Je hebt alleen in de breedte niet meer ruimte bij BSA, dus daar ligt de maximale maat van de kogels vast. Ik heb een hekel aan mensen die schreeuwend en scheldend hun gelijk willen halen, dus Hambini negeer ik, maar dat neemt niet weg dat Shimano's systeem verreweg het beste is, vooral ook qua montage.
Overigens zijn de lagers in DUB ook gewoon 30mm, maar er zit een ring tussen om op die 28.99 uit te komen. Adapters zijn los te krijgen en dan kan je dus elk 30mm BSA lager gebruiken.
Wheels is trouwens uitermate puik spul, ging in de winkel standaard in elke pressfit raceframe als de standaard BB's gaar waren, en gingen dan heel lang mee.
Alternatief SRAM DUB BSA73 BB
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja dat is de truuk die ze hebben toegepast, en die achteraf best goed blijkt te werken.Dan is het simpel, dan bestaan er geen geschikte frames. Nogmaals, de ruimte voor een BSA lager is veel groter dan voor welk pressfit lager dan ook, omdat het BSA lager helemaal niet in het frame zit. Er hoeft dus geen lager te passen tussen de as en het gat in je frame, zoals je het net zegt.
In die cups kunnen ze ook een "DUB lager" stoppen, maar dat lager moet dan dunner zijn.
Bij een 1x as kan de cup groter worden, gekozen, zodat er een groter lager in zou passen.
Maar bij 2x cranks is er geen ruimte, moet binnen in de granny passen.
Verder is een groter lager dan weer dikker, waardoor de cups weer dunner moeten worden of het hele spul past niet meer tussen de cranks.
Ik zal eens kijken of ok de video van Hambini kan vinden, hij legt het iets duidelijker uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
24mm is natuurlijk zat en wat mij betreft deed iedereen het, maar zeker met pressfit lees je "gezeur" met 30mm assen in de praktijk, dus om te zeggen dat DUB en BSA niet goed samen gaat lijkt me gewoon niet kloppen. Bij welke trapas dan ook heeft een DUB of 30mm as weinig kogelruimte.
Waar woke is, is vuur
- D-man
- Extreme Biker
- Berichten: 667
- Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
- Mijn mountainbike: S-works Epic
Ik haal de seals uit de lagers doe die vol met lagervet en doe de seals terugMichiel_M schreef: ↑wo 12 mei 2021, 16:49Je steekt dus telkens een volledig nieuwe DUB BSA bottem bracket en doet aan de binnenkant voldoende vet waar de crank doorheen schuift of haal je de cups open en vervang je de lagers zelf? Naar mijn weten zijn die niet gemaakt om te kunnen onderhouden (of lagers wisselen)?
Ik ben mij er eentje...
Ik rijdt ook al een hele tijd met DUB en geen problemen ermee ondervonden. (wissel wel vaak van fiets dus dat scheelt misschien.)
Maar wil je goedkoper uitzijn zou je eens kunnen kijken bij ome Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/40008312 ... hweb201603_
Ik heb zelf eens een paar PF92 schroefbrackets gekocht daar en er was niks mis met de lagering. Dus misschien de moeite waard.
En anders gewoon 3 stuks bestellen.
Maar wil je goedkoper uitzijn zou je eens kunnen kijken bij ome Ali.
https://nl.aliexpress.com/item/40008312 ... hweb201603_
Ik heb zelf eens een paar PF92 schroefbrackets gekocht daar en er was niks mis met de lagering. Dus misschien de moeite waard.
En anders gewoon 3 stuks bestellen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Wil je duurzamer uit zijn (zowel voor jezelf als de rest van de planeet ) dan is Hope een aanrader. Gemaakt in de UK, voor de UK, dus lekker degelijk en goed in de modder. Met een adapter ook voor DUB geschikt, en mocht je ooit nog een andere crankset kopen dan kan je met een andere adapter gewoon je BB blijven gebruiken. Bij versleten lagers vervang je ook alleen de lagers, in plaats van het hele BB. Uiteindelijk goedkoper dan ze als wegwerpartikel bij Ali te bestellen
https://www.bike24.com/p2166855.html?me ... ,1869,1870
https://www.wiggle.nl/hope-dub-bottom-b ... ersion-kit
https://www.bike24.com/p2166855.html?me ... ,1869,1870
https://www.wiggle.nl/hope-dub-bottom-b ... ersion-kit
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Wel beter, maar of het goedkoper uitpakt weet ik niet.Uiteindelijk goedkoper dan ze als wegwerpartikel bij Ali te bestellen
(Overigens komt er ook best goed spul uit China, maar we gaan hier die discussie niet opnieuw voeren)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Laat dan die hele laatste zin weg.... (zeker als mod)
Maar goed, OT: Ik zie in de werkplaats genoeg Chinees spul langskomen, en de lagers daarin zijn vrijwel altijd ruk. Leuk voor droge ritten in de zon, maar in een natter klimaat erg snel op.
Maar goed, OT: Ik zie in de werkplaats genoeg Chinees spul langskomen, en de lagers daarin zijn vrijwel altijd ruk. Leuk voor droge ritten in de zon, maar in een natter klimaat erg snel op.
@Suravida Mooi spul Hope ik heb er zelf ook wel wat van, maar goedkoper op de lange duur die zie ik niet. Hope BB met de plastic shims kost 123 EUR en een (1) vervangingslager is 22 EUR. Ik heb echt geen bikes die aan hun 5e BB zijn.
BB lagers zijn een slijtage onderdeel en met 32 EUR voor een set vervang ik hem wel, en letterlijk "your milage may vary"
Mijn interesse is of iemand nu niet een setje betere lagers levert voor 50 EUR met 3x de levensduur.
Gevoelsmatig moet dat kunnen, maar is natuurlijk wel slechte handel.
Enjoy!!
BB lagers zijn een slijtage onderdeel en met 32 EUR voor een set vervang ik hem wel, en letterlijk "your milage may vary"
Mijn interesse is of iemand nu niet een setje betere lagers levert voor 50 EUR met 3x de levensduur.
Gevoelsmatig moet dat kunnen, maar is natuurlijk wel slechte handel.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik denk dat het lastig wordt iets te maken dat langer mee gaat, gezien de beperkingen die de 29 of 30mm as en het bracket opleggen.
Een 24mm as is dan gewoon iets in het voordeel (maar heeft ook niet het eeuwige leven!).
Betere afdichting en smering zal een duidelijk verschil maken, maar dat kan je ook toepassen op de 24mm as, waardoor die weer voor ligt.
RVS lijkt dan een goed idee, totdat je ziet dat RVS lagers minder kunnen hebben omdat het materiaal zachter is.
Blijft keramisch over, en dan wel volledig keramisch, dus niet alleen de kogeltjes.
Daar is misschien iets te winnen, maar tegen een hele hoge prijs.
De DUB rijder moet iets vaker de lagers vervangen, of iets kopen met een 24mm as.
Voordeel van regelmatig vervangen is dat de 40Nm bout gangbaar blijft
Een 24mm as is dan gewoon iets in het voordeel (maar heeft ook niet het eeuwige leven!).
Betere afdichting en smering zal een duidelijk verschil maken, maar dat kan je ook toepassen op de 24mm as, waardoor die weer voor ligt.
RVS lijkt dan een goed idee, totdat je ziet dat RVS lagers minder kunnen hebben omdat het materiaal zachter is.
Blijft keramisch over, en dan wel volledig keramisch, dus niet alleen de kogeltjes.
Daar is misschien iets te winnen, maar tegen een hele hoge prijs.
De DUB rijder moet iets vaker de lagers vervangen, of iets kopen met een 24mm as.
Voordeel van regelmatig vervangen is dat de 40Nm bout gangbaar blijft
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Het jammere is dat er in 24mm eigenlijk alleen Shimano cranks zijn te vinden.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑do 13 mei 2021, 12:57 De DUB rijder moet iets vaker de lagers vervangen, of iets kopen met een 24mm as.
Voordeel van regelmatig vervangen is dat de 40Nm bout gangbaar blijft
Als je een carbon crank zoekt (reden even niet van belang) dan is er niets te vinden, althans ik kon ze niet ontdekken.
@Elvander. SRAM GXP is 24mm en daar zijn plenty carbon cranks in te vinden.
@TSTM. Met de oude ISIS standaard had nog groenere beperkingen met de maten van de lagers, maar ik meen SKF wist toch echt een duurzame BB te produceren. Ik ben vrij stellig dat er met betere lagers in een DUB lagercup zeker wel een langere levensduur te realiseren is. Als iemand het maar op de markt wil brengen
Ik heb trouwens van mijn oude Race Face 24mm cups nog wel eens lagers vervangen, maar nu geen toegang meer tot de tools.
Enjoy!!
@TSTM. Met de oude ISIS standaard had nog groenere beperkingen met de maten van de lagers, maar ik meen SKF wist toch echt een duurzame BB te produceren. Ik ben vrij stellig dat er met betere lagers in een DUB lagercup zeker wel een langere levensduur te realiseren is. Als iemand het maar op de markt wil brengen
Ik heb trouwens van mijn oude Race Face 24mm cups nog wel eens lagers vervangen, maar nu geen toegang meer tot de tools.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Maar de vraag was een 24mm carbon crank, en geen 30 mm. GXP is 24mm en heeft voor de lagers dus ruimte.
Makkelijkst is het om GXP crank met een GXP bracket te gebruiken maar er zijn ook adapters van bv Hope voor 24mm hollowtech lagers, want Hope maakt geen aparte GXP versie wel 24mm met adapter. Maar niet alles past op alles in die wereld, ik heb het zelf ook nooit gedaan
Enjoy!!
Makkelijkst is het om GXP crank met een GXP bracket te gebruiken maar er zijn ook adapters van bv Hope voor 24mm hollowtech lagers, want Hope maakt geen aparte GXP versie wel 24mm met adapter. Maar niet alles past op alles in die wereld, ik heb het zelf ook nooit gedaan
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"