29". En alles wat er mee te maken heeft. Discussie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gesloten
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Met een 29” voorwiel merk ik dat ik makkelijker bulten, hobbels en dergelijke neem als met een 26” voorwiel. Maar een 26” voorwiel kan ik altijd daar neerzetten waar ik t wil hebben, kost geen moeite om die even om te zetten.
Natuurkundig ligt dat vooral aan de gyroscoopische krachten, een draaiend wiel verandert niet graag van richting, hoe sneller en groter hoe lastiger eigenlijk.
Met de Nederlandse flow trails en gravel lanen maakt dat niet uit maar ik ben wel van de snelle bochten enzo, dan begin je verschillen te merken.
Lekker fietsen!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Duidelijk
:-q :bier:
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Mooi, duidelijk, dan mag ie nu op slot wat mij betref! 8)

Heden ten dagen weet het gros op dit forum niet eens dat er ook mountainbikes met 26 inch wielen bestaan, laat staan dat ze er op gereden hebben, of uberhaupt wat over de geometrie verschillen weten tussen 26'ers en 29ers.

Pakweg 10 jaar geleden waren hier idd wel vele discussies en geloofsovertuigingen te volgen over welke wielmaat het beste is, wat op zich begrijpelijk was omdat indertijd 26 inch de enige wielmaat was (ok op wat singlespeeders na) en de 29er wielmaat "opeens" ook populair begon te worden voor mtb's met versnellingen.

De actualiteit van deze discussie is dus al lang voorbij, en ook redelijk zinloos volgens mij omdat 26 inch helemaal verdwenen is. Net zo zinloos als in 2021 weer een discussie gaan opstarten waarom Nederland de WK finale voetbal in 2010 verloor van Spanje...

Niet persoonlijk bedoeld Lars! :bier:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Heeft Nederland ooit een Wk finale verloren??😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dat bedoel ik :lol: Laat staan dat iemand dan nu nog van 26 inch gehoord heeft... :winkie:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

:o :o :o

Ojee, en heb ik net ronde 1400€ uitgegeven aan een ouwe brak met van die kleine wielen.
En dan ook nog voor mn kids en wat aanhang van die ouwe meuk gebouwd. Nou, die zullen zich wel doodschamen op school...of in t terrein..

:bier:

En dacht ik nu eindelijk begrepen te hebben dat de discussie eigenlijk er ergens anders over ging...
Maar ja, er zijn natuurlijk altijd lui die blijven schreeuwen dat.....
jah, dat jah...

:bier:
8)
:wink:
feel the fear,do it anyway!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jamis Diablo schreef: do 15 juli 2021, 18:50 Eens met KTMManiac, die tweede alinea was wel even tenenkrommend en een niet zo slimme opening als je ergens een open discussie over wil voeren.
Aanvallen zie ik niemand doen, en als het zo al was, verlaag je niet tot dat niveau.
Nu komt het denigrerend over, en dat staat haaks op hoe ik je persoonlijk ken.
Hoe het meeste commentaar op mij overkomt is "dat ik niet zo dom moet doen", hoewel niemand dat rechtstreeks zegt, maar in de vorm van dat ik gewoon ronduit ongelijk heb. Maar niemand komt met een echt bewijs dat mijn standpunten fout zijn. Dan ga ik het dus wel zien als een aanval op mij en niet op mijn standpunten.

Nu is mijn onderbouwing niet wetenschappelijk genoeg, maar ik meld genoeg feiten en heb genoeg goede vragen gesteld. Als ik dan te regelmatig loze opmerkingen krijg die eerder op de man gespeeld lijken, dan ben ik het inderdaad een beetje zat.

Maar goed, natuurlijk ben ik mij er van bewust dat ik regelmatig een grote schreeuwlelijk ben en ik kan best wat hebben. Tot er op de man wordt gespeeld.

En daarbij, ik heb wel vaker een aantal afwijkende ideeën geplaatst die iedereen nu wel aanhangt, dus ergens zouden al die negatievelingen er rekening mee kunnen houden dat ik wederom goed zit?

mtfuji schreef: vr 16 juli 2021, 18:02 En nu gaat er een verhaal/verklaring/uitleg komen waar iedereen met open mond en flabbergasted van achteroverslaat... :o :o :o

Ik ben bezig het wat duidelijk op een rij te zetten, maar feitelijk zeg ik dit al jaren. Dacht alleen dat als ik steun zou krijgen van ene Chris Porter wat meer mensen het licht zouden zien... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Je zit wat te diep in de materie Lars, dat is denk ik het probleem.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

mtfuji schreef: di 20 juli 2021, 17:25 Je zit wat te diep in de materie Lars, dat is denk ik het probleem.
Klopt, wat denk je te kunnen aantonen anders dan dat 29” voor kleine personen niet optimaal is en dat voor sommige disciplines zoals downhill en wellicht enduro, wat beide in Nederland niet van toepassing is, 27,5 wellicht een betere keuze is. In alle andere gevallen is 29” gewoon de beste keuze.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik rij 29”, 27.5” en 26” en soms ook nog eens gemixt omdat t kan.
Wat is er verkeerd met verschil en keuze ?
Of het doorgronden van rijeigenschappen?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Lars TB schreef: di 20 juli 2021, 16:50Ik ben bezig het wat duidelijk op een rij te zetten, maar feitelijk zeg ik dit al jaren. Dacht alleen dat als ik steun zou krijgen van ene Chris Porter wat meer mensen het licht zouden zien... .
Chris Porter heeft nog diverse podcasts online. Misschien geven die nog wat extra info aan de lezers hier.
Ik heb die met veel interesse geluisterd en merk dat zijn ideeën niet zomaar uit de lucht komen vallen. Daarnaast iemand met echt enorme passie voor biken, niet bang om te experimenteren en hij durft zijn afwijkende mening uit te spreken.
Het commentaar bij de pinkbike artikelen over zijn podcasts of bikes is om te smullen. 10% van de comments zijn van mensen die ervaring hebben met wat hij gedaan heeft en een groot deel van de rest zegt bij voorbaat al dat het niet goed is :lol:

Ik vind het interessant om de verschillende eigenschappen de wielmaten te ervaren. Reed tot voor kort 26". Nu mullet 29/27,5. Ook wel eens mullet 27,5/26 getest. Heb alleen niet de kennis om er echt wat over op te schrijven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 20 juli 2021, 18:03
mtfuji schreef: di 20 juli 2021, 17:25 Je zit wat te diep in de materie Lars, dat is denk ik het probleem.
Klopt, wat denk je te kunnen aantonen anders dan dat 29” voor kleine personen niet optimaal is en dat voor sommige disciplines zoals downhill en wellicht enduro, wat beide in Nederland niet van toepassing is, 27,5 wellicht een betere keuze is. In alle andere gevallen is 29” gewoon de beste keuze.
We kopen om de paar jaar een nieuwe bike en roepen dan hoeveel beter die is. Datzelfde ervaren mensen die opeens goed op de fiets komen te zitten. Of die ervaren dat een heel ander type fiets vele malen beter voor ze werkt.


Kijk, het is allemaal geneuzel in de marge. Op een 26" hadden we de grootste lol. En als je de kunde hebt van een Yo-Eddy, dan downhill je daar ook in het buitenland 90% van locals op een 29" er met 2 vingers in je neus uit.


Maar na pakweg 1.000 fietsen en veel verschillende onderdelen in 30 jaar te hebben gereden - en daarnaast honderden mensen op een fiets te hebben gezet en vele clinics te hebben gegeven - kan ik keihard beweren dat het op de juiste fiets gewoon leuker is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: di 20 juli 2021, 20:36
Mad Wally schreef: di 20 juli 2021, 18:03

Klopt, wat denk je te kunnen aantonen anders dan dat 29” voor kleine personen niet optimaal is en dat voor sommige disciplines zoals downhill en wellicht enduro, wat beide in Nederland niet van toepassing is, 27,5 wellicht een betere keuze is. In alle andere gevallen is 29” gewoon de beste keuze.
We kopen om de paar jaar een nieuwe bike en roepen dan hoeveel beter die is. Datzelfde ervaren mensen die opeens goed op de fiets komen te zitten. Of die ervaren dat een heel ander type fiets vele malen beter voor ze werkt.


Kijk, het is allemaal geneuzel in de marge. Op een 26" hadden we de grootste lol. En als je de kunde hebt van een Yo-Eddy, dan downhill je daar ook in het buitenland 90% van locals op een 29" er met 2 vingers in je neus uit.


Maar na pakweg 1.000 fietsen en veel verschillende onderdelen in 30 jaar te hebben gereden - en daarnaast honderden mensen op een fiets te hebben gezet en vele clinics te hebben gegeven - kan ik keihard beweren dat het op de juiste fiets gewoon leuker is.
Allemaal goed en wel, maar zou jij iemand die in Nederland de routes rijdt en niet kleiner is dan pakweg 1,75 ooit een andere wielmaat dan 29” adviseren?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: di 20 juli 2021, 20:48 Allemaal goed en wel, maar zou jij iemand die in Nederland de routes rijdt en niet kleiner is dan pakweg 1,75 ooit een andere wielmaat dan 29” adviseren?
Kijk, het probleem is dat je me nu al weer een 'te kort door de bocht antwoord' probeert te ontlokken.


Volgens sommige richtlijnen zou je dat niet moeten willen inderdaad.

Volgens andere inzichten zou het prima kunnen.


Ik zou zeggen dat het niet de eerste keuze is, maar in sommige gevallen juist wel de beste keuze is.


Het gaat er om wat je wilt, hoe je rijdt en een beetje waar je rijdt.


Ik ben niet tegen 29", maar het vermeende voordeel ligt niet aan de wielen. Als je echt sneller wilt gaan is vering het antwoord, maar om 1 of andere bizarre reden worden de voordelen daarvan volledig genegeerd. En die minimale winst van 29" op zich opgehemeld.


Voor de oplettende lezer: ik heb al meermaals naar de geometrie gewezen. Tipje van de sluier: zou deze 'meneer' een 29" nodig hebben?
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kort door de bocht, die meneer staat niet in NL, tenzij hij op de bodem vd ENCI groeve staat. :wink:
(De hypothetische vraag ging over iemand op de Nederlandse routes)

Verder heeft hij een ander frame nodig want zn seatstay komt niet samen met de toptube, dus binnen een paar maanden een gescheurd frame, zeker in die omgeving. :-{

O ja, hij heeft 29" wielen nodig :-D dat rolt beter door de rockgarden die hij tegenkomt tussen top en bodem van die kuil.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 20 juli 2021, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Smilies toegevoegd
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten