Groepset upgraden

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Stanvermeer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 20:25

Hoi

Ik heb een frame en vaste vork net zoiets als de HYBRIDE FIETS (damesmodel )
Ik heb ook een paar 29 wielen met gravelbanden
Die wielen komen van een cube mountainbike en er zit een 10 speed cassette op van sram ,vertanding 11-36.

Is het mogelijk dat ik er een 1x10 groep van maak ?
Welk crankstel heb ik dan nodig ?
Ik heb ook een achterderrailleur 10 speed en 10 speed shifter van sram , alleen geen crankstel

Alvast bedankt
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt aan de voorkant een 'narrow-wide' kettingblad nodig. Als dat op je bestaande crank past heb je ook geen nieuwe crank nodig.

En de achterderailleur moet wel een 'clutch' hebben, anders stuitert de ketting er alsnog regelmatig vanaf.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stanvermeer
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 12 mei 2021, 20:25

Oke Lars bedankt

Die clutch derailleur heb je die ook nodig als je alleen op de verharde weg fietst ?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, dan niet. In dat geval hoef je zelfs niet persé een narrow-widevoorblad te hebben.
Het is wel het beste een blad met "volle tanden" te gebruiken. Een blad van een dubbel of triple crankstel heeft allerlei verschillend gevormde tandjes om het schakelen te verbeteren, korte tandjes, tandjes die wat schuin staan, dat heb je niet nodig zonder voorderailleur.

Maar op straat klettert de ketting er niet zo snel vanaf. Ik rijd zelf met een enkel voorblad -geen NW- en de ketting blijft mooi waar die hoort :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een 1x setup moet je geen voorbladen gebruiken bedoeld zijn voor 2x of 3x.
Het beste is een voorblad met NW tanden, maar een voorblad met volle/hoge tanden kan ook.
Bijv Shimano Zee of Surly singlespeed.
Welke crank heb je nu ?
Een crank met 4 armen en 104 BCD biedt de meeste mogelijkheden.

Een clutch op de derailleur is niet nodig als je op het fietspad rijdt, of op makkelijke onverharde paden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie