Transport Fatbike

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
M13z
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 januari 2020, 17:30
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF8

Beste Forummers,

Ik wil (lees: moet) mijn fat-bike op het dak van mijn auto vervoeren. Zijn er ervaringsdeskundigen hier op het forum? Ik heb mij ingelezen in de Thule UpRide maar zijn er ook alternatieven? Daarbij wil ik ernaast nog een reguliere 29"-er vervoeren van mijn vrouw, die kan volgens mij op een goedkopere drager? Zoals je leest ben ik nog zoekende. Ik heb geen trekhaak (mag niet op deze auto/geen typegoedkeuring)dus ik moet naar het dak. Ik was er ingetrapt om een Thule Raceway 991 aan te schaffen :( Dat is een prima ding maar geen kenteken leesbaar en erger nog, geen verlichting achterop......

Bedankt voor elk antwoord!

(in ik wist niet zo goed waar ik de vraag kon droppen)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Hoi, welkom hier en om gelijk maar met de deur in huis te vallen, nee ik kan je niet helpen.

Maar wellicht kan een moderator je vraag verplaatsen naar het Techcenter gedeelte op dit forum bij Onderdelendiscussie.
Daar staan al meer topics met fietsendrager. Wellicht kun je daar ook zelf in zoeken, al betwijfel ik of je specifieke vraag ertussen staat.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Seasucker (of variant daarop) schijnt ook te werken met een Fatbike las ik ergens.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Lichten helemaal niet zichtbaar? Een witte kentekenplaat kun je ook aan je bike vastmaken als dat het probleem is, denk niet dat oom agent daar heel moeilijk over gaat doen.
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Ik had mijn fatbike ook regelmatig op het dak.
Samen met 2 26ers van mijn dochters en een 27.5inch bike van mw de poldertoerist. 2 fietsen had ik in een (peruzzo, maar merk doet er op zich niet zo toe, met een pro user kan het net zo goed) waar je alleen de voorvork vastzet en de andere 2 waaronder de fatbike in een drager waar je de schuine buis klemt. Eigenlijk ging dat prima. De houders voor je wiel gebruikte ik alleen maar als stutje want dat past natuurlijk niet. Zolang je wiel maar op de rails staat. Dan kan je het prima. Vastzetten met van die spanbandjes. Met 2 fietsen is het al helemaal veen issue maar met 4 fietsen moest ik wel de sturen ff een slag draaien.

Een fatbike vang wel veel wind... En in mijn geval zat bij tolpoortjes in Frankrijk het wiel altijd precies zo dat we als vrachtwagen werden aangeslagen...
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Knakker29 schreef: vr 21 mei 2021, 12:30 Lichten helemaal niet zichtbaar? Een witte kentekenplaat kun je ook aan je bike vastmaken als dat het probleem is, denk niet dat oom agent daar heel moeilijk over gaat doen.
Kentekenplaat moet verlicht zijn/kunnen worden. Ben helaas ervaringsdeskundige.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Ik heb een trekhaak drager (oudere Thule Euroclassic) en dakdragers met een upride en de gewone Proride 598. De upride is verreweg het makkelijkst in gebruik en heel veelzijdig omdat die alleen op het voorwiel vastklemt. En alle wielmaten kan hebben mits er geen spatbord op zit.

No-brainer wat mij betreft :-q

Als je andere 29er geen Carbon frame heeft kun je best wel met de proride uit de voeten. Voordeel van die is dat je er ook nog eens eem stadsfiets op kunt zetten. Prima combi die twee!
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Inderdaad is die upride wel een mooi systeem!

Een wat goedkoper alternatief voor de 29ér zou de Yakima Frontloader kunnen zijn.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Freekenstein schreef: vr 21 mei 2021, 14:52
Knakker29 schreef: vr 21 mei 2021, 12:30 Lichten helemaal niet zichtbaar? Een witte kentekenplaat kun je ook aan je bike vastmaken als dat het probleem is, denk niet dat oom agent daar heel moeilijk over gaat doen.
Kentekenplaat moet verlicht zijn/kunnen worden. Ben helaas ervaringsdeskundige.
Een verlichtingsbalk? Bekijk VERLICHTINGSBALK 0.75M 1,5MTR KABEL 7-POLIG op: https://www.bol.com/nl/p/verlichtingsba ... _iphoneapp
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Die had ik destijds dus niet. :((
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Leuk zo'n verlichtingsbalk maar als je geen trekhaak hebt dan heb je ook geen aansluiting.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: za 22 mei 2021, 21:54 Leuk zo'n verlichtingsbalk maar als je geen trekhaak hebt dan heb je ook geen aansluiting.
Je kan zo'n stekkerdoos ook zonder trekhaak achter/onder je bumper schroeven en aansluiten ;)

Maar ik heb jaren rondgereden met een touwtjes drager zonder lichtbalk.
Mn achterlichten waren goed te zien door de spaken, dus ik had alleen een nummerplaat die ik aan de fiets hing.
Oom agent vond het blijkbaar prima.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
M13z
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 31 januari 2020, 17:30
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF8

ThaSingleTrackMastah schreef: za 22 mei 2021, 22:06
Je kan zo'n stekkerdoos ook zonder trekhaak achter/onder je bumper schroeven en aansluiten ;)

Das een verdraaid goed idee om op door te borduren, is even kijken of ik zo'n stekerdoos kan laten plaatsen onder de bumper, dan is het probleem getackeld.

Ik heb overwogen om met een wit plaatje toch aan de reis te beginnen zonder verlichtingsbalk. In NL durf ik dat nog wel aan maar om door de EU te trekken is toch wat minder. Straks moet ik de fietsjes achterlaten in een Sloveens dorpje, das toch wat minder.

Dank voor alle antwoorden en het meedenken!
Plaats reactie