Welke demper? [Keuze gemaakt]

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Voor mijn Intense Spider SL ben ik op zoek naar een beter functionerende demper.

Er zit nu een Fox float performance DPS extra volume 200x51 in.
Ik heb deze altijd in de middelste stand staan omdat ik de volledige open stand "te slap" vind.
De sag en dergerlijke staan goed afgesteld.
Met "te slap" bedoel ik dat ik in de open stand teveel hobbel, teveel inveer en uitveer tijdens een stukje vlak of stevig klimmen.
Lastig te omschrijven trouwens, ik ben er gewoon niet zo happy mee.
Ik rij lokaal voornamelijk lokaal UHR, Ede, Lunteren, Renkum/Oosterbeek, geen gerace maar maar zeker wel rap naar beneden.
Verder is de fiets ook bedoeld voor wat ruiger werk, als dat weer kan, in Limburg, Duitsland, Ardennen en de jaarlijkse vakantie in Oostenrijk. Ik houd het bij trail rijden en ben geen enduro racer.

Nu is de huidige demper wellicht toe aan onderhoud (kosten 145 euro of meer) en ik ga m'n Cube AMS wegdoen dus er is ruimte voor wat anders. Ik heb alleen geen kijk op wat de verschillende merken als kenmerken hebben en wat er goed bij mijn fiets past.

Ik dacht zelf aan een DVO Topaz T3 (rond de 400 euro) of een Cane Creek double barrel Air IL (rond de 400 euro)

Er zit een DVO Sapphire 34 vork in de fiets maar is dan een DVO demper ook een pré?

Ik sta echter ook open voor andere suggesties zoals een coil maar daar heb ik zelf al helemaal geen kijk op dus suggesties en ideeën zijn welkom :)

Qua prijs, rond de 400 is een richtprijs met 500 als max. Een Fox factory van >700 is dus geen optie.

Het idee om de huidige demper te houden en hopen dat deze na onderhoud of tuning meer rijplezier geeft is natuurlijk ook een optie.
Laatst gewijzigd door Elvander op do 3 juni 2021, 15:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Tja, je noemt 2 dempers met een uitstekende reputatie. Topaz staat leuk bij je Sapphire en voor mij was een Monarch RT3 -> Topaz de grootste transformatie aan een fiets ooit. Mocht je >85KG zijn dan zou ik sowieso de Topaz nemen omdat die een extreem breed gewichtsbereik heeft door de instelbare bladder.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik zou wel willen dat ik <85 kilo was.... :-{
Dit neem ik dus mee in de overweging.
Laatst gewijzigd door Elvander op do 20 mei 2021, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Stond er geen DVO Topaz demper hier laatst te koop in deze maat...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ja, heb ik ook overwogen maar ik vond het prijsverschil van een 2ehands die wellicht onderhoud nodig heeft tov een nieuwe niet scherp genoeg.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ah, ik meende dat-ie nagenoeg ongebruikt was. Maar je had 'm dus gevonden :-q

Niks mis met een CC DB IL, ook, maar je moet je echt even verdiepen in alle knopjes, wat ze doen, en er rekening mee houden dat die altijd een inbustooltje nodig heeft om te verstellen. Niet echt handig "on the fly", maar absoluut overkomelijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Die Topaz werd ongebruikt doorverkocht maar de eigenaar ervoor had 'm wel gebruikt en goed ook leek het aan de fiets te zien :wink:

Een multitool heb ik altijd bij me dus dat is geen probleem.
DVO heeft ook veel instellingen, net als m'n DVO vork, uiteindelijk kom ik daar wel uit.

Het gaat me vooral om de eigenschappen van de verschillende dempers.
Dat kan ik niet inschatten en filmpjes en reviews geven alleen aan dat het prima dempers zijn maar dat soort info vind ik van de huidige Fox ook...
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Mijn ervaring met de ccdb DB CS air (dus met de piggyback) dat die al best snel onderhoud nodig heeft. Met de lage druk die ik reed was dat zeker binnen een jaar nodig. De IL versie is bovendien nog wat kwetsbaarder (kop kan loskomen). Nu heeft jouw frame een eerlijke linkage en geen gekke toestanden aan de demper die enkel de belasting op de demper verhogen dus dat is fijn, anders zou ik een ccdb helemaal niet aanraden.

Fijne dempers van cane creek maar zou dan wel naar de double barrel met piggyback kijken en eventueel coil. Dan heb je wel de betrouwbaarste van de serie te pakken.

De oude coil fox die origineel in m'n frame zat blijft het maar doen.. EXT Storia is erg goed maar daar is de prijs ook naar..
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je kunt eea hier nalezen: https://www.mtbr.com/threads/i-think-i- ... l.1050656/

Daar worden zowel de DB IL Air en DBCoil aangehaald.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Gewoon een topaz kopen dus, krijgt niemand ooit spijt van
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

JW schreef: do 20 mei 2021, 11:45 Mijn ervaring met de ccdb DB CS air (dus met de piggyback) dat die al best snel onderhoud nodig heeft. Met de lage druk die ik reed was dat zeker binnen een jaar nodig. De IL versie is bovendien nog wat kwetsbaarder (kop kan loskomen). Nu heeft jouw frame een eerlijke linkage en geen gekke toestanden aan de demper die enkel de belasting op de demper verhogen dus dat is fijn, anders zou ik een ccdb helemaal niet aanraden.

Fijne dempers van cane creek maar zou dan wel naar de double barrel met piggyback kijken en eventueel coil. Dan heb je wel de betrouwbaarste van de serie te pakken.

De oude coil fox die origineel in m'n frame zat blijft het maar doen.. EXT Storia is erg goed maar daar is de prijs ook naar..
Ik zal hier wat extra info over proberen te vinden.
De piggybag versie wordt me qua prijs wat te dol, die zie ik alleen boven de 600 euro.
Van coil dempers weet ik niks, ik begrijp dus ook niet zo goed wat me dat gaat opleveren of gaat kosten qua performance.
Ik zal er nog wel mee bezig gaan maar eerst de rest even op een rijtje zetten. Haast heb ik niet namelijk.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kapitein Iglo schreef: do 20 mei 2021, 12:01 Je kunt eea hier nalezen: https://www.mtbr.com/threads/i-think-i- ... l.1050656/

Daar worden zowel de DB IL Air en DBCoil aangehaald.
Bedankt, ik ga er mee aan de gang.

Edit: hhmm dat is niet een heel bemoedigend topic :roll:
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Volgens mij gaat dat topic over de oude Double Barrel Air, die bekend stond als 'goede demper zolang hij het doet'. De nieuwere DBAir zou een vrij probleemloze demper moeten zijn, maar reputatie komt te voet en vertrekt te paard natuurlijk - lees deze blog eens.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Demoniac schreef: do 20 mei 2021, 13:49 Volgens mij gaat dat topic over de oude Double Barrel Air, die bekend stond als 'goede demper zolang hij het doet'. De nieuwere DBAir zou een vrij probleemloze demper moeten zijn, maar reputatie komt te voet en vertrekt te paard natuurlijk - lees deze blog eens.
True, maar gezien de laatste posts in het topic komen er ook nieuwere voorbij. Ga wel dat blog ff lezen :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
tjitm
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: za 28 april 2012, 23:21

Die heb ik sinds vandaag thuis liggen 8)
Kapitein Iglo schreef: do 20 mei 2021, 09:58 Stond er geen DVO Topaz demper hier laatst te koop in deze maat...?
Plaats reactie