29". En alles wat er mee te maken heeft. Discussie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Eigenlijk naar aanleiding van het sluiten van een ander topic, wat nieuw leven ingeblazen werd door inzichten van Chris Porter, de man achter de Geometron geometrie van Nicolai: https://www.mbr.co.uk/news/bike_news/si ... ers-340807

Of eigenlijk eenvoudiger: kijk alleen al naar het feit dat een 29" uit 2008 zwaar inferieur is aan een 29" aan 2021, wat al aangeeft dat het dus niet aan de wielmaat ligt!

Dus kan iemand misschien zeggen waar het wel aan ligt als het wiel dus blijkbaar geen verschil maakt!



Let op, ik speel dit een beetje flauw omdat ik de argumenten wel op een rij heb. Net als Chris Porter. Dus graag inhoudelijke reacties en als je het niet begrijpt, dan graag gewoon vragen!


En waar Chris Porter dus 29" gewoon afschiet, ben ik op zich niet tegen 29". Alleen is het probleem in mijn ogen dat de grote massa niet begrijpt waar de voordelen vandaan komen en dat de industrie daarom (en om financiële redenen) de kleinere wielmaten nu in de steek laat. Met alle nadelen van dien!
(Wat ik dus wel zeg is dat zelfs een groot deel van de fietsindustrie gewoon niet begrijpt waar ze mee bezig zijn!)(En ja, net als Chris Porter kan ik dat onderbouwen.)
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma 24 mei 2021, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Of eigenlijk eenvoudiger: kijk alleen al naar het feit dat een 29" uit 2008 zwaar inferieur is aan een 29" aan 2021, wat al aangeeft dat het dus niet aan de wielmaat ligt!
Wat je hier zegt geldt niet specifiek voor 29ers, maar voor de geometrie in zijn algemeen.

De eerste 29ers hadden een headangle van 72 graden en een zo kort mogelijke wielbasis omdat men het net zo wendbaar wilde houden als 26 inch. De chainstay werd toen nog niet erg naar gekeken volgens mij want die was 45 of langer.

In 2007 of 08 had ik een Beone Cikara 29er in elkaar gebouwd, maatje 21 ich met wielbasis van 109cm, tov van 26 inch vond dat toen niet veel meerwaarde behalve dat m'n zithouding wat comfortabeler was (je zit dieper tussen je wielassen op een 29er tov 26) en het zo traag als slow shit accceleerde tov mijn 26 inch hardtailtje. Dus die degradeerde toen naar strand/wegbike... :roll:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien iets beter uitleggen wat je punt is? Bedoel je wielmaat is niet alles want o.a. geometrie en spoel 27.5 niet meteen weg?

Ik meen dat DH en trail op 27.5" rijdt, terwijl XC en enduro en AM op 29". Zat filmpjes op Youtube over voor en nadelen zelfs binnen 1 model/merk serie, of zelfs zelfde fiets met andere wielen.

Ik heb XC 27.5 FS en XC 29 HT, geometrie uiteraard anders. Met vergelijkbare banden ben ik er even snel op, verschil is meer de vorm van de dag. Rijdt alletwee wel lekker, de 29 meer boswielrennen, de 27.5 is wat speelser.

Heb tijdje getwijfeld om een 29 FS te bouwen, maar de meerwaarde tov de 27.5 FS die ik heb zag en zie ik niet. Afgezien van een mooi nieuw speeltje voor mezelf, ben ik er sneller op en fietst het fijner? Tja...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik heb 29” hardtail en fully gehad en heb nu een 27,5” hardtail en fully. Van alle verschillen heb ik in elk geval niks gemerkt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Makkelijk schreef: za 22 mei 2021, 20:10 Ik heb 29” hardtail en fully gehad en heb nu een 27,5” hardtail en fully. Van alle verschillen heb ik in elk geval niks gemerkt.
Maar jij bent ook niet de meest subtiele rijder als ik dat GC-filmpje mag geloven :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dat verhaal van die tyre failures gaat vooral voor ons vlakke landje veel minder op. Ik kan me eigenlijk niet zulke issues herinneren. Holland is toch vooral plat per slot van rekening.

Wat ik me wel heel goed herinner is hoe ik mijn eerste, vroege 29er tussen de 26ers van de weekend warriors stuurde. Ik schoof zo 3-4 plaatsen op in de rangorde en deed ineens serieus mee voor de gladiolen. De mannen dachten allemaal dat ik meer trainde :winkie: En het duurde een jaar of 3 voor zij en de mainstream ook naar grote wielen gingen.

The unfair advantage noemde ik het. Typisch voorbeeld is een rit na een regenbui. Elke kuil met water of modder in de route betekende dat mijn 29er een paar meter inliep of uitliep op alle 26ers.

Ik geef grif toe dat ik het niet begrijp, ik las ook de internet discussies. Maar de Speed op de Bike was en is echt. En eerlijk is eerlijk, ik vond ze ook mooi, de vroege 29ers. De frames waren toch vaak star en staal al dan niet Singlespeed. Zo ook mijn eerste Singular.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op za 22 mei 2021, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: za 22 mei 2021, 20:42 ...
Wat ik me wel heel goed herinner is hoe ik mijn eerste, vroege 29er tussen de 26ers van de weekend warriors stuurde. Ik schoof zo 3-4 plaatsen op in de rangorde en deed ineens serieus mee voor de gladiolen. De mannen dachten allemaal dat ik meer trainde :winkie: En het duurde een jaar of 3 voor zij en de mainstream ook naar grote weifelen gingen.

The unfair advantage noemde ik het. Typisch voorbeeld is een rit na een regenbui. Elke kuil met water of modder in de route betekende dat mijn 29er een paar meter inliep of uitliep op alle 26ers.

Ik geef grif toe dat ik het niet begrijp, ik las ook de internet discussies. Maar de Speed op de Bike was en is echt. En eerlijk is eerlijk, ik vond ze ook mooi, de vroege 29ers. De frames waren toch vaak star en staal al dan niet Singlespeed. Zo ook mijn eerste Singular.

Enjoy!!
Dat kan ik uit eigen ervaring beamen.
Bij ons in het clubje was ik de 2e die een 29" kocht.
Ik reed ineens voorop.
Zandpaden, bos en hei, hoe meer zand, hoe groter het voordeel.
En 1 voor 1 kochten de andere clubleden ook een 29er, en schoven 1 voor 1 naar voren. Als het zandpad maar lang genoeg was, dan reden de 29" vanzelf voorop, ongeacht de kracht en conditie van de berijder (OK, binnen het redelijke, een totale kneus op een 29" maakt natuurlijk geen kans tegen een getrainde rijder op een 26")
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

(OK, binnen het redelijke, een totale kneus op een 29" maakt natuurlijk geen kans tegen een getrainde rijder op een 26")
Klopt 🤐 ik "doneerde" een bejaarde 26" aan een gastje van 24 die het ook weleens wilde proberen en die reed mij als 55-er na de 2e keer gewoon zoek 😬 Nu hebben we een 27,5" voor hem opgeduikeld op marktplaats dus moet ik nog meer aan de bak 🥴
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ergens op het grote WWW zwerft al zeker 2 jaar een filmpje van ruim 30min waar Chris hier zijn visie over uitlegt.
Ik geloof best dat hij gelijk heeft, maar wat ik me wel afvraag is of al die verbeteringen in geo en vering, het voortschrijdend inzicht, er waren gekomen zonder de 29er waardoor een flink aantal van die aanpassingen meer urgent werden als dat ze mogelijk bij 26inch waren?

Dan kun je achteraf als alle kennis er is zeggen we hadden hier shortcuts in dat proces van voortschrijdend inzicht kunnen maken, maar de vraag is of je dan tot dezelfde conclusies en oplossingen was gekomen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik geloof niet dat hij gelijk heeft.
Ik las dat het eigenlijk geen kwestie is van wielmaat maar van vering.
Dus een fiets met stepwieltjes en 25cm vering rolt overal overheen en ook nog eens met weinig rolweerstand?
Ik haak af en schaar me bij Thomas Paine.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jurf schreef: za 22 mei 2021, 21:26 .... maar wat ik me wel afvraag is of al die verbeteringen in geo en vering, het voortschrijdend inzicht, er waren gekomen zonder de 29er waardoor een flink aantal van die aanpassingen meer urgent werden als dat ze mogelijk bij 26inch waren?

Dan kun je achteraf als alle kennis er is zeggen we hadden hier shortcuts in dat proces van voortschrijdend inzicht kunnen maken, maar de vraag is of je dan tot dezelfde conclusies en oplossingen was gekomen.
Dit, +1 :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

TenZNL schreef: za 22 mei 2021, 20:34
Makkelijk schreef: za 22 mei 2021, 20:10 Ik heb 29” hardtail en fully gehad en heb nu een 27,5” hardtail en fully. Van alle verschillen heb ik in elk geval niks gemerkt.
Maar jij bent ook niet de meest subtiele rijder als ik dat GC-filmpje mag geloven :winkie:
GC-Filmpje?
HuibMM
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 23 mei 2018, 11:21
Mijn mountainbike: Pole Taival

Jurf schreef: za 22 mei 2021, 21:26 Ergens op het grote WWW zwerft al zeker 2 jaar een filmpje van ruim 30min waar Chris hier zijn visie over uitlegt.
Ik geloof best dat hij gelijk heeft, maar wat ik me wel afvraag is of al die verbeteringen in geo en vering, het voortschrijdend inzicht, er waren gekomen zonder de 29er waardoor een flink aantal van die aanpassingen meer urgent werden als dat ze mogelijk bij 26inch waren?

Dan kun je achteraf als alle kennis er is zeggen we hadden hier shortcuts in dat proces van voortschrijdend inzicht kunnen maken, maar de vraag is of je dan tot dezelfde conclusies en oplossingen was gekomen.
+1
Daarbij vind ik het erg lastig om hier een goede feitelijke discussie over te voeren, 29 door ontwikkeld, 26 eigenlijk helemaal niet, 27,5 veel specifieker op een doelgroep toegespitst. Het is zo divers dat je er bijna geen feit op kunt plakken.

Dat 29 wielen niets doen, dat betwijfel ik, maar ik ben het razend eens dat dit maar een klein gedeelte van een grote puzzel is. Er waren natuurlijk redelijk wat 26ers van kleine merken die wel al een redelijk moderne geo hadden en die niet nerveus stuurden en ook toen was het verschil van een goede vork of een slecht werkende vork al goed te zien.
anders ga ik wel op de fiets
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dutch schreef: zo 23 mei 2021, 06:38
TenZNL schreef: za 22 mei 2021, 20:34
Maar jij bent ook niet de meest subtiele rijder als ik dat GC-filmpje mag geloven :winkie:
GC-Filmpje?
Dat Gran Canaria-filmpje uit dat "Crash vanuit het niets"-topic: viewtopic.php?p=2546738#p2546738
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Zie daar enkel domme pech.
Ken Makkelijk nl niet als een lompe rijder, vandaar de vraag.
Gesloten