29". En alles wat er mee te maken heeft. Discussie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: ma 31 mei 2021, 10:38 En als je gewoon niet een al te kritische zeurpiet bent heb je het helemaal makkelijk, dan ga je gewoon lekker fietsen :tong
Dat, en je went aan vrijwel elke fiets :D

Maar een beetje nadenken over het concept en mogelijke keuzes kan natuurlijk geen kwaad. Helemaal mooi als je in staat bent zelf een frame te bakken, dan kun je al die zaken in de praktijk uitproberen. Hoef je geen theoretische discussies te voeren maar voel je of het (voor jou!) werkt of niet.
Wel een beetje tijdintensief om het zo aan te pakken, maar bij een grote fabrikant zouden die mogelijkheden er gewoon moeten zijn. Vraag me af in hoeverre dat ook gebeurd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: ma 31 mei 2021, 10:35 Maar ik worstel wel met het gedeelte "29ers en kleinere rijders". Omdat ik -in mijn eigen praktijk- de voordelen van de grote wielen ruimschoots vind opwegen tegen de -vermeende- nadelen. Ik heb meer grip, een stabieler bochtengedrag, meer vertrouwen op steile trails en wat makkelijker rollen gekregen en heb daar eigenlijk alleen maar het makkelijker op het achterwiel zetten voor in hoeven leveren. Dus ik zie (voel) zelf nog niet waarom die wielen te groot zouden zijn om voor mijn lichaamslengte een zeer goed functionerende fiets te bouwen.
Dat zeg ik, dat is geometrie. En de gedwongen 'meer controle' zithouding. Een rijder die beter in balans tussen de wielen zit. Dat kan voor jou dus ook in een 27,5" ingebouwd worden en dan hoef je het "makkelijk op het achterwiel zetten" niet in te leveren!


kermit schreef: ma 31 mei 2021, 10:35 Hoe dan ook, niet alles is zwart/wit absoluut te definiëren. Elke keuze heeft meer dan één gevolg, en er zijn meerdere zeer goed functionerende uitkomsten mogelijk. Want inzetgebied en smaak spelen altijd een belangrijke rol. Is de betere fiets de fiets die lekker makkelijk op het achterwiel gaat met alle voor- (en na)delen van dien, of de fiets die je een enorm vertrouwen geeft op die gruwelijk steile afdaling waar ook weer andere gevolgen aan vast zitten?
Ik weet zeker dat er betere allround fietsen te creëren zijn. Dat zie je nog steeds aan de gang zijn. En voor een rijder van 180-190 cm zou ik daarvoor 'gewoon' een 29er als basis pakken.

En verder is het inderdaad voor specifiek inzetbereik, naar eigen keuze in te vullen. Die keuze is er nu grotendeels ook al. In het verschillende type fietsen: xc, dc, trail, am, enduro, dh, 4x, dj. Maar daar worden nu keuzes gemaakt waar ik het niet mee eens ben. Niet geheel toevallig zie je 29" een opmars maken door dat rijtje, van links naar rechts. Terwijl van het midden tot rechts fietsen staan waar wendbaar gewenst is, tot en met een must.
Nu komt stabieler wel beter uit voor velen. Ik durf dus te beweren dat je daardoor zelfs, of misschien wel juist in NL beter bochten kunt nemen. Kijk daarvoor ook maar naar de ontwikkeling van 29". Met die eerste generatie viel echt niet te sturen. Maar het nadeel is nog steeds dat je minder ruimte hebt op de limiet. Corrigeer dat grotere voorwiel maar eens als de boel gaat glijden.

Grappig is natuurlijk dat de pers mullet als "party at the rear, business up front" noemt. Dat zegt eigenlijk ook al genoeg. Op punten waar het in Nederland ook leuk wordt heb ik niet de indruk dat ik met 27,5" aan de voorkant op welke manier dan ook onder doe voor een 29". Sterker nog, op die limiet denk ik te profiteren van de grotere stuurprecisie van het stijvere, kleine wiel en de stijvere, kortere vork. Voordat ik daar teveel commentaar op krijg: ik hang met die kleinere wielen gewoon aan het achterwiel van Herman de Biker op zijn 29", KOM-houder op de Snakerun. Pas commentaar leveren als je dat ook lukt.

Maar goed, om mij gaat het niet.

kermit schreef: ma 31 mei 2021, 10:35 Dus moet de 205cm rijder eigenlijk wel streven naar een fiets die voor hem exact gelijk aanvoelt als voor een 1.70m rijder? Of moet de grote rijder proberen een fiets te rijden met de specifieke voordelen van een grote fiets, en kan de kleinere rijder hetzelfde doen maar wel met andere specifieke voor- en nadelen?
Hmm, dan zou je ook een ander downhillparcours voor Greg Minnaar (188 cm) moeten maken dan voor Laurie Greenland (170 cm). Of moet Greg dan toch maar 26" blijven rijden om wendbaar te zijn. Waar Greg trouwens juist weer harder is gaan rijden sinds ze zijn fiets groter aan het maken zijn... .

Wat ik al schreef, je hebt zoveel verschillende type fietsen die een heel andere rij-ervaring geven. Maar voor kleine mensen is de keuze nu ongeveer van stabiel naar extreem stabiel (zelfs over alle verschillende type fietsen heen!!). En voor zeer grote mensen juist van extreem nerveus naar best wel nerveus.
Iedere 'reus' die een keer op een Nicolai gesprongen is zal beamen dat dit een compleet andere wereld is. En als je ziet hoe een jochie van 135 cm met een 24" fietsje aan het spelen is, dan weet je meteen waarom verhoudingen belangrijk zijn.
Ik heb het voordeel dat ik met mijn 180 cm precies de lengte heb waarop de gemiddelde fiets ontworpen wordt. En dat ik 2 maten omhoog en 2 maten omlaag kan om het 1 en ander te proberen. Een 170 cm kan geen maten omlaag om andere ervaringen op te doen. Tenzij je naar een ouderwetse 26" gaat. Een moderne versie is daarvan nauwelijks te vinden. Een rijder van 200 cm zit al op een te kleine fiets, kan eigenlijk geen kant op om uitspraken te kunnen doen wat beter werkt.

En "exact gelijk" houdt ook in dat je meer kan spelen met je fiets als grote of kleine rijder. Jij hebt het voordeel van jouw lengte op een 29" dat je vrij goed tussen de wielen zit. Jij noemt dat stabiel. Ik moet al wat meer met mijn positie op de fiets spelen om net zo stabiel te komen te zitten. Maar het voordeel is dat ik veel meer kan spelen met die positie om zo op verschillende omstandigheden te reageren. Een 205 cm op een huidige 29" zit al teveel op het achterwiel. Hij is nog steeds aan het vechten met zijn positie op de fiets om ook maar enigszins iets wat op stabiel lijkt te bereiken. Ja, ik denk dat er nog een gigantische stap te maken is richting "exact gelijk".


Nog eentje dan:
Afbeelding

Fiets van Sina Frei, dame van 151 cm. 29". Zoals je ziet staat het zadel minstens 5 cm lager dan het stuur. Ze daalt best goed. Is dat omdat ze precies dezelfde zithouding (stahouding...) heeft als een downhiller? En als je zo hard omhoog kan met het stuur op die positie, stel je dan eens voor hoe hard VDP dan opeens gaat rijden! Een fiets in verhouding voor haar? Geen materiaal voor te krijgen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat is wel grappig, mijn zoon van 12 (155) rijd op mijn oude 26 spullen en een china frame.
Zijn vrienden hebben veelal een trek marlin 29 of 27,5 en iedereen vind zijn fiets veel fijner rijden.
Dat zal natuurlijk ook met het materiaal te maken hebben (lees 4 kilo lichter) dat is voor die mannetjes van 35/40kg natuurlijk veel.

Ik heb hem eigenlijk heel oldskool op die fiets gezet, behalve dan een breed 66cm stuur.

Waar is zelf altijd voor zorg (XC race) dat mijn zadelstand op zowel racefiets als MTB exact gelijk is. Dat zorgt er iig voor dat je voor een groot deel al de juiste houding hebt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Scheelt nogal. Los van geometrie en zithouding:
Een lichtgewicht high end 29" kleine fiets, of een 29" instap-tank.
Een lichtgewicht passende 26" hardtailtje voor een kind of kleine rijder, of een 29" instap-tank.
Zelf ook wel eens zo'n instap-tank gehuurd: vond het vreselijk fietsen, en het lag niet aan de geometrie.
Mijn zoon ook altijd gewoon mijn 26"80 mm oude Stumpjumpertje laten rijden tot hij > 1,70m werd: ging 'ie als de bliksem op. Op en af, ook technische parcoursen, ook in de bergen. Gewoon, 'omdat het paste' (alleen was de geo nog old school XC).

Bij goedkope 29" instap hardtails is alles extra zwaar afgemonteerd, zeker ook de wielset. Wat veel van de eventuele 29" voordelen meteen weer teniet doet, met name bij kleinere en lichtere rijders. Voor een 110kg rijder kan de degelijke afmontage juist weer uitstekend zijn, immers, lekker stevig. 29"en klein: hoge front is lastig laag genoeg te krijgen, als je je stuur horizontaal tov zadel wil hebben, of zelfs lager (racers). Stack is zo hoog dat je dan met omgekeerde of negatieve pennen moet gaan werken.

Met mijn 1,67m en maatje S (Lux) zit ik met omgekeerde negatieve pen horizontaal. Daalt prima (ook zonder dropper evt), klimt prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

LarsTB schreef: Voordat ik daar teveel commentaar op krijg: ik hang met die kleinere wielen gewoon aan het achterwiel van Herman de Biker op zijn 29", KOM-houder op de Snakerun. Pas commentaar leveren als je dat ook lukt.
Neenee, eerst alleen proberen, dan telt het pas :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

@Aurelius

Dat klopt natuurlijk ook! + Ik heb er voor in de wijk racekings onder gegooid terwijl de rest bijna met rubber "spikes" rijd.

Hij heeft mijn good old (ik wil niet nog een discussie hoor) 3x9 XO-XTR setup, met notubes olympic, en fox terralogic en hope mono mini,s uit 2007. Dan zie je wel hoe goed dat nogsteeds is en dat een hoop nieuwe onderdelen geneuzel in de marge zijn.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 31 mei 2021, 21:14.
Grappig is natuurlijk dat de pers mullet als "party at the rear, business up front" noemt. Dat zegt eigenlijk ook al genoeg.
Grappig inderdaad maar niet meer dan dat. Dit is gewoon een standaard uitspraak over een matje en die is al in gebruik sinds die haarstijl populair is (of was) back in the eighties. Zoals Heckler40 ook al beschreef is de 29er lang verguisd en ook nadat het een mainstream wielmaat was ging dat nog een tijdje door. Er was geen bocht mee door te komen, het was alleen voor hard rechtuit, XC rijders/boswielrenners blabla etc. Die tijd is wel voorbij. Dat maatvoering en geometrie verschil maken is vooral een open deur, natuurlijk is dat zo en heel veel merken hebben daar altijd op ingespeeld, oa. door op kleine maten ook kleinere wielen te gebruiken en ook 29ers kun je krijgen in allerlei variaties qua geometrie. Ook ik kijk naar het geheel van een fiets en baseer daar mijn keuzes op, de wielmaat is daar een onderdeel van maar zeker niet het enige.

Hoe dan ook, mijn hopeloos verouderde, starre 29er (de geo van die fiets stamt uit 2002) rijdt nog steeds zijn rondjes, is een gooi-en smijtijzer van de eerste orde en ik schep er een demonisch genoegen in om fully's op te jagen op afdalingen. Alleen commentaar op geven als je dat ook kan :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vindt het als 80u per week buffelende kleine ondernemer vooral inspirerend om hier te zien dat je naast het runnen van een velgenbedrijf én het doorstarten van een high end titanium fietsenmerk je toch nog tijd kan vinden voor deze oeverloze discussie. #timemanagmentFTW :winkie:

Verder wordt ik er ongeacht de wielmaat door zowel Herman als Lars op de Snakerun vanaf gereden en reed mijn starre stalen 29er Voodoo Dambala zoveel lekkerder dat ik mijn 26" 140mm Cannondale Rize vrijwel meteen verkocht. Mijn 27.5 Vertigo reed in de Alpen dan weer net wat lekkerder dan mijn 29er p0. Voegt verder weinig toe aan de discussie, maar dan ben ik mijn 2 centen ook weer kwijt. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Begrijp ik nou goed dat de Snakerun icm Herman de benchmark zijn voor fietsen in Nl (op vaste routes)?
Hoe representatief is die combinatie, dat koppel :winkie: ?
Ik wil ook wel zo'n KOM!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

suravida schreef: di 1 juni 2021, 10:48 Ik vindt het als 80u per week buffelende kleine ondernemer vooral inspirerend om hier te zien dat je naast het runnen van een velgenbedrijf én het doorstarten van een high end titanium fietsenmerk je toch nog tijd kan vinden voor deze oeverloze discussie. #timemanagmentFTW :winkie:

Verder wordt ik er ongeacht de wielmaat door zowel Herman als Lars op de Snakerun vanaf gereden en reed mijn starre stalen 29er Voodoo Dambala zoveel lekkerder dat ik mijn 26" 140mm Cannondale Rize vrijwel meteen verkocht. Mijn 27.5 Vertigo reed in de Alpen dan weer net wat lekkerder dan mijn 29er p0. Voegt verder weinig toe aan de discussie, maar dan ben ik mijn 2 centen ook weer kwijt. :-q
Zonde, weer twee cent van de winstmarge. Maar je bent wel je ei kwijt, ook fijn :tong :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een Dambala was ook mijn eerste 29er. Dat was een leuke fiets en nog mooi ook, hij had nog wel wat kleine kinderziektes. Toe overlap bijvoorbeeld en het voorwiel had ook wat last van het 'omkiepmoment' waar meer vroege 29ers last van houden, als gevolg van de steile balhoofdshoek kiepte het wiel vrij plotseling om als je te ver indraaide. De karate monkey heeft daar overigens geen last van, dat was best een solide ontwerp en is dan ook erg lang vrijwel onveranderd in produktie geweest. De huidige monkey is wel flink anders, eigenlijk een totaal andere fiets maar dat neemt niet weg dat ik ook daar een oogje op heb...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

aurelius schreef: di 1 juni 2021, 11:26 Begrijp ik nou goed dat de Snakerun icm Herman de benchmark zijn voor fietsen in Nl (op vaste routes)?
Hoe representatief is die combinatie, dat koppel :winkie: ?
Ik wil ook wel zo'n KOM!
Als dat alles is wat je uit dit topic overhoudt, is het al pure winst :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

aurelius schreef: di 1 juni 2021, 11:26 Ik wil ook wel zo'n KOM!
Ik zou zeggen wat let je, je weet waar het is?
Laat zien dat de Lux XC 29er echt sneller is.

We zien je naam dan vanzelf in de top 10 verschijnen,
die is ook in de gratis Strava app te zien.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ben je gek. Was maar grootspraak. Wordt eens kansloze onderneming, vrees ik. Een Lux gaat namelijk alleen rechtdoor hard naar beneden, al die bochtjes... En ik durf niet zo goed uit mijn comfortzone te komen, is Lux-rijders eigen, hou het wel bij wat lokale kommetjes :winkie: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: di 1 juni 2021, 10:48 Ik vindt het als 80u per week buffelende kleine ondernemer vooral inspirerend om hier te zien dat je naast het runnen van een velgenbedrijf én het doorstarten van een high end titanium fietsenmerk je toch nog tijd kan vinden voor deze oeverloze discussie. #timemanagmentFTW :winkie:
...
Lars heeft nog niet gereageerd.
Ik denk dat hij aan het werk is :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten