Nieuwe trail/enduro light wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

WTB i xx ?
:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Konabud schreef: vr 21 mei 2021, 10:13 Geen tips (krijg in ieder geval hope pro 4 naven) maar ik kwam dus afgelopen woensdag na een lekke band (scheur in wang) hetzelfde tegen. 14 spaakgaten uitgescheurd! Ging het bij jou ook om een WTB velg?
Ja is ook een WTB. Een WTB TPs i29 om precies te zijn. Duidelijk te zien dat de wielen een sluitpost zijn geweest op de verder heerlijke Honzo met z'n 120 Fox Fit 4.

Achterwiel is afgemonteerd met de genoemde velg en een ondefinieerbare Novatec Hub die ook al gaar is en het voorwiel met een deore hub (die overigens prima draait :winkie: )

Verder heel blij met de Honzo dus verdient wel een mooi wielsetje :tong
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

WTB ST i30 TCS 29”, deze heb ik er op volgens de website. Staat niks op de velg zelf behalve wtb. Beide naven zijn van Shimano, bij mij is de voorste gaar.

Anyway, straks een dikke set wielen eronder die wat beter bestand zijn tegen mijn 110 kg.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

suravida schreef: di 18 mei 2021, 18:31 Das een stuk lastiger als ze nog in een velg zitten....
Ik bedoelde het opmeten van de asmaat (100/110 of 142/148mm). Gewoon wiel er uit en schuifmaat er in.

Toevallig heb ik paar weken geleden ook een gescheurde WTB (gravel) velg van een forumlid vervangen en is er een andere velg met hetzelfde euvel onderweg. Tijdje terug ook een Scraper hier gehad met uitgescheurde nippels.

Vroeger best veel met die ASYM velgen gereden en nooit problemen. Lijkt alsof ze van fabrikant gewisseld zijn omdat er nu een stroom van dezelfde klachten opduikt.

Naven: Zelf ook heel goede ervaring met Erase: gewicht bijna vergelijkbaar met DT240 maar een stuk goedkoper. Zitten erg goed in elkaar, titanium body. Heb er al heel wat mee gebouwd, maar nu ook oplopende levertijden :(( .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Is sowieso goed zoeken om überhaupt iets te mogen bestellen op dit moment :lol:

Die Erase naven zien er inderdaad goed uit maar waar te bestellen? Daarnaast staan een paar DTSwiss 350’s en (natuurlijk) Hope pro 4 op de shortlist.

Mbt de velgen neig ik nu naar de DT Swiss M502. Simpel en doeltreffend.
tjitm
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 28 april 2012, 23:21

Erase koop je via hun eigen website.
One Only schreef: vr 21 mei 2021, 17:34 Is sowieso goed zoeken om überhaupt iets te mogen bestellen op dit moment :lol:

Die Erase naven zien er inderdaad goed uit maar waar te bestellen?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

tjitm schreef: vr 21 mei 2021, 18:19 Erase koop je via hun eigen website.
:-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

One Only schreef: vr 21 mei 2021, 19:25
tjitm schreef: vr 21 mei 2021, 18:19 Erase koop je via hun eigen website.
:-q
De wat betere wielbouwers in NL hebben ze ook, maar weet niet of die ze los verkopen. Die verkopen je misschien liever een complete wielset.

Erveha in Ede is mijn dealer. Dat verloopt wat soepeler. Erase zijn Walen en spreken geen Nederlands. Ook voor garantie e.d. is een NL dealer wat handiger. Erveha hanteert dezelfde prijzen als Erase op de website.

Als je ze een keertje 'live' wil zien/horen ben je altijd welkom. Heb hier een paar setjes in gebruik.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Jan the Man schreef: vr 21 mei 2021, 22:11
One Only schreef: vr 21 mei 2021, 19:25

:-q
De wat betere wielbouwers in NL hebben ze ook, maar weet niet of die ze los verkopen. Die verkopen je misschien liever een complete wielset.

Erveha in Ede is mijn dealer. Dat verloopt wat soepeler. Erase zijn Walen en spreken geen Nederlands. Ook voor garantie e.d. is een NL dealer wat handiger. Erveha hanteert dezelfde prijzen als Erase op de website.

Als je ze een keertje 'live' wil zien/horen ben je altijd welkom. Heb hier een paar setjes in gebruik.

Ciao,
Jan
I know, heb mijn SingleBe via Richard :wink: Maar niet aan gedacht dat hij wellicht ook kan leveren. Via hem toen ook de Hope naven geregeld.

Bedankt voor de “uitnodiging”. Als het nodig is kom ik langs.

Ff wat anders, jij was toch een collega van Frank?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

One Only schreef: vr 21 mei 2021, 22:16 I know, heb mijn SingleBe via Richard :wink: Maar niet aan gedacht dat hij wellicht ook kan leveren. Via hem toen ook de Hope naven geregeld.

Bedankt voor de “uitnodiging”. Als het nodig is kom ik langs.
Richard is ook mijn hofleverancier, ook van frames. (ook een SingleBe, Soma, Pipedream, Kona, Genesis). Aardig en erg behulpzaam en ook nog eens bij mij om de hoek.

DT en Hope hebben ook behoorlijke leveringsproblemen. DT met name voor de meer reguliere configuraties.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Jan the Man schreef: vr 21 mei 2021, 22:11
One Only schreef: vr 21 mei 2021, 19:25

:-q
Erveha in Ede is mijn dealer. Dat verloopt wat soepeler. Erase zijn Walen en spreken geen Nederlands. Ook voor garantie e.d. is een NL dealer wat handiger. Erveha hanteert dezelfde prijzen als Erase op de website.

Ciao,
Jan
Ze zijn Waals, klopt, maar hun Engels is gewoon goed hoor! Ik heb tijdje geleden bij ze besteld en had wat vragen die prima in het Engels beantwoord werden. Garantie...tja, dat kan zo zijn voordelen hebben via een dealer.

Wel fijne naafjes btw. Wel goed afstellen!
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Toch wel opvallend die uitgescheurde velgen. Toen dat mijn ethirteen velg gebeurde gaf de fabrikant aan dat de spaakspanning na zoveel ritten nagelopen moest worden. Totaal niet reeel voor een gemiddelde berijder in mijn bescheiden mening. Hoeveel mensen hebben überhaupt het materiaal om hun spaakspanning na te lopen?
Leuk verdienmodel voor de LBS…
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Medico schreef: za 22 mei 2021, 10:47 Ze zijn Waals, klopt, maar hun Engels is gewoon goed hoor! Ik heb tijdje geleden bij ze besteld en had wat vragen die prima in het Engels beantwoord werden. Garantie...tja, dat kan zo zijn voordelen hebben via een dealer.
Wel fijne naafjes btw. Wel goed afstellen!
Hun Engels is ook OK, maar de communicatie is niet altijd even soepel. Ik denk dat ze behoorlijke groeistuipen hebben. Niet ondenkbaar als je zo'n mooie naven voor een (relatief) schappelijke prijs aanbied.

Daarnaast gun ik de LBS ook de business.

Afstellen heeft eenmalig wat aandacht nodig, maar is erg simpel. Die aandacht hebben de meeste naven met preload nodig. Voordeel is dat ze dan erg soepel lopen en je lagers langer meegaan. Daarnaast leveren ze ook netjes de tool om het te doen. Is een torx die de meeste wel hebben maar toch attent.
mfacey schreef: za 22 mei 2021, 10:55 Toch wel opvallend die uitgescheurde velgen. Toen dat mijn ethirteen velg gebeurde gaf de fabrikant aan dat de spaakspanning na zoveel ritten nagelopen moest worden. Totaal niet reeel voor een gemiddelde berijder in mijn bescheiden mening. Hoeveel mensen hebben überhaupt het materiaal om hun spaakspanning na te lopen?
Leuk verdienmodel voor de LBS…
Nalopen van de spanning na zoveel ritten vind ik ook onzin. Natuurlijk wel met gezond verstand naar de wielen (net als de andere onderdelen) kijken als je hem een keer schoonmaakt.

Bij E13 moet je wel de washers gebruiken. Heb een keer een kapotte E13 velg vervangen door een nieuwe, en bij het uitspaken bleek dat de vorige bouwer geen washers had gebruikt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Keuze gemaakt om alleen het achterwiel voorlopig te doen.
Dt350 naaf met DT502 velg.

De Spoke calculator geeft 294 en 293 (292,6 om precies te zijn) mm spaken aan. Nu is er voor de DT comp alleen 292 en 294. Wat te doen voor de aangegeven 293? Ook 294 of liever iets korter… Maakt volgens mij niet uit toch?! Ga werken met 12mm messing nippels.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

One Only schreef: za 22 mei 2021, 16:44 Keuze gemaakt om alleen het achterwiel voorlopig te doen.
Dt350 naaf met DT502 velg.

De Spoke calculator geeft 294 en 293 (292,6 om precies te zijn) mm spaken aan. Nu is er voor de DT comp alleen 292 en 294. Wat te doen voor de aangegeven 293? Ook 294 of liever iets korter… Maakt volgens mij niet uit toch?! Ga werken met 12mm messing nippels.
Solide keuze :-q . Qua spaaklengte heb ik geleerd om altijd naar boven af te ronden. De ERD wil wel eens wat afwijken en dan heb je wat reserve.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie