Stuur; maakt het wat uit? Demping/trillingen?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Ben op zoek naar een nieuw stuur. Specs ongeveer het volgende; klemming 35 mm, ga 75 cm breed rijden, backsweep heel prettig maar 9 graden is me teveel dus wat minder 7 ofzo, rise 20 mm.
Dan kom je natuurlijk van alles tegen van een paar tientjes tot 200 euro. Dat het er mooi uitziet is natuurlijk ook altijd leuk (wil zo weinig mogelijk opvallende decals).
De fiets wordt gewoon in NL gebruikt, maakt het wat kwaliteit betreft dan nog wat uit wat je koopt? Heb je me deze specs sturen die daadwerkelijk een wat meer dempende werking hebben? Op zich zou dat prettig zijn, maar kan je dat verwachten? Zie in reviews tegenstrijdige berichten daarover.
Kan je geen dempende eigenschappen verwachten met de gegeven specs dan kan je met 60/70 euro makkelijk wat vinden, maar kan je echt wat meer demping verwachten bij bepaalde sturen dan heb ik er ook wel wat meer voor over.

(klemming 35 mm omdat dit nu ook op de fiets zit en dat past eerlijk gezegd qua looks het beste, het oog wil ook wat)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Of je oog die 3 mm gaat zien...


Alles van alu is gewoon te hard in 35 mm, daar maken die 3 mm een wereld van verschil. Zelfs Renthal, die fel tegen zijn (waren...) op 35 mm en zeggen dat hun 35 mm sturen hetzelfde gevoel geven, die leveren gewoon een hard stuur.

Kun je daarmee omgaan, prima.

Maar goed, ook 31,8 sturen kunnen hard zijn.


In het geval van 35 mm zou je dus voor enig comfort bij carbon moeten zijn. Hier lijkt het Renthal wel aardig gelukt en bij One-Up hebben ze voor het oog (!) allerlei onplezierige deuken in het stuur geduwd, maar het schijnt wel te werken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Spank had sturen met “Vibrocore” dat trillingen zou tegengaan. Ik heb er een (in 31.8mm) op een fiets waar ik alleen wat manuals en wheelies oefen dus kan weinig zeggen over of het ook werkt.

Als ik een stuur in 35mm zou kopen zou het weer een Ultimate Use Nail worden. Licht, sterk en met precies de juiste flex.

Edit: ware het niet dat ze alleen een 35mm in carbon hebben met 30mm rise en niets anders. De Boom. Maar 20 gram lichter dan de Nail dus dat zal een extreem sterk stuur zijn :o
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb op mijn vorige fiets een alu 35mm stuur gehad van Bontrager, toen over op 31.8 alu Renthal was echt een vooruitgang qua comfort.
Ik heb op mijn huidige fiets een 35mm One Up en dat rijd nog beter. Nou zit dat op een andere fiets dus er is meer veranderd als alleen het stuur, maar ik krijg minder trillingen en klappen op mijn handen en rij daardoor langer/met meer plezier.
Afbeelding

Mocht ik de staatsloterij winnen dan zou ik dit nog wel eens willen proberen:
https://enduro-mtb.com/en/fasst-flexx-handlebar-review/
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Jurf schreef: za 15 mei 2021, 20:39

Mocht ik de staatsloterij winnen dan zou ik dit nog wel eens willen proberen:
https://enduro-mtb.com/en/fasst-flexx-handlebar-review/
Afbeelding
Pff, dat is wel een heel mooi stuur, inderdaad wel een prijskaartje. :oops:
Ach Jurf, even een ezzy in de verkoop en je hebt dit stuur.
Mijn fietsje mag vies worden.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Dank voor de tips! Ga kijken naar de genoemde merken en sturen. Er is dus mogelijk wel wat demping.
En je Lars, misschien is 31.8 verstandiger maar ja, die 3 mm..... je ziet het toch, zit ook een massieve zadelpen in (34.9) dus ik hou het vooralsnog liever log. Past het ook wat beter bij mij :wink:

Zie dat de webshops ook niet overlopen van de voorraad sturen, maar er is nog het het eea ten vinden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mijn ervaring in 35mm: renthal fatbar carbon is erg comfortabel vergeleken met alle andere sturen die ik had. Ik vermoed dat OneUp nog iets meer comfort levert.

Tests zeggen maar relatief weinig, het zijn juist de kleine trillingen die gedempt worden. Als het de grote klappen zijn zoals wortels dan moet je het echt in je vork en houding zoeken.

Wat beter werkt dan een carbonnen stuur zijn dikke slide-on grips, dus zonder lockring. Meer materiaal.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het zal puur persoonlijk zijn maar ik heb nog nooit echt een groot verschil gevoeld qua demping met de sturen die ik op mijn fietsen heb gehad.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Ziet er trouwens mooi uit die spullen van One Up, had ik nog niet eerder gezien. Renthal is op enkele plekken te krijgen. One Up lijkt wat moeilijker te zijn. Wel jammer dat de meeste sturen flink van logoś en/of kleurtjes zijn voorzien. Ook weer een plus voor One Up, maar heb er nog niet een kunnen vinden die leverbaar is, zoek door.
Gaat me ook om de kleine trillingen, en ga zeker ook nog even naar de grips kijken, nu ESI grip de normale dikte, zal ook eens dikkere of een ander merk, misschien is Ergon wel wat. Heb snel last van mijn rechter arm door een flinke crash in het verleden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

OneUp:
https://www.bike-components.de/en/OneUp ... SEQAvD_BwE

Heb die pas gekocht, nog niet gereden.
Ik voel een duidelijk verschil tussen Renthal carbon en andere sturen (geen high end) qua filtreren kleine trillingen.
OneUp zou daar idd nog beter in moeten zijn, dus ben heel benieuwd of ie dat waar maakt.
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Alhoewel One Up heel mooi lijkt heb ik nu eerst een Renthal besteld. Met name omdat deze een beetje minder backsweep heeft. Zal mij benieuwen.
Bevalt die Renthal niet dan gaat die gewoon bij een ander op de bike en ga ik voor de One Up (die is eigenlijk ook wel heel mooi).
Nogmaals dank allemaal.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Hoe komt het dat 35mm klemming minder dempt dan 31,8mm
En een 31,8 met een shim ?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

HB_Eagle schreef: di 18 mei 2021, 09:01 Hoe komt het dat 35mm klemming minder dempt dan 31,8mm
En een 31,8 met een shim ?
Grotere buisdiameter waardoor minder buigbaar. Met een shim zou je geen verschil moeten merken.

Als je je stuur een kwartslag draait zodat het parallel staat aan de bovenbuis, en je drukt het naar de bovenbuis toe merk je hoe flexibel het is. Viel mij op dat het stuur een behoorlijk end heen en weer kan flexen. Lijkt me interessant om het verschil te voelen met een 35mm.
Mess
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 1 oktober 2020, 08:51

RobertG8 schreef: ma 17 mei 2021, 16:40 Alhoewel One Up heel mooi lijkt heb ik nu eerst een Renthal besteld. Met name omdat deze een beetje minder backsweep heeft. Zal mij benieuwen.
Bevalt die Renthal niet dan gaat die gewoon bij een ander op de bike en ga ik voor de One Up (die is eigenlijk ook wel heel mooi).
Nogmaals dank allemaal.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen straks! Rij hier zelf een Kona Hei Hei met alu stuur/ 35mm. Zijdelings naar enkele upgrades aan het kijken waaronder ook het stuur. Tijdje terug al gedaan maar door alle bomen ook een beetje het bos kwijtgeraakt :)

Maar mede gelet op dit topic en ook wat o.a. Lars TB aangeeft wil ik binnenkort toch wel eens een nieuw stuur proberen ook!
Plaats reactie