.

Wat ik wel soms hoor is dat er weinig vet in de lagers zit en het kan lonen om er bij nieuwe lagers even wat meer in te doen. En natuurlijk nooit met een waterstraal direct op de lagers.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Een DUB BSA lager bij montage goed voldrukken met lagervet helpt al veel... Was hetzelfde met de 24mm GXP van SRAM..
ik steek gewoon nieuwe DUB alleen dan dus voorzien van volle bak vet... gaan ze prima een jaar of anderhalf mee (lees ca 7500km)
Ik ben mij er eentje...
Michiel_M
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 24 juni 2020, 14:23

D-man schreef: wo 12 mei 2021, 16:41 Een DUB BSA lager bij montage goed voldrukken met lagervet helpt al veel... Was hetzelfde met de 24mm GXP van SRAM..
ik steek gewoon nieuwe DUB alleen dan dus voorzien van volle bak vet... gaan ze prima een jaar of anderhalf mee (lees ca 7500km)
Je steekt dus telkens een volledig nieuwe DUB BSA bottem bracket en doet aan de binnenkant voldoende vet waar de crank doorheen schuift of haal je de cups open en vervang je de lagers zelf? Naar mijn weten zijn die niet gemaakt om te kunnen onderhouden (of lagers wisselen)?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 12 mei 2021, 15:06
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 mei 2021, 13:30 DUB en BSA is geen goede combinatie.
Doordat DUB een 30mm as heeft zijn er dunnere lagers gebruikt.
Het resultaat ken je inmiddels.
Een Shimano of Raceface crank met 24mm as laat meer ruimte voor de lagers, waardoor deze veel langer meegaan.
Als DUB en BSA geen goede combinatie is met een 28,99mm as, met wat is DUB dan wel een goede combinatie? Een BB30 bracket is 42mm, een SRAM DUB BSA bottom bracket heeft een buitendiameter van 46mm. PF92 zijn nog iets kleiner dan BB30. DUB is niet bedacht voor BB30, DUB is bedacht om niet de problemen te hebben van een 30mm as in PF86/PF92. 30mm lagers moet jij dan wel helemaal verschrikkelijk vinden. Zitten Hope en Raceface er toch behoorlijk naast.

Bij mij gaan DUB lagers tot nu toe niet minder lang mee dan 24mm lagers van shimano en zeker lang dan 24mm lagers van raceface.
Als.ik Hambini mag geloven, en dat doe ik graag, dan is DUB eigenlijk dumb.
Misschien is het dan niet voor BB30 gemaakt, dont know, ik werk niet bij Sram en gebruik geen Sram dus er zit blijkbaar een hiaat in mijn BB kennis.
Probleem blijft dat je een (te) dikke as in een gat gaat stoppen, en daar moet dan een lager tussen passen.
Minder ruimte=dunner lager.
Dat Hope en andere merken zo'n lager maken wil niet zeggen dat het een goede constructie is.
Hooguit willen ze jou helpen (en geld verdienen).
Er is niets mis met een 30mm as (of 29
,8) maar dan moet er gewoon een groot gat in je frame zitten ;)

Maar als het werkt voor/bij jou, good for you.
TS heeft er blijkbaar een probleem mee en vraagt een alternatief.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 12 mei 2021, 17:34 Dat Hope en andere merken zo'n lager maken wil niet zeggen dat het een goede constructie is.
Hooguit willen ze jou helpen (en geld verdienen).
Er is niets mis met een 30mm as (of 29
,8) maar dan moet er gewoon een groot gat in je frame zitten ;)
Dan is het simpel, dan bestaan er geen geschikte frames. Nogmaals, de ruimte voor een BSA lager is veel groter dan voor welk pressfit lager dan ook, omdat het BSA lager helemaal niet in het frame zit. Er hoeft dus geen lager te passen tussen de as en het gat in je frame, zoals je het net zegt.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie